Pēcdzemdību rehabilitācija. Kas tā ir un kāpēc ir tik svarīga?

17. Jan 00:00 Māmiņu klubs Māmiņu klubs

Par pēcdzemdību rehabilitāciju tiek runāts ļoti maz, taču tā ir svarīga. Tās mērķis ir sniegt sievietei nepieciešamo fizisko komfortu kopā ar pozitīvu psiholoģisku attieksmi, kas jaunajai mammai ir tik ļoti nepieciešama pēc smagā darba - dzemdībām.

Pēcdzemdību periodā sieviete var saskarties ar vairākām problēmām:

  • Muguras sāpes;
  • Urīna nesaturēšana;
  • Vēdera priekšējās sienas muskuļu vājums;
  • Hemoroīdi;
  • Aizcietējumi;
  • Sāpīgas rētas;
  • Iegurņa muskuļu vājums;
  • Depresija.

Šīs un arī citas problēmas palīdz mazināt sekmīga pēcdzemdību rehabilitācija, kura, kā uzsver Māmiņu Kluba Vecāku skolas fizioterapeite Krisīne Asonova, sākas jau divas stundas pēc dzemdībām, tātad, praktiski uzreiz no brīža, kad pasaulē nācis mazulis. Tā ietver atslābinošus vingrinājumus un pašmasāžu, palīdz apgūt:

  • Elpošanu;
  • Ērtākās pagriešanās un piecelšanās pozas;
  • Sēdēšanas pozīcijas un
  • Nomierinošus vingrinājumus.

Noskaties video, lai uzzinātu, kā sev palīdzēt justies labāk pēc bērniņa piedzimšanas!

Sievietes ķermenim ir nepieciešams laiks, lai atgūtos no bērniņa iznēsāšanas un laišanas pasaulē. Kas notiek ar sievietes ķermeni pēc dzemdībām un kādi pasākumi jaunajām māmiņām jāievēro?

Attīstoties dzemdē mazulim, auglis mainīja daudzu iekšējo orgānu stāvokli, tāpēc ir nepieciešams laiks, lai pēc bērniņa piedzimšanas viss atgrieztos savās vietās. Kā norāda speciālisti, šis periods var ilgt līdz astoņām nedēļām, un to laikā orgānu funkcijas pakāpeniski atjaunojas.

Dzemdes stāvoklis pēc dzemdībām

Tūlīt pēc placentas atdalīšanās dzemde ievērojami saraujas – pēc bērniņa nākšanas pasaulē dzemde sver aptuveni 1kg, pēc nedēļas tās svars ir samazinājies jau līdz 500g, bet pēcdzemdību perioda beigās tā atguvusi savu iepriekšējo svaru un izmēru – aptuveni 50g.

Šīs izmaiņas sievietei nepaliks nepamanītas, jo līdzi var nest sāpošas un velkošas sajūtas vēdera lejusdaļā, īpaši zīdīšanas laikā, kas saistīts ar to, ka bērniņa barošanas laikā izdalās hormons oksitocīns.

Dodies uz tualeti, pat ja nav vajadzības

Pirmajās dienās pēc dzemdībām sieviete var nejust vēlmi urinēt, jo ir samazināts ūrīnpūšļa tonuss. Urīnpūšļa stāvokli par pasliktināt arī ilgas un smagas dzemdības.

Pirmajās dienās pēc dzemdībām ieteicams sievietei apmeklēt tualeti ik pēc divām stundām, pat ja nav vajadzības urinēt. Pretējā gadījumā urīnpūslis var būt pārpildīts, kas neļaus dzemdei normāli sarauties, kā rezultātā var rasties arī dažādas komplikācijas.

Aizcietējumi un hemoroīdi pēc dzemdībām

Iespējams, aizcietējumi ir viena no biežāk izplatītajām problēmām jauno māmiņu vidū. Cēlonis tai var būt nepietiekama dzemdes muskuļu kontraktilitāte. Pie tam, deviņus mēnešus zarnu sieniņas ir piedzīvojušas milzīgu spiedienu, pēc dzemdībām tās ir paplašinājušās un aizņem daudz lielāku apjomu, savukārt iegurņa pamatnes muskuļi pēc dzemdībām vēl ir noguruši un vēl nav atsākuši pilnvērtīgi strādāt.

Tikt galā ar aizcietējumiem var palīdzēt silta duša, arī saudzīga masāža, ar vieglām apļveida kustībām glāstot vēderu pulksteņa rādītāja virzienā, kas tonizēs zarnu muskuļus, kā arī sabalansēts uzturs, bagāts ar šķiedrvielām.

Vēl viena problēma, kas var radīt diskomfortu, ir hemoroīdi. Pirmajās nedēļās pēc dzemdībām hemoroīdu mezgliņi samazinās un tiem nav nepieciešama īpaša ārstēšana, taču, ja hemoroīdi rada sāpes un neērtības, noteikti jākonsultējas ar proktologu. Speciālists palīdzēs izvēlēties efektīvāko un saudzīgāko veidu, kā uzveikt problēmu.

Muguras sāpes

Teju 75% no sievietēm grūtniecības laikā un pēcdzemdību periodā saskārušās ar muguras sāpēm. To iemesls ir sievietes ķermeņa smaguma centra stāvokļa maiņa, slodzes palielināšanās jostas vietā, mugurkaulam. Sava ietekme uz to ir arī mazkustīgam dzīvesveidam. 

Muguras sāpes var palīdzēt mazināt dažādi terapeitiski vingrinājumi. Jāņem vērā, ka pirmajās dienās pēc dzemdībām ķermenis atjaunojas un pārstrukturizējas īpaši strauji, tāpēc īpaši liela uzmanība šajā laikā jāpievērš rehabilitācijai, kas palīdzēs uzlabot pašsajūtu.