Sākoties jaunajam mācību gadam, sākam apsvērt iespējas bērnam apmeklēt ārpusskolas aktivitātes, lai tādējādi paplašinātu bērna redzesloku, pilnveidotu un paplašinātu viņa prasmes un spējas. Kā atrast bērnam piemērotāko pulciņu, vaicājām praktiskajai psiholoģei, Rimi Bērniem emocionālās labsajūtas un attiecību ekspertei Ivetai Aunītei.
Izvēloties bērnam pulciņu, ir svarīgi piedāvāt bērnam visu iespējamo pulciņu klāstu, neierobežojot viņa izvēles iespējas. “Bērns vēl nezina, ko nozīmē spēlēt kādu mūzikas instrumentu, ko nozīmē katrs no sporta veidiem! Ja aktīvāks bērns visam teiks “jā”, tad biklāks var atteikties tikai tāpēc, ka nezina, ko tas nozīmē,” skaidro praktiskā psiholoģe Iveta Aunīte. Viņa iesaka pievērst uzmanību tam, lai aktivitātēs bērnam būtu laba saskarsme un enerģija ar pedagogu.
Pulciņi ir ne tikai iespēja bērnam attīstīties sportā, mākslā vai citā radošā virzienā, bet tas ir arī laiks, kurā bērns ir atrauts no tehnoloģijām, virtuālās pasaules, un socializējas, attīsta savas prasmes dzīvē.
Vērtējot, cik bieži un dažādas aktivitātes bērnam piedāvāt, slodze jāpielāgo katram bērnam individuāli – kamēr aktīvāki bērni ar lielu prieku apmeklēs 3 ārpusskolas nodarbības, citiem limits būs jau viena nodarbība nedēļā. “Biklus un kautrīgus bērnus vecāki vēlas iedrošināt un socializēt, taču ieteicams šos bērnus likt mierā, ļaujot viņiem nedaudz paaugties, jo tādējādi neko nenokavēsiet, pat ja pulciņus nesāksiet apmeklēt sākumskolā,” iesaka speciāliste.
Reizēm, aizraujoties ar savu bērnības neizdzīvoto sapņu realizēšanu, vedam bērnu uz neskaitāmiem pulciņiem, nepievēršot uzmanību tam, ka bērnam tas nesagādā prieku. Speciāliste uzsver, ka šajā ziņā vecākiem jābūt ļoti uzmanīgiem, jo