Neonataloģe: Kāda ir situācija ar mājdzemdībām?

Neonataloģe: Kāda ir situācija ar mājdzemdībām?

09. May 2010, 00:58 Māmiņu klubs Māmiņu klubs

Turpinot tēmu par mājdzemdībām, jautājām viedokli vairākiem vadošiem speciālistiem, lai noskaidrotu kaut ko vairāk par mājdzemdību rezultātā bojā gājušiem bērniem.

{smallpic:1}

Savās pārdomās dalās ārste-neonataloģe Dr. Dace Tropa (BKUS): "Pēdējā laikā tiešām ir pieaudzis mājdzemdību skaits. Pilnīgi iespējams, ka tas ir krīzes rezultātā, bet tāpat arī visā pasaulē kļūst populārāka šī kustība. Diemžēl Bērnu slimnīcas reanimācijā ir nonākuši bērni, kam mājdzemdības ir bijušas liktenīgas.

 

Ministru kabineta noteikumi, kas regulē mājdzemdību darbību, nosaka, ka šādās dzemdībās var piedalīties atbilstoša persona (vecmāte vai ginekologs), kas ir tiesīga pieņemt dzemdības un kas paralēli strādā stacionārā. Diemžēl vecmātes grēko ar šo punktu un ne visas, kas šobrīd Latvijā pieņem mājdzemdības, paralēli ir saistītas ar dzemdību stacionāriem. Diemžēl likums arī nenosaka, ka bērna pieņemšanā būtu jāpiedalās ārstam - neonatalogam, lai gan pirmās stundas pēc dzemdībām var būt kritiskas bērna dzīvībai un veselības stāvoklim un ārstam noteikti bērns ir jānovērtē. Šobrīd jaundzimušā stāvokli novērtē vecmāte. Ir bijis gadījums, kad stāvoklis novērtēts kā labs, bet patiesībā bērns jau bija ar iedzimtu sirds kaiti.

 

Konkrēti varu pastāstīt par 2 bēdīgiem gadījumiem, par kuriem šonedēļ runājām arī Bērnu klīniskās universitātes slimnīcas ārstu konferencē. Abos gadījumos palīdzību bērnam bija par vēlu sniegt. Slimnīcā bērni nonāca jau reanimācijā. Diemžēl mājdzemdības, kā tas nereti notiek, bija ilgušas vairāk nekā 50 stundas, kas no vienas puses raksturo dabiskas dzemdības, kuras sievietes tik ļoti vēlas, bet no otras - bērnam var draudēt ar invaliditāti uz mūžu vai pat nāvi. Par vienu bērna nāves gadījumu, kas radās mājdzemdību rezultātā, gaidām Madekki atzinumu.

 

Mājdzemdības ir privāta lieta, un atgriešanās pie tautas medicīnas to arī nozīmē - Dieviņš deva, Dieviņš ņēma. Nav pamata sūdzēties par gala rezultātu, jo tā ir pašu vecāku izvēle.

 

Diemžēl satraucošs moments ir tas, ka netiek pienācīgi novērtēts jaundzimušā stāvoklis. Ja zīdainītis ilgi ir dzimis (vairāk nekā 50 stundas), pēc tam ir miegains, netiek modināts uz ēšanu, netiek novērtēts viņa stāvoklis, tad var būt tā , kā arī notika nesenā gadījumā, kad bērna cukura līmenis ir tik zems, vai rodas dzelte, kas atstāj neatgriezenisus bojājumus uz smadzeņu attīstību.

 

Mājdzemdības ir pasaulē populāra tendence, taču piemēram gan Austrālijā, gan Amerikā, izvērtējot statistiku (mājdzemdību pieaugumu un perinatālo mirstību), tās tiks ierobežotas ar likumu vai pat aizliegtas.

 

Arī Nīderlandē, kas tiek uzskatīta par mājdzemdību paraugvalsti, jaundzimušo dzeltes izplatību saista ar šo dzemdību veidu un nav viennozīmīgi pozitīva vērtējuma.

 

Aicinām sievietes ļoti nopietni izvērtēt konkrēti izvēlētās mājdzemdību vecmātes atbilstību , kā arī parūpēties par jaundzimušā bērna agrīnu novērošanu ārsta aprūpē."

 

Diskusiju turpināsim.

Ja Tev ir mājdzemdību pieredze vai ir ko teikt šajā saistībā, lūdzam rakstīt uz redakcija@maminuklubs.lv. Publicēsim visus viedokļus!

 

Sandija Māmiņu Klubs Sandija Māmiņu Klubs 01. Oct 2009, 09:33

Viesi, nerakstiet anonīmi

Ir bijuši vairāki nāves gadījumi un tie, kas tajos ir iesaistīti, ļoti labi zina, par ko iet runa.

Lūdzu pajautājiet BKUS ārstiem !! Lūdzu - jums ir visas tiesības zvanīt un prasīt.

Vai bērnu ar iedzimtu kaiti vajadzēja pieņemt mājās??

