Kā iemācīt bērnam dalīties?

Kā iemācīt bērnam dalīties?

09. Jan 00:00 Māmiņu klubs Māmiņu klubs

Bērniem parasti ir grūtības dalīties. Jo sevišķi tas novērojams mazākiem bērniem. Taču zini, ka tā ir pavisam normāla iezīme bērna attīstības ceļā.

Kas notiek bērna prātā, kāpēc viņam ir tik grūti atdot kādu lietu, ar to dalīties? Mēģināsim uz šiem jautājumiem rast atbildes.

Otrajā un trešajā dzīves gadā, kad bērns sevi sāk uztvert jau kā atsevišķu cilvēku, bieži no viņa varam dzirdēt “Es pats!”, “Mans!”. Ja tā padomā, tad vārdiņš “mans” ir viens no pirmajiem, kuru varam dzirdēt no sava bērna mutes.

Bērnam augot attīstās arī viņa pieķeršanās lietām, gluži kā pieaugušajiem. Zini, ka tas nav nekas slikts, jo spēja veidot stipru pieķeršanos ir svarīga. Vienu gadu vecs mazulis noteikti negribēs dalīties ar savu mammu, divgadnieks negribēs šķirties no savas mīļmantiņas. Ja pavērosi bērna darbiņus, iespējams, viņš tajos sevi attēlo kopā ar savu mīļāko rotaļlietu. Iedomājies, cik tā viņam ir svarīga! Tāpēc ir gluži loģiski, ka viņam nav vēlmes ar to dalīties. Bērns uzreiz zaudē drošības sajūtu.

Dalīšanās nozīmē empātiju un spēju iekļūt cita cilvēka domās, redzēt lietas no viņa skatpunkta. Visbiežāk bērnam šī īpašība parādās sākot no sešu gadu vecuma. Līdz tam visbiežāk dalīties ar citiem viņus piespiež vecāki, tāpēc negaidiet, ka bērns, kas jaunāks par trīs gadiem, no laba prāta piekritīs dalīties ar savām rotaļlietām. Te der atgādināt, ka bērni, kas jaunāki par diviem gadiem, rotaļājas paralēli. Tas nozīmē, ka viņi spēlējas kopā ar citiem bērniem, bet ne ar viņiem – katram savs, tā teikt. Viņi rūpējas par savām mantām un nedomā par to, ko domā, vēlas un kā jūtas otrs bērns. Sadarboties un rotaļāties savā starpā bērni sāk no aptuveni 3-4 gadu vecuma. Šajā laikā bērni arī sāk apzināties apmaiņas vērtību.

Daudz kas ir atkarīgs arī no bērna temperamenta, tāpēc vēro savu bērnu, lai pamanītu momentu, kad viņš ir gatavs dalīties.

Četru – piecu gadu vecumā bērns mainīsies ar rotaļlietām selektīvi – viņš pats izvērtēs, ar ko dalīties, ar kurām rotaļlietām. Var būt rotaļlietas, ar kurām bērns var nevēlēties dalīties, tāpēc cieni viņa izvēli.

Nepiespied bērnu dalīties

Tā vietā, lai piespiestu viņu dalīties, veido attiecības un vidi, kas mudina viņu dalīties. Tev tās var būt tikai parastas rotaļlietas, taču bērnam tā ir liela vērtība, tāpēc cieni viņa īpašumtiesības, kamēr viņš iemācās dalīties. Pakāpeniski, radot atbilstošu vidi, bērns apgūs, ka dzīve ir vēl foršāka, ja dalās savās mantās arī ar citiem bērniem.

Rādi piemēru

Daudzkārt teikts, cik svarīgi ir vecākiem rādīt piemēru saviem bērniem. Dalīšanās nav izņēmums. Ja kāds no tevis vēlas aizņemties kādu lietu, pastāsti bērnam par to, ka, piemēram, mamma dalās ar savu grāmatu, uz laiku aizdodot to draudzenei. Tāpat arī dalies ar saviem bērniem, piedāvājot – vai kāds vēlas pagaršot manus cepumus? Dari visu iespējamo, lai godīgi dalītos ar pieaugušajiem un bērniem.

Domā soli uz priekšu

Ja paredzēts, ka ciemos nāks kāds bērns, aicini viņu ņemt līdzi savas rotaļlietas. Bērni jaunām mantām nespēj pretoties, tāpēc arī tavs mazais noteikti drīz vien apjautīs, ka daloties ar savām rotaļlietām arī viesis dalīsies. 

Cieni sava bērna izvēli

Ja bērns ar visām četrām pieķēries savai rotaļlietai, respektē viņu, vienlaikus mācot būt dāsnam. Iespējams, bērns ar vieniem ir gatavs dalīties, bet ar citiem – nē. Tāpēc, pirms nāk viesi, palīdzi bērnam izvēlēties rotaļlietas, ar kurām viņš ir gatavs dalīties, pārējās noliekot nostāk. Cieni sava bērna īpašumtiesības – nerauj bērnam ar varu no rokām ārā rotaļlietu, sakot, ka viņam obligāti ir jādalās.