Mazuļa pirmo vārdiņu vecāki parasti gaida ar lielu nepacietību, tāpēc kopā ar audiologopēdi Daigu Lagzdiņu-Kokinu skaidrojam, kā norit bērna runas attīstība dažādos vecuma posmos.
Tikko piedzimušam mazulim viss šajā pasaulē ir pilnīgi jauns. Līdz trīs mēnešu vecumam mazulis klausās apkārtējās skaņās, tāpēc vecākiem vajadzētu ar savu bērnu daudz sarunāties un dziedāt, nebaidoties par savu balsi. “Bērns neatšķir, vai vecāks ir profesionāls dziedātājs, vai nav,” iedrošina audiologopēde Daiga Lagzdiņa-Kokina.
Kad bērns sasniedzis 3 – 6 mēnešu vecumu, viņš turpina klausīties, skatās un veido acu kontaktu ar vecāku, tāpēc ir svarīgi, darbojoties ar bērniņu, veidot ar viņu acu kontaktu. “Vienmēr esmu teikusi, ka mammai vajag spilgtas lūpas, lai bērns redz, no kurienes nāk skaņa un kā tā veidojas,” uzsver audiologopēde. Jau 6-9 mēnešu vecumā bērns sāk veidot dubultzilbes, taču tās vēl ir bez nozīmes, savukārt posmā no 9 mēnešiem līdz gadam bērns jau sāk izmantot apzinātus vārdus, piemēram, “mamma”, “tēta”, kā arī sāk saprast aizliegumus un uzslavas. Apmēram gada vecumā bērns sāk runā izmantot arī palīglīdzekļus – mīmiku, žestus. Lai veicinātu runas attīstību, audiologopēde iesaka šajā vecumā bērnam uzdot jautājumus un sniegt izvēles iespējas.
Stāstot par bērna runas attīstības posmiem, audiologopēde skaidro, ka no gada līdz pusotra gada vecumam bērna vārdu krājums ir jau paplašinājies: “Viņš sāk vairāk runāt, bet runa vēl ir neskaidra. Vecākiem par to gan nevajadzētu uztraukties.”
Pievērs uzmanību, vai tā nerīkojies arī tu!
Audiologopēde uzsver, ka ļoti liela problēma ir vecāku vēlme pateikt bērnam visu priekšā, tādā veidā neļaujot uz priekšu virzīties runas attīstībai. “Piemēram, vecāks atnāk pakaļ bērnam uz pirmsskolas izglītības iestādi un vaicā, kā viņam pagājusi diena, taču pats uz šo jautājumu arī atbild,” ar piemēru dalās audiologopēde Daiga Lagzdiņa-Kokina. Visticamāk, bērns vēlas pastāstīt, kā ir pagājusi viņa diena, taču vecāks nedod šādu iespēju.
Tāpat arī bērnam, kurš vēl tikai mācās runāt, nav vajadzības pavadīt laiku pie viedierīcēm. “Tās neattīsta ne iztēli, ne valodu! Tā vietā labāk kopīgi padziedāt, lasīt pasakas, spēlēties ar attīstošajām rotaļlietām un būt labiem sarunu biedriem,” uzsver audiologopēde.