Sandija Māmiņu Klubs Sandija Māmiņu Klubs 01. Oct 2009, 09:31

Bet varētu lūgt drusku pacietības??

Mēs gatavojam veselu rakstu sēriju par , pret mājdzemdībām un visām citām dzemdību formām. Jūs ienākat vienreiz mājās lapā, nesekojiet līdzi citiem MK medijiem un spriežat pēc viena raksta par nezin kādu MK nostāju. Nu nav tādas! Ir dažādi speciālisti un ir ļoti dažādi viedokļi. Mēs esam publicējuši ļoti daudz par mājdzemdībām,ir veidoti raidījumi, piedalījušās ir vecmātes (tādas un šitādas!) Paskatieties radio arhīvā, paskatieties TV arhīvā, katru dienu ir jaunas ziņas.

Es nesapotu arī to paniku, kas pēkšņi ir radusies? Vai no dažādiem viedokļiem kādam pēkšņi rūpals nobruks? Tā taču nevar būt.

Turklāt es gaidu viedokļus rakstu formā

redakcija@maminuklubs.lv

Muuna Muuna 01. Oct 2009, 00:31

Man arī ir šī grāmata par gaidībām. Neuzskatu to par bībeli, tomēr neko izsmeļošāku par dzemdībām un to psiholoģisku pusi nebiju lasījusi. Lieliska grāmata. tomēr negribētu saukt to par bībeli, jo, kad pēc 2,5 mēnešiem dzemdēšu, mājdzemdības neizvēlēšos. Tagad vienkārši zinu par ko man pavisam noteikti būs saruna ar manu nākamo vecmāti..

Sandija Māmiņu Klubs Sandija Māmiņu Klubs 30. Sep 2009, 21:36

iepriekšējais bija mants koments

Sandija Māmiņu Klubs Sandija Māmiņu Klubs 30. Sep 2009, 09:33

Piekrītu, ka katrai sievietei ir jābūt iespējai izvēlēties - kur dzemdēt. Šobrīd tas īsti nav iespējams, jo kāda izvēle, ja pat reģionālās dzemdību nodaļas ir slēgtas? Tātad izvēle jau atkrīt kaut vai pēc tā, ka dzemdēt nav iespējams pat tuvākajos rajonos, jābrauc uz Rīgu!

Man pašai ir pozitīva dzemdību pieredze (2 X) stacionārā,bet es arī zinu, kāpēc man šī pieredze ir pozitīva. Tādēļ, ka man bija sava vecmāte, kurai uzticēties. Tādēļ, ka šo vecmāti mana ģimene pazīst visu mūžu un man principā būtu vienalga , kur dzemdēt, ka tik ar viņu!

Ļoti daudzām sievietēm tā nav - viņas iebrauc dzemdību nodaļā pilnīgi nesagatavotas, bez sajēgas, kas tur tagad notiks, pie kā viņas dzemdēs? Un tad Dieva rokās ir gala rezultāts - veiksmīgas vai neveiksmīgas dzemdības (??)

Šobrīd šis jautājums kļūst ļoti aktuāls - dēļ tā , ka dzemdību skaits uz vienu (atlikušo) dzemdību iestādi pieaugs masveidā, un tas atstās savu iespaidu uz kvalitāti. Protams, izeja ir mājdzemdības - bet tik daudz mītu un neskaidrību ir par tām, tik daudz glorifikācijas un pretējā pusē - negatīvisms no ārstu puses.

Tāpēc arī ķeramies dzemdību tēmai padziļināti klāt - runāsim daudz šoruden gan par stacionārajām dzemdībām, gan mājdzemdībām, gan ķeizariem utml.

rita123 rita123 30. Sep 2009, 09:18

Abās vietās dzemdējot var būt gan veiksmīgas gan neveiksmīgas dzemdības,nekad neko nevar zināt...

Muuna Muuna 29. Sep 2009, 18:38

Es domāju, ja cilvēki rīkojas atbildīgi, izvēlas tiešām profesionālas vecmātes ar lielu un pozitīvu mādzemdību pieredzi, tad mājdzemdības ir pieļaujamas un tam nav nekāda sakara ar krīzi. Mājdzemdībās ir vislielākā iespēja izvairīties no liekas un nevajadzīgas dzemdību stimulācijas un visbiežāk tieši šādas dzemdības sauc par "dabīgām". Protams, visam savi plusi un mīnusi..

Dace Dace 29. Sep 2009, 18:20

Nedomāju,ka mājdzemdību skaits ir pieaudzis krīzes ietekmē.Jo tomēr tas ir diezgan dārgs prieks,un lētāk sanāk dzemdēt slimnīcā.Tam noteikti ir citi iemesli.

Sandija Māmiņu Klubs Sandija Māmiņu Klubs 01. Oct 2009, 09:33

Viesi, nerakstiet anonīmi

Ir bijuši vairāki nāves gadījumi un tie, kas tajos ir iesaistīti, ļoti labi zina, par ko iet runa.

Lūdzu pajautājiet BKUS ārstiem !! Lūdzu - jums ir visas tiesības zvanīt un prasīt.

Vai bērnu ar iedzimtu kaiti vajadzēja pieņemt mājās??

Sandija Māmiņu Klubs Sandija Māmiņu Klubs 01. Oct 2009, 09:31

Bet varētu lūgt drusku pacietības??

Mēs gatavojam veselu rakstu sēriju par , pret mājdzemdībām un visām citām dzemdību formām. Jūs ienākat vienreiz mājās lapā, nesekojiet līdzi citiem MK medijiem un spriežat pēc viena raksta par nezin kādu MK nostāju. Nu nav tādas! Ir dažādi speciālisti un ir ļoti dažādi viedokļi. Mēs esam publicējuši ļoti daudz par mājdzemdībām,ir veidoti raidījumi, piedalījušās ir vecmātes (tādas un šitādas!) Paskatieties radio arhīvā, paskatieties TV arhīvā, katru dienu ir jaunas ziņas.

Es nesapotu arī to paniku, kas pēkšņi ir radusies? Vai no dažādiem viedokļiem kādam pēkšņi rūpals nobruks? Tā taču nevar būt.

Turklāt es gaidu viedokļus rakstu formā

redakcija@maminuklubs.lv

Muuna Muuna 01. Oct 2009, 00:31

Man arī ir šī grāmata par gaidībām. Neuzskatu to par bībeli, tomēr neko izsmeļošāku par dzemdībām un to psiholoģisku pusi nebiju lasījusi. Lieliska grāmata. tomēr negribētu saukt to par bībeli, jo, kad pēc 2,5 mēnešiem dzemdēšu, mājdzemdības neizvēlēšos. Tagad vienkārši zinu par ko man pavisam noteikti būs saruna ar manu nākamo vecmāti..

Sandija Māmiņu Klubs Sandija Māmiņu Klubs 30. Sep 2009, 21:36

iepriekšējais bija mants koments

Sandija Māmiņu Klubs Sandija Māmiņu Klubs 30. Sep 2009, 09:33

Piekrītu, ka katrai sievietei ir jābūt iespējai izvēlēties - kur dzemdēt. Šobrīd tas īsti nav iespējams, jo kāda izvēle, ja pat reģionālās dzemdību nodaļas ir slēgtas? Tātad izvēle jau atkrīt kaut vai pēc tā, ka dzemdēt nav iespējams pat tuvākajos rajonos, jābrauc uz Rīgu!

Man pašai ir pozitīva dzemdību pieredze (2 X) stacionārā,bet es arī zinu, kāpēc man šī pieredze ir pozitīva. Tādēļ, ka man bija sava vecmāte, kurai uzticēties. Tādēļ, ka šo vecmāti mana ģimene pazīst visu mūžu un man principā būtu vienalga , kur dzemdēt, ka tik ar viņu!

Ļoti daudzām sievietēm tā nav - viņas iebrauc dzemdību nodaļā pilnīgi nesagatavotas, bez sajēgas, kas tur tagad notiks, pie kā viņas dzemdēs? Un tad Dieva rokās ir gala rezultāts - veiksmīgas vai neveiksmīgas dzemdības (??)

Šobrīd šis jautājums kļūst ļoti aktuāls - dēļ tā , ka dzemdību skaits uz vienu (atlikušo) dzemdību iestādi pieaugs masveidā, un tas atstās savu iespaidu uz kvalitāti. Protams, izeja ir mājdzemdības - bet tik daudz mītu un neskaidrību ir par tām, tik daudz glorifikācijas un pretējā pusē - negatīvisms no ārstu puses.

Tāpēc arī ķeramies dzemdību tēmai padziļināti klāt - runāsim daudz šoruden gan par stacionārajām dzemdībām, gan mājdzemdībām, gan ķeizariem utml.

rita123 rita123 30. Sep 2009, 09:18

Abās vietās dzemdējot var būt gan veiksmīgas gan neveiksmīgas dzemdības,nekad neko nevar zināt...

Muuna Muuna 29. Sep 2009, 18:38

Es domāju, ja cilvēki rīkojas atbildīgi, izvēlas tiešām profesionālas vecmātes ar lielu un pozitīvu mādzemdību pieredzi, tad mājdzemdības ir pieļaujamas un tam nav nekāda sakara ar krīzi. Mājdzemdībās ir vislielākā iespēja izvairīties no liekas un nevajadzīgas dzemdību stimulācijas un visbiežāk tieši šādas dzemdības sauc par "dabīgām". Protams, visam savi plusi un mīnusi..

29. Sep 2009, 18:20

Nedomāju,ka mājdzemdību skaits ir pieaudzis krīzes ietekmē.Jo tomēr tas ir diezgan dārgs prieks,un lētāk sanāk dzemdēt slimnīcā.Tam noteikti ir citi iemesli.