piedāvā

Grūtniecības kalendārs

39.
nedēļa

„Gatavojoties doties uz dzemdību iestādi, jāsaprot, ka beidzas viens no taviem dzīves posmiem, un tūliņ sāksies jauns, tas viss ir vienkārši brīnums! Aizved turp tevi vienu, un atved jau kopā ar kādu, un tas vienlaikus ir gan baisi, gan satraucoši, gan jauki un priecīgi.” (Marī Floresku)

Topošā māmiņa

Lai mazulis nejustu skābekļa trūkumu, biežāk dodies pastaigāties svaigā gaisā, tas ir ļoti svarīgi.

Šo 39 grūtniecības nedēļu laikā esi pieņēmusies svarā apmēram par 11-16kg. Pirms dzemdībām vari vēl pieņemties svarā un tas ir normāli.

Mazuļa galviņa sāk virzīties uz dzemdību kanāla priekšējo daļu, dzemde nolaižas zemāk.

Mazulis parasti nolaižas zemāk 2-4 nedēļas pirms dzemdībām. Ja esi jau dzemdējusi, tad šis mirklis var paiet tev nemaz nemanot.

Dzemde daudz spēcīgāk spiež uz tavu urīnpūsli, un kājstarpē vari sajust tādu kā durstīšanu, nepatīkamas sāpes.

Šajā nedēļā tev var sākties viltus vai pat īstās kontrakcijas. Vai pienācis laiks dzemdēt, to palīdzēs noteikt tev tikai ārsts, vai arī – pamanīsi to pati. Galvenais, nekrīti panikā!

Dzemdes saraušanās ir biežāka, bet joprojām īslaicīga, tāpēc atceries, ka tās var vēl nebūt īstās kontrakcijas, kas liecinātu par dzemdību sākšanos.

39.grūtniecības nedēļā dzemdes kakls kļūst īsāks, tas sāk atvērties. Kādas pazīmes liecina par dzemdību sākšanos?

  • Velkošas sāpes mugurā un jostasvietā;
  • Izdalās gļotu korķis;
  • Spazmas vēderā ar intervālu, kas lielāks par 5 reizēm stundā;
  • Asiņaini izdalījumi;
  • Caureja vai šķidra vēdera izeja;
  • Palielināta apetīte;
  • Augļūdeņu noiešana.

Ja dzemdību soma vēl nav sakārtota, sāc to kārtot. Neuztraucies, viss būs labi! Parunājies ar savu mazuli, saki, ka būsi visu laiku kopā ar viņu, un ar visu abi tiksiet galā.

Vēlam jums visām vieglas dzemdības, veselus un laimīgus mazuļus! Un LIELISKU ATBALSTU no jūsu radu, tuvinieku un ārstu puses!

Uzturs

Kad saproti, ka dzemdības sākušās, vislabāk ēst minimāli, vai vispār atteikties no ēdiena. Ja esi izsalkusi, uzēd ko vieglu, lai būtu spēks, kad kontrakcijas kļūs spēcīgākas. Kad X stunda ir klāt, ēst vispār nevajadzētu. Sievietēm dzemdību laikā nereti ir slikta dūša, un, ja ātri atveras dzemdes kakls, vemšana arī nav nekāds retums, tāpēc no ēdiena labāk atturēties, lai dzemdību process būtu pēc iespējas komfortablāks.

Gaidāmais mazulis

Bērniņš turpina augt, lai arī visi viņa orgāni un sistēmas ir izveidojušās, plaušas gaida savu kārtu, lai ievilktu pirmo gaisu. Pagaidām mazulis elpo un barojas ar placentas un nabassaites palīdzību. Mazulis iegūst barības vielas un skābekli pateicoties divām artērijām un vēnai, kas savienojas nabassaitē. Tāpēc pēc dzemdībām vienmēr gaida, kad nabassaite pārstās pulsēt, un tikai tad to pārgriež.

Mazuļa aktivitātei vietas mammas puncī ir par maz.

Viņa garums 50-53cm, svars 3-3,5kg, bet, protams, tā kā viss ir individuāli, šie garuma un svara rādītāji var atšķirties.

Mazuļa āda ir bāli rozā krāsā, zemādas slānis ir jau nostabilizējies.

Parasti mekonijs jeb pirmā mazuļa vēdera izeja no organisma izceļo vien pēc mazuļa nākšanas pasaulē, bet gadās, ka mazulis no vēdera izejas atbrīvojas jau augļūdenī, tāpēc vēdera izeja var nonākt arī mazuļa elpceļos. Tādos gadījumos ārsti dzemdību iestādē veic speciālu procedūru, lai attīrītu mazuļa bronhus.

Mazuļa actiņu fokusējums šajā attīstības posmā ir 20-30cm, tas ir attālums, kādā viņš spēj saredzēt savas māmiņas seju.

Centrālā nervu sistēma vēl nav pilnībā nobriedusi, labi attīstījušās ir muguras smadzeņu nervu šūnas un audi. Pārējā attīstība turpināsies pēc mazuļa dzimšanas.

Ir jau izveidojušās kuņģa bārkstiņas, kas atbild par pārtikas virzību gremošanas traktā. Kuņģī veidojas fermenti, kas nepieciešami uztura sasmalcināšanai, izšķīdināšanai. Un baktērijas, kas tik ļoti nepieciešamas, lai pārtika labi uzsūktos, iekļūs mazuļa gremošanas traktā kopā ar māmiņas pienu.

Padomi

Plīsumu profilakse

Ko katra sieviete pati var darīt, lai izvairītos no starpenes plīsumiem?

Grūtniecības laikā starpenes muskuļi ir jātrenē, tad tie kļūst stiprāki un elastīgāki. Ir ļoti daudz vingrinājumu, kas trenē tieši intīmos muskuļus. Treniņu pamatā ir muskuļu sasprindzināšana un atslābināšana.

Vingrojumu komplekss:

  • Sasprindzini kājstarpes muskuļus (it kā saspied tos un piepacel dibenu un maksti) uz 10 sekundēm, pēc tam atslābini muskuļus tieši tāpat – uz 10 sekundēm. Šī darbība būtu jāatkārto 10 minūtes dienā.
  • Pa pusei sasprindzini kājstarpes muskuļus, noturies šajā līmenī vairākas sekundes, pēc tam sasprindzini šos muskuļus spēcīgāk, un atkal noturies šajā līmenī kādu brītiņu. Tādā veidā, pakāpeniski palielinot sasprindzinājuma spēku, būtu jāsasprindzinās 4-5 reizes, katru reizi – aizvien spēcīgāk.
  • Un tagad jāmēģina pakāpeniski samazināt sasprindzinājuma spēku, sākot sasprindzināt starpeni ar pēc iespējas lielāku spēku, un beidzot to darīt ar pavisam nelielu piepūli. Pildot šo vingrinājumu, rodas asociācijas ar braukšanu liftā: sākumā tu brauc uz 4.-5.stāvu ar apstāšanos katrā stāvā, pēc tam laidies lejā uz 1.stāvu atkal ar apstāšanos katrā stāvā.

Šos vingrinājumus var pildīt sēdus, stāvus vai guļus, atrodoties mājās, darbā, sabiedriskajā transportā. Apkārtējie neko nemanīs. Un tomēr jāzina, ka dažādu ginekoloģisku pataloģiju dēļ pat šādi vingrinājumi nav ieteicami, tāpēc pirms vingrinājumu kompleksa uzsākšanas, pakonsultējies ar savu ginekologu.

Vecāku skola