Iemācīties no galvas jebkuru dzejolīti, atcerēties informāciju – šī prasme noderēs ne tikai skolā, bet visā turpmākajā dzīvē. Lai to sasniegtu, ir ļoti svarīgi, lai vecāki palīdzētu savam bērnam atmiņu attīstīt.
Kādas vecuma pazīmes jāņem vērā, kas var palīdzēt to izdarīt? Par to šajā rakstā.
Mazuļa atmiņa pirmajos dzīves gados attīstās ļoti strauji – sākot no tuvinieku atpazīšanas pirmajos mēnešos, līdz dažādu elementu iegaumēšanai un pat reproducēšanai jau bērnudārza pēdējos mācību gados. Lūk, kas tev jāņem vērā par bērna atmiņas attīstību:
- Zīdaiņi vecumā līdz 4 mēnešiem jau spēj atcerēties viņiem svarīgus objektus. Tā kā bērns cenšas iepazīt sev apkārt esošo pasauli, sarunājoties ar viņu noteikti nosauc apkārt esošos objektus, cilvēkus, izmēģinot runā atkārtot šos svarīgos atslēgvārdus.
- Kustības atmiņas mērķis ir reproducēt dažādus žestus un tā aktīvi attīstās periodā no bērna 1 līdz 3 gadu vecumam. Šajā vecumā ir vērtīgi bērnu iesaistīt dejošanā, āra rotaļās, savukārt dzejolīšu apgūšanu papildināt ar kustībām.
- Bērnam pakāpeniski palielinās periods, pēc kāda viņš spēj atkārtot iepriekš iegaumēto informāciju. Piemēram, ja 2 gadus vecs bērns spēj četrrindi atkārtot arī pēc tam, kad pagājušas dažas dienas pēc tās iemācīšanās, četrgadnieks apgūto dzejolīti, visticamāk, atcerēsies arī vēl pēc vairākiem mēnešiem.
- Vecuma posmā no 3 līdz 6 gadiem bērnam ir nepieciešama palīdzība atmiņas trenēšanā, jo viņš vēlas atcerēties, piemēram, dzejoli, jaunus vārdus, taču ir vajadzīgs, lai tos kopā ar viņu atkārtotu vecāki.
Atmiņas treniņš
Atmiņai ir nepieciešams pastāvīgs treniņš, tāpēc centies ikdienas sadzīvē ieviest dažādus vingrinājumus, kas palīdzēs bērnam labāk atcerēties informāciju.
Kā to paveikt? Centies nodrošināt, lai bērnam būtu pieejamas dažādas spēles, ar kuru palīdzību viņš var izzināt apkārtējo pasauli, vienlaikus trenējot atmiņu. Piemēram, ņem talkā spēli, kurā uz kartītēm sazīmēti dažādi objekti. Kartītes apgriežot ar attēliem uz leju un atklājot pa divām kartītēm vienlaikus, spēles dalībniekiem jācenšas atcerēties, zem kuras kartītes kurš attēls paslēpies, lai varētu vienlaicīgi apgriezt divas vienādas bildītes.
Tāpat arī var izmantot dažādas kartītes ar attēliem – noliec bērnam uz galda priekšā, piemēram, 5 dažādus attēlus. Pēc tam, kad viņš ir tos iegaumējis, uz brīdi no tiem jānovēršas un mamma tikmēr vienu attēlu paslēpj. Bērnam jāspēj pateikt, kurš attēls no iepriekš redzētajiem ir pazudis?
Kuri pārtikas produkti palīdz smadzeņu darbībai?
Lai nodrošinātu normālu galvas smadzeņu darbību, ir svarīgi, lai bērns uzņemtu pilnvērtīgu uzturu ar visiem nepieciešamajiem mikroelementiem. Piemēram, smadzeņu darbību uzlabo B grupas vitamīni, kā arī ļoti svarīgs elements ir Omega-3 taukskābes, un uzturā noteikti jābūt pilnvērtīgā daudzumā kalcijam, cinkam, dzelzim, jodam, selēnam un fosforam.
Pārlūko sava bērna ēdienkarti un raugies, lai tajā būtu iekļauti rieksti un sēklas, piena produkti, olas, kā arī jūras zivis un gaļa.