Atbildes uz vecāku jautājumiem par bērna rotaļāšanos vecumposmā no 3 mēnešu līdz 7 gadu vecumam

Atbildes uz vecāku jautājumiem par bērna rotaļāšanos vecumposmā no 3 mēnešu līdz 7 gadu vecumam

31. May 2020, 00:00 Māmiņu klubs Māmiņu klubs

Uz vecāku jautājumiem par bērnu rotaļāšanos dažādos vecumos atbild pirmsskolas pedagogs, agrīnās attīstības specialists, divu bērnu māmiņa Sabīne Bakiļina.

Kāds ir galvenais rotaļāšanās uzdevums bērnībā?

Rotaļa ir bērna dzīve, tikai rotaļājoties viņš jūtas droši un labi attīstas. Pirmsskolas vecumā tikai rotaļu veidā ir iespējams sniegt bērnam jaunas zināšanas, paskaidrot sarežģītas lietas, risināt dažādas emocionālus jautājumus.

Ko dod rotaļāšanās bērnam? Vai mammai un tētim jārotaļājas ar bērnu vai jāļauj to darīt viņam pašam?

Bērns var rotaļāties pats, ja viņam ir sagatavota atbilstoša vide. Bet, manuprāt, vismaz 30 minūtes dienā vecākiem ir jāvelta kopīgām rotaļām ar bērnu. It īpaši tas ir attiecināms uz attīstošām rotaļām, kad mēs vēlamies bērnam dot jaunas zināšanas. Kopīga rotaļa ir arī ļoti nozīmīga vecāku - bērnu savstarpējām attiecībām.

Kā atrast līdzsvaru starp veikalu "izklaidējošām" rotaļlietām un pašu radītām vai vienkāršākām rotaļlietām?

Veikalā bieži vien ir nopērkamas skaistas, spilgtas un muzikālas plastmasas rotaļlietas, kas patīk vecākiem, bet nav diez ko labas bērniem. Labāk izvēlēties rotaļlietas no dabīgiem materiāliem, koka, šūtas vai tamborētas. Muzikālu rotaļlietu vietā izvēlēties muzikālus instrumentus, lai skaņa rastos bērnam grabinot, nevis vienkārši uzspiežot podziņu. Lielākā daļa mūssdienīgo rotaļlietu prasa no bērna pasīvu iesaisti rotaļu procesā - uzspied podziņu un klausies mūziku, skaties kā kaķītis dejo u.t.t. Tādā veidā neaatīstās bērna iztēle, nestrādā rociņas, bērns nekustas u.t.t. Protams, veikalos ir nopērkamas arī lietderīgas rotaļlietas, piemēram bumbas, lego, koka kluči, lelles, dzīvnieku figūriņas u.t.t. Izvēloties rotaļlietu bērnam būtu jāpiedomā lai tā būtu ne tikai izsklaidējoša, bet arī attīstoša

Kā atšķiras rotaļāšanās dažādos vecumos?

Kas notiek, ja bērns nerotāļājas bērnībā, dara to vienveidīgi, pieprasa tikai pieaugušo uzmanību rotaļāšanās laikā? Kā mammām atrast īstās rotaļlietas un aktivitātes starp tik daudzām metodēm- Valdorfa, Piklera, Montesorri, veikala rotaļlietas?

Rotaļāšanās veids mainās bērnam augot un attīstosies. Mazuļiem līdz gada vecumam ir aktuālas taktilās rotaļlietas, kā arī tās kas attīsta maņas. No 1 - 3 gadiem ir svarīgi darboties ar pirkstiņiem, attīstot sīko pirkstu muskulatūru. 3 - 6 gadu vecumam bērnam aktīvi attīstās iztēle, aktuālas kļūst lomu rotaļas, radošie komplekti, kontruktori u.t.t. - No rotaļāšanās iemaņām bērnībā ir atkarīga bērna vispārējā attīstība, kā arī koncentrēšanās un mācīšanas spējas. Pēc Masaru Ibuka (grāmatas ""Pēc 3 gadiem jau ir par vēlu") autora uzskatiem, viss kas ir iemācīts rotaļu veidā bērnam līdz 3 gadu vecumam - būs bāze, uz kuras pamata veidosies bērna, kā arī turpmāk pieaugušā spēja mācīties, gaume kā arī rakstura iezīmes. - Valdorfs, Piklers un Montessori ir pedagoģiskās metodes, kas atšķirās ar savu pieeju bērna attīstībai un apmācībai. Rotaļlietas, sajūtu materiāli var droši tikt apvienoti pēc vecāku patikas. Vienīgais svarīgi ir ar cieņu izturēties pret tām. Man, personīgi nepatīk, kad visas rotaļlietas tiek samestas lielā plastmasas kārbā. Tad bērnam nerodas ne interese ne cieņa pret tām. Kā arī rotaļlietas nedrīkst būt par daudz. Atvērti plaukti bērna redzeslokā, kurā ir pieejami nedaudz vecumam atblistošu materiālu. Tas būtu pats svarīgākais.

Kādas maņas būtu svarīgi attīstīt bērniem vecumā no 3 mēnešiem līdz 7 gadiem?

Maņu attīstība ir svarīga visā agrīnā un pirmsskolas vecumā, jo kā teica pedagoģijas pamatlicējs Jans Amos Komenskis "Kas nav bijis bērna sajūtās, nebūs arī prātā" Tādēļ divos vārdos par to ko svarīgi attīstīt katrā vecuma posmā. 6 mēneši - Aktūālas ir taktilās rotaļlietas. Bērnam ir jādod iespēja izjust dažādas virsmas - mīksts, ciets, durstošs, pūkains, auksts, karsts. Ļoti svarīgi ir jāpārdomā, lai mazais daudz kustētos. Šis ir tas vecums, kad labākā dāvana bērnam ir bumba. Tā ripo un mudina bērnu rāpot. 6 mēnešu vecumā bērns jau ir gatavs apzināti muzicēt. Piedāvājiet bērnam dažādus muzikālus instrumentus - grabuļus, zvaniņus, bungas. Svarīgi atcerēties, ka šajā vecumā viss jaunais tiek pagaršots un apžļambāts, jo mazajam nāk zobiņi, izvēlamies dabīgus un drošus materiālus.

Gada vecumā mazulim ir svarīgi attīstīt pasīvo vārdu krājumu, lai pusotra gada vecumā mēs varētu sagaidīt pirmos vārdiņus. Pētam tematiskās grāmatiņas un attīstošās kartiņas, lasam dzejoļus un dziedam. Lai attīstītos runa ir jāsāk darboties ar sīkiem priekšmetiem, bet līdz 1.6 gada vecumam bērns vēl turpina iepazīt priekšmetus caur muti, tādēļ pārdomājam drošību, vai esam blakus. No 1 - 1.6 gadiņa pamatdarbības rotaļām ir darbošanās ar priekšmetiem, bērnam patīk likt iekšā un ārā, salikt un izjaukt. Labākais vecums iemācīties salikt piramīdu, klucīšus u.t.t.
 
1.6 - 2.6 gadu vecumā bērns mācās runāt un attīsta sīko pirkstu muskulatūru. Tas ir tas vecums, kad droši var pāriet uz sīkākām detaļām, mācīties kopā vērt pērlītes, veidot smilšu gleznas, likt elementārās puzles. Iepazīstinam bērnu ar krāsām un figūrām, pētam bilžu grāmatas un nebaidamies rādīt arī burtus un ciparus. Līdz 3 gadu vecumam bērns ļoti viegli, rotaļīgi uzstver un iegaumē, 80 procentu smadzeņu potenciāla attīštas līdz 3 gadu vecumam. Ir vērtīgi vienkārši atcerēties par to, kad izvēlamies ko piedāvāt bērnam. Plastmasas Mikijpele ir koša un skaista, multfilma ir tik aizraujoša un bērns var sēdēt mierīgi un dot mammai laiku,lai uzvārīt zupu. Bet kā tas attīsta bērna intelektu?
 
2.6 /3 - 7 gadu vecumā bērnam attīstās iztēle, viņam patīk pašam darināt rotaļlietas. Konstruktori, kluči, papīrs, kartons un uz priekšu. Dodiet bērnam iespēju pašam darināt sev rotaļlietas. Gatavs ir labs, bet paša darināts vēl labāks, tas dod uzvaras prieku. Es esmu to paveicis pats, urra! Aktuālas ir lomu rotaļas un viss kas ar to saistīts. Spēlējam pavārus, dakterus, policistus un skolotājus. Leļlu un mašīnu rotaļās parādās sižets. Vērojiet bērnu rotaļu laikā, uzzināsiet daudz ko interesantu no viņa iekšējās pasaules. Rotaļu veidā var risināt daudzas psiholoģiskas problēmas. Piemēram, bērnam, kurš baidās no ārsta, labākā dāvana ir daktera komplekts, lai viņš pats ārstē savus lāčus un lelles, izspēlējot savas bailes. Problēma, kas tiek atrisināta rotaļā, atrisināsies arī reālajā dzīvē. 3 - 7 gadu vecumā mēs aktīvi palīdzam bērnam sagatavoties skolai. Cenšamies padarīt mācību procesu interesantu u aizraujošu - jautrie burtiņi, cipari, kartes, puzles, attīstošās grāmatas. Mācamies lasīt, rakstīt, rēķināt, cenšoties piemeklēt uzdevumus atbilstoši bērna interesēm. Piemēram, ja bērns interesējās par dinozauriem, lai mācās skaitīt dinozaurus, lasa grāmatas par dinozauriem,šķiro dinozaurus pēc krāsas, lieluma, formas u.t.t.

Pats galvenais bērna harmoniskajā attīstībā ir vecāku mīlestība! Dariet visu ar prieku un mīlestību, negaidot rezultātu, jo katram bērnam ir savs mācīšanas ritms.

Iedvesmu un pacietību vēlot,

Sabīne Bakiļina - pirmsskolas pedagogs, agrīnās attīstības specialists, divu bērnu māmiņa