Mums varētu šķist, ka bērns nevar apgūt socializēšanās prasmes, ja nav kopā ar citiem bērniem, taču, patiesībā, tas nav primārais nosacījums.
Ir dažādas vienkāršas aktivitātes, kas vērstas uz klausīšanos, mijiedarbošanos, runāšanu, un var palīdzēt veicināt bērna socializēšanos.
Protams, der atcerēties, ka bērni dabiski iemācās socializēties, fiziski atrodoties kopā ar citiem bērniem, taču pirms tam varat likt pamatus socializēšanās prasmēm jau mājās esot, jo ir svarīgi, lai bērns prastu:
- Parādīt emocijas;
- Ne tikai uzvarēt, bet arī zaudēt;
- Veidot acu kontaktu;
- Klausīties, nepārtraucot otru;
- Ievērot spēles noteikumus;
- Dalīties;
- Labas manieres.
Šīs prasmes varat trenēt arī atrodoties mājās, kam noderēs 7 vienkārši ieteikumi.
Emociju atpazīšana. Šīs aktivitātes mērķis ir iemācīties atpazīt citu cilvēku jūtas, domas, emocijas. To varat trenēt dažādos veidos. Piemēram, skatoties multenīti, apturi to un pavaicā savam bērnam: “Tavuprāt, kā tagad jūtas varonis? Ko viņš šobrīd domā?” Ļauj savam bērnam atbildēt un izstāstīt viņa redzējumu. Kad bērns izteicis savu viedokli, tu vari izteikt savu redzējumu. Tāpat varat rīkoties arī spēlējoties, piemēram, ar rotaļlietām, lellēm. Spēlējoties lomās, runā ar bērnu par emocijām, vaicā, kā, tavuprāt, šajā situācijā jūtas viena, kā – otra lelle. Runājiet par emocijām, skaidro, kāpēc tās ir tieši tādas, kā tās atpazīt.
Prasme pieņemt dažādus rezultātus. Šim nolūkam izcili noder galda spēles, jo kur gan vēl uzskatāmāk izspēlēt uzvaras un zaudējumus. Spēlējot galda spēles, nepieciešama pacietība, spēja sagaidīt savu gājienu, noteikumu ievērošana, kā arī prasme pieņemt spēles iznākumu neatkarīgi no tā, vai esi šoreiz uzvarējis, vai arī zaudējis. Šobrīd veikalos pieejams ļoti plašs spēļu piedāvājums, tāpēc noteikti atradīsiet kaut ko, kas ir atbilstošs tava bērna vecumam un interesēm.
Prasme dalīties. Ja jūsu ģimenē aug vairāki bērni, domājams, dalīties bērns iemācīsies pat bez treniņa, taču arī šādos gadījumos varat pielietot šo padomu, lai nostiprinātu bērnā dalīšanās prasmi. Noteikti tavam bērnam ir kāda ļoti kārota rotaļlieta vai kas cits, ko viņš var dabūt tikai īpašās reizēs. Piemēram, kāda figūriņa, kas stāv dzīvojamās istabas plauktā, varbūt kas cits, ko bērns ļoti iekāro. Tu vari to bērnam iedot uz laiku rokās, pasakot, ka viņš to drīkst apskatīt, ar to rotaļāties 10 minūtes. Kad laiks beidzies, viņam lieta jāatdod tev atpakaļ vai arī jādod tā tālāk brālim vai māsai.
Problēmu risināšana. Šim nolūkam varat izmantot mājās atrodamās rotaļlietas, Lego klucīšus, lai izspēlētu dažādas situācijas. Piemēram, rotaļu lācis nevar iekāpt bērna gultiņā? Kā palīdzēsim? Šī vienkāršā spēlē mudinās bērnu domāt kreatīvi. Piemēram, lai lācītis tiktu gultā, var uzbūvēt kāpnes no klučiem, varbūt talkā var nākt rotaļu mašīna ar pacēlāju, kura pūkaino ķepaini iecels gultā? Ļauj darboties bērna iztēlei un neierobežo viņu! Tavs uzdevums ir sekot līdzi, kā bērns atrisinās problēmu. Izcili, ja rotaļā var iesaistīties arī brālis vai māsa, kas veicinās arī prasmi sadarboties problēmu risināšanas gaitā.
Prasme klausīties un stāstīt. Izdomājiet stāsta tematu un ļaujiet vaļu iztēlei! Piemēram, dod bērnam uzdevumu pastāstīt, kāda būtu viņa sapņu dzimšanas diena. Lai bērns dod vaļu savai iztēlei un mācās veidot stāstījumu, savukārt tavs uzdevums šajā laikā ir uzmanīgi klausīties, nenovēršot ne brīdi uzmanību, lai bērns redzētu, ka tev viņa stāstītais ir svarīgs. Kad bērns savu stāstījumu ir pabeidzis, atstāsti viņam dzirdēto.
Pēc tam varat mainīties lomām un par konkrēto tematu savu 2-5 minūšu stāstījumu veido tu. Tikmēr bērnam ir jāklausās, jāatceras stāstītais, lai pēc tam varētu pastāstīt, ko dzirdējis.
Labas manieres. Bez labām manierēm nekur! Lielisks veids, kā pie tām strādāt, ir rotaļāšanās, izspēlējot dažādas situācijas. Piemēram, spēlējaties restorānos, kur tu esi viesis, bet bērns – viesmīlis. Lai bērns ar rotaļāšanās palīdzību mācās no tevis, kā sarunāties ar viesmīli, neaizmirstot pateikt gan “lūdzu”, gan “paldies”, kā uzvesties pie galda. Lai nostiprinātu manieres, mainieties arī lomām.
Uzmanības trenēšana. Šim nolūkam izvēlies kādu grāmatu vai arī pasaku, kurā bieži tiek atkārtots viens un tas pats vārds. Bērna uzdevums, sadzirdot šo vārdu, ir, piemēram, sasist plaukstas, apgriezties vai veikt kādu citu darbību, par kuru savstarpēji vienosieties. Šāda rotaļa mudinās bērnu uzmanīgi klausīties un sekot līdzi tam, ko stāsta otrs.
Foto: Pexels.com