Svētku ēdienkarte bērniem

Svētku ēdienkarte bērniem

20. Dec 2018, 00:02 Māmiņu klubs Māmiņu klubs

Ziemassvētki ir svētki, kas ilgst vairākas dienas, dažās ģimenēs tie tiek svinēti līdz pat 10 dienām. Un tā nav nekāda joka slodze jau pieaugšā organismam, nemaz nerunājot par bērnu puncīšiem. Kā pareizi organizēt sēšanos pie galda? Un kādus ēdienus pasniegt?

Kad vecāki pilnībā aizrāvušies ar ģenerālo tīrīšanu, svētku mielasta gatavošanu un pašiem svētkiem, brokastu un pusdienu laiks var sajukt kopā, un dažkārt vecākiem piemirstas, ka laiks sēsties pie galda. Pārsvarā bērniem tad tiek piedāvāts apēst kaut ko uz ātru roku - maizīti, biezpiena sieriņu, jo to pagatavošanai vai iedošanai nevajag daudz laika. Bet tas ir sausais ēdiens, ko bērna puncītim nav viegli pārstrādāt. Bez tam, tādā ēdienā var būt vairāk sarežģīto ogļhidrātu, kaloriju. Bet galvenais, ja bērnam nav noteikta ēdiena režīma, tiek traucēta viņa kuņģa sulas izstrāde, kas var izraisīt apetītes traucējumus un problēmas ar ēdiena uzsūkšanos. Tāpēc, neskatoties ne uz ko, centieties, lai bērns viņam ierasto ēdienu saņemtu laikā. Ja nav iespējams ēst visiem kopā, lai bērns paēd viens vai ar kādu no vecākiem.

Visbīstamākais ēdiens svētkos ir saldumi, ar kuriem bērnus vienmēr teju apber. Tie var izraisīt ne tikai pārtikas alerģijas vai kāda produkta nepanesību, bet arī dažādus gremošanas traucējumus.

Nedrīkst aizmirst par to, ka iespaidu pārmērības dēļ bērnam var būt stress, un arī tas var traucēt apetītei. Jūtīgiem bērniem iespējamas problēmas ar žultspūsli, kuņģi un zarnu traktu. Tāpēc plānot aktivitātes un svinības vajag vienmēr tā, lai galvenie nosacījumi būtu: aktivitātes atbilstība bērna vecumam un bērna veselības stāvoklis, nevis vecāku vēlmes un iespējas.

Vecāki ne vienmēr atceras, ka tradicionālie svētku ēdieni var būt bīstami bērnam, un dažkārt sēdina viņu pie galda kopā ar pieaugušajiem. Lai gan, pat pirmsskolas vecuma bērniem ir jāsaņem vecumam atbilstošs ēdiens.

Pa nakti, ja ilgi esat augšā, bērna ēdienam jābūt simboliskam, pirms pusnakts var ļaut kaut ko apēst, iedzert sulas glāzi, saņemt un pasniegt dāvanas, vēl mazliet pasēdēt kopā ar pārējiem, bet pēc tam gan ir jādodas pie miera.

Ievērojiet noteikumus

Svētku galdā nevajadzētu likt bērnam nezināmus ēdienus, īpaši, ja ģimenē kādam no bērniem ir alerģijas. Ja gribas piedāvāt bērnam nogaršot kaut ko neierastu, degustāciju var rīkot 1-2 nedēļas pirms svētkiem. Redzēsiet, kā uz to reaģē bērna organisms, un, pagūsiet ar reakcijām tikt galā līdz svētkiem, aizvietojot, iespējams, alerģiju izraisošo ēdienu ar ko citu.

Pacentieties bērnu nepārbarot. Bērna porcijām jābūt krietni mazākām kā pieaugušo porcijām. Tas attiecas uz visiem ēdieniem, kas ir uz galda. paskaidrojiet bērnam, ka viņš var vispirms apēst nedaudz, un, ja gribēs, vēlāk vēl var uzēst. Situācija pie galda jākontrolē jums, nevis bērnam.

Ja plānojat savākties liela kompānija, kurā būs gan bērni, gan pieaugušie, aizdomājieties par atsevišķu svētku galdu bērniem. Kad ciemos atnāks bērni ap 3 gadu vecuma, viņi varēs paši cienāties pie sava galdiņa. Vislabāk tad piedāvāt interesanti noformētus, drošus ēdienus, ko var pat gatavot kopā ar bērniem.

Dekorāciju maiņa

Ierasto ēdienu gatavošanā var iesaistīt radošumu: nāksies ne tikai izdomāt ēdamus rotājumus, bet arī nomainīt bērniem nepiemērotās sastāvdaļas uz ko veselīgāku, mazliet pamainot kāda ēdiena klasisko recepti. Starp citu, veselīgāk ēst un šo to pamainīt der arī pieaugušajiem.

Majonēzi arī der īpaši rūpīgi izvēlēties, lai tā nebūtu ar pārāk lielu tauku saturu. To var aizvietot ar 15% krējumu vai dabīgo jogurtu.

Bērniem nevajadzētu piedāvāt vairāk kā 3-4 ēdienus. Tāpēc bērnu galdam der pagatavot viena veida salātus, uzkodas, kādu silto ēdienu un desertu.

Svētkos derētu aizmirst par dažādām desiņām, kas satur daudz dažādu krāsvielu, garšas un aromātu pastiprinātāju, tad labāk mājās pagatavot tvaicētu, vārītu vistu vai tītara gaļu. Der arī mēle želejā, piemēram.

Nebūtu vēlami arī saldie, gāzētie dzērieni un pat gāzēts minerālūdens, galu galā, ir ļoti daudz labāku variantu. Sulas - speciāli bērniem, mājās gatavoti kompoti, sīrpi, tējas, saldēto ogu dzērieni.

Nevajadzētu bērnus lutināt svētkos ar dažādiem trekniem sacepumiem, kūkām, kas bagātas ar iebiezināto pienu vai putukrējumu un medu. Protams, tas viss ietekmē gan zobu, gan arī gremošanas trakta veselību. Ja cepat paši mājās, tā jau ir cita lieta. Bet arī tad vislabāk priekšroku dot vienkāršiem pildījumiem - ogām, kāpostiem, rīsiem ar olu, āboliem, bumbieriem utt. Jo mazāk sastāvdaļu pildījumā, jo labāk pārstrādājas produkts organismā. Un, protams, arī mazāks alerģiju rašanās risks. Veikalu kūkas labāk aizvietot ar pašu ceptām plātsmaizēm ar ogām, augļiem.

Brīvdienu ēdienkarte

Naktī ēdiena uzņemšana bērniem ir kaitīga: šajā laikā kuņģis un zarnu trakts atpūšas, un pārstrādāt pārtiku ir ļoti grūti. Sēžoties pie galda pirms pusnakts pirmsskolas vecuma bērniem jau būtu jāguļ.

Bērniem labāk sagatavot vieglas vakariņas ap desmitiem vakarā un pēc tam citā telpā doties pie miera. Arī brokastis pēc svētkiem var būt vieglas - biezputra un augļi.

2-3 gadus vecam bērnam svētkos var piedāvāt:

  • dārzeņu salātus, biešu salātus, kas gatavoti ar augu eļļu
  • ne pārāk asu sieru - uzkodās
  • tvaicētu gaļu bez ādas ar dārzeņiem un bez asas mērces
  • ogu pīrāgu vai plātsmaizi
  • ceptus ābolus
  • ar ūdeni atšķaidītu sulu

Bērnam, kas vecāks par 3 gadiem:

  • rosolu, kam pievienots ne pārāk trekns krējums
  • biešu salātus ar augu eļļu
  • ceptu gaļu, zivi ar dārzeņiem, kartupeļiem, rīsiem
  • kūku ar vārīto krēmu
  • ogu vai piena želeju
  • ar ūdeni atšķaidītu sulu

Labu apetīti!

Māmiņu Klubs

Vecāku skola