Darbošanās ar rokām Montesori vidē. Kāpēc tas ir svarīgi?

Darbošanās ar rokām Montesori vidē. Kāpēc tas ir svarīgi?

22. Mar 2019, 00:00 Māmiņu klubs Māmiņu klubs

Strādājot ar pašiem mazākajiem, un ne tikai, mēs daudz izmantojam tā saucamos Montesori praktiskās dzīves vingrinājumus, kā arī dažādus citus darbiņus, kas domāti kustību koordinācijas attīstīšanai (piemēram, vēršana, pīšana, aušana, pārlikšana ar pinceti, u.c.).

Kāpēc mēs to darām? Tam ir daži svarīgi iemesli:

Uzmanības koncentrēšanas spējas

Darbošanās ar rokām vislabāk palīdz bērniem attīstīt uzmanības noturēšanas spējas. Tas ir īpaši svarīgi tāpēc, ka prasme koncentrēt uzmanību veicamajam uzdevumam ir visas turpmākās bērna mācīšanās pamatā. Bērnam, kura uzmanība ir nenoturīga, būs lielas grūtības iemācīties burtus, ciparus, un citas skolai un dzīvei nepieciešamas lietas.

Mazā motorika un valodas attīstība

Darbojoties ar rokām un sevišķi veicot smalkās kustības ar pirkstiem, bērniem attīstās mazā motorika, kurai ir liela ietekme uz runas attīstību. Pirmkārt, lūpu un mēles kustības arī ir mazā motorika. Otrkārt, runas centrs cilvēka smadzenēs ir cieši saistīts ar mazās motorikas centru. Tāpēc, stimulējot vienu, mēs pastarpināti stimulējam arī otro.

Gribasspēks

Dažādas praktiskās aktivitātes palīdz bērniem attīstīt gribasspēku. Mēs mācamies pārvarēt grūtības, pabeigt iesākto līdz galam, pieturēties pie noteikumiem: netraucēt citiem, nolikt katru lietu atpakaļ savā vietā. Gribasspēks ir viens no cilvēka emocionālās inteliģences stūrakmeņiem. Domāju, šeit nav nepieciešams uzskaitīt pierādījumus, kāpēc tam ir ārkārtīgi svarīga loma katra cilvēka dzīvē.

Kustību koordinācija un precizitāte

Darbojoties ar Montesori praktiskās dzīves vingrinājumiem, bērniem attīstās kustību koordinācija un kustību precizitāte. Līdz ar to bērniem ir vieglāk tikt galā ar ikdienas izaicinājumiem, tādiem kā ģērbšanās, sevis apkalpošana pie galda u.c. Kā arī, viņiem būs daudz vieglāk iemācīties rakstīt un zīmēt.

Intelekta attīstība

Mācoties pārbērt un pārliet vielas, sijāt, vērt, pīt un veikt citas līdzīgas darbības, bērniem arī attīstās intelekts. Viņi sāk saprast, kā darbojas dažādas lietas un kā notiek procesi, piemēram, kā mainās vielas daudzums traukā; kā manna, kura ir smalkāka, nonāk caur sietiņu lejā, bet akmentiņi, kuri ir lielāki, paliek sietiņa iekšā.

Patstāvība un atbildība

Viss iepriekš minētājs noved pie tā, ka bērni kļūst patstāvīgāki. Pēc neilga laika Montesori grupā viņi jau daudz labāk prot rūpēties par sevi un apkārtējo vidi, kā arī daudz vairāk grib piedalīties dažādās saimnieciskās aktivitātēs mājās un dārziņā. Šie bērni arī labprāt palīdz citiem, tajā skaitā jaunākiem bērniem, kuri nav vēl tik ļoti prasmīgi un veikli.

Visu šo iemeslu dēļ, darbojoties ar pirmsskolas vecuma bērniem, mēs vienmēr sākām ar praktiskās dzīves vingrinājumiem. Mēs aicinām arī jūs, mīļie vecāki, ne tikai rūpēties par bērna intelektu, bet arī neaizmirst, cik svarīga loma pirmsskolas vecumā ir praktiskajiem darbiņiem.

Alīna Ļebedeva

“Montessori studijas” vadītāja

www.montessoristudija.tilda.ws