Bērnu pieskatīšana pēc E.Pikleres metodes
Māmiņu Kluba telpās, Rīgas centrā, Vīlandes ielā 6, durvis vēris sen izlolots projekts - bērnu pieskatīšanas klubs, kas ir lielisks sākums mazajiem pirms bērnudārza gaitu uzsākšanas.
Fizioterapeite Klaudija Hēla, kas izstrādājusi īpašu mazā bērnudārza konceptu, izmanto E.Pikleres metodiku, kas motivē bērnus pašiem darboties un dabiski attīstīties. Bērniem šeit tiek ļauts brīvi rotaļāties, tomēr tas notiek īpaši organizētā vidē, ar speciālu zāles aprīkojumu. Mazie rotaļajāties pēc šīs metodes daudz labāk pašorganizējas un iegūst prasmes, kas vēlāk noderēs dārziņā un skolā, kā arī, protams, ikdienas dzīvē.
Galvenie iemesli, kāpēc mazajiem bērniem pirmā bērnudārza pieredze ir vislabākā pēc E.Pikleres metodes?
Maziem bērniem ir ļoti svarīgi, lai vide ir iekārtota atbilstoši viņu attīstībai un viņi paši var rotaļāties atbilstoši savām interesēm. Turklāt, pēc E.Pikleres metodes ir ļoti svarīgi, lai bērniem ir daudz brīvā spēlēšanās laika, kas ļauj viņam pašam attīstīties un radīt izpratni par pasauli, tās kārtību. Šis ir vecums (ap 1,5 -2 gadi), kad bērni vēl ir individuālisti, tāpēc grupa Māmiņu Klubā plānota neliela - līdz 12 bērniem.
Bērnus katru dienu pieskata divas audzinātājas.
Kāda ir tipiskā ikdiena bērnu pieskatīšanas grupā Māmiņu Klubā? Kādas ir galvenās atšķirības, salīdzinot ar bērnudārziem?
Šajā pieskatīšanas grupā ļoti svarīga ir aprūpe, jo tie ir pavisam mazi bērni. Tas nozīmē, ka gan vecāki, gan audzinātajas ļoti lielu uzsvaru liek uz individuālu attieksmi pret katru bērniņu.
Kvalitatīva aprūpe dod bērnam psihoemocionālo kontaktu - bērns spēj uzlādēties ar mīļiem glāstiem un pilnu vecāku uzmanību pirms viņš iet grupiņā un paliek viens. Dr. Emmija Piklere pierādīja, ka tieši šis moments bērnam ir ļoti svarīgs, lai pēc tam mierīgi spēlētos un justos droši. Pēc rīta aprūpes ir spēlēšanās laiks, brokastis, pēc tam atkal spēlēšanās, iešana ārā, pusdienas, gulēšana vai atpūta un došanās mājup.
Bērni grupiņā ir no plkst.08:00 - 14:00, jo tik maziem bērniem nav jābūt prom no mājām visu dienu!
Būtiskākā atšķirība no parastajiem bērnudārziem ir individuāla pieeja. Bērniem nav visiem reizē jāiet uz podiņa, jāēd tas, kas ir uzlikts uz šķīvja vai jāspēlējas ar to, ko ir izdomājis aprūpētājs. Bērns pats izvēlas, kuru ēdienu no pieejamiem vēlas ēst, mēģina pats ģērbties, cik tas ir iespējams viņa vecumā, jo šo izvēļu izdarīšana un šķēršļu pārvarēšana palīdz bērnam iegūt pasaules uztveri, kā kas strādā.
Ir daudz brīva spēlēšanās laika vidē, kas ir iekārtota tā, lai bērns ērti pats tajā varētu rotaļāties. Mēs nevis vadām bērnus, bet esam blakus un ļaujam bērnam vadīt spēlēšanās gaitu! Protams, visur ir zināmas robežas, kas jāievēro, kārtība, ko drīkst un ko nedrīkst darīt, ir lietas, kurām jāatrodas noteiktās vietās. Tāpēc neveidojas haoss, bet vide individuālai attīstībai.
Kādi ir ieguvumi bērnu attīstībai?
Galvenais ieguvums - bērns var attīstīties pēc sava iekšējā plāna un spējām - un tas bērnam šajā vecumā ir ļoti svarīgi. Otrs ieguvums – bērns var viņam piemērotā vidē brīvi spēlēties un caur to mācīties un attīstīties. Bērna paša izvēlētas aktivitātes un radošums dod vislabākos rezultātus viņa attīstībā. Māmiņu Klubā ir pieejams speciāls inventārs, ar kura palīdzību bērni var aktīvi kustēties, jo šajā vecumā bērni ir ļoti kustīgi!
Darbojoties ar dažādām formām, dažāda veida materiāliem un krāsām, bērns no pirmās dienas mācās pasaules uztveri, attīsta iztēli, emocijas, domāšanu, izprot, kas ir daudz, kas ir, maz. Bērns šajā vecumā kaut ko dara pāris minūtes vienā vietā, tad izkustas, kāpelē, pieiet vai sameklē citu vietu un padara kaut ko citu vai līdzīgu vai to pašu, tikai ar citiem priekšmetiem.. Tas ir dabisks veids, kā viņš dzīvojas.
Katrs bērns tiek vērots, pierakstīti un nofotogrāfēti viņa sasniegumi, - ko viņš dara – vai liek mašīnas rindā, vai ber pupas bļodā. Vienreiz mēnesī vecāki tiek informēti par piefiksēto, jo tie ir tie svarīgie darbi, kas parāda, ko bērnam patīk darīt un kas viņam padodas. Tādējādi arī mēs redzam, ko viņam piedāvāt papildus, lai vidē, kas viņam patīk, palīdzētu iepazīt vēl ko jaunu.
Inventārs un rotaļāšanās
Grupiņa iekārtota ar speciālu inventāru, kāds ieteikts pēc Piklera metodes. Piemēram, pie galda, kur bērni ēd, krēsliņiem nav atzveltnītes, lai bērns neatgāžas, bet gan stingri turas ar pēdiņām pie zemes. Bieži vien bērniem krēsliņi mēdz būt par augstu un tad viņi līdzsvaru notur, atgāžoties atzveltnītē, bet tad viņiem ir grūtāk paēst. Sēžot uz šādiem krēsliņiem, viņiem ir līdzsvara sajūta un vieglāk arī paēst.
Rotaļāšanās telpā ir gan dažāds inventārs, gan mantas – bļodas, karotes, pupiņas, kastaņi, zīles, koka klucīši, virtuvīte, lelles, mašīnas, bumbas, visādas lietas, ar ko bērni spēlējas – krāj, pārnēsā, liek lielās bļodās.
Ēdienreizes
Brokastis un pusdienas mazajiem nodrošina restorāns, kas izmanto ekoloģiskus produktus.
Brokastīs tiek pasniegta garda un veselīga putriņa, bet pusdienās maltītes no gaļas, zivtiņas ar dārzeņiem.
Gulēšana
Bērni guļ Montesori gultiņās - uz matracīšiem, bet ja bērns negribēs gulēt, neviens to nespiedīs darīt, varēs atpūsties citādākā veidā. Arī rotaļu telpā ir atpūtas stūrītis, kur var pa vidu spēlēm atpūsties, mierīgi paskatīties grāmatiņu vai pat nedarīt neko.
Attiecībā uz tualeti neesam paredzējuši izmantot mazos podiņus, bet gan ļaut bērnam iet uz lielā podiņa, kur ir pakāpiens, lai vieglāk uzkāpt un izmantot paliknīti ērtākai sēdēšanai. Mazajos podiņos bērnam sanāk sēdēt nedabiskā pozā, līdz ar to viņam ir grūtāk nokārtot pamatvajadzības. Bērns droši uz grupiņu var nākt ar autiņbiksītēm, jo uzskatām, ka vislabāk podiņmācību sākt no diviem gadiem, nevis pusotra gada.
Grupiņa Māmiņu Klubā iekārtota atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem, izietas visas nepieciešamās pārbaudes.
Grupiņā uzņemam arī bērnus ar īpašām vajadzībām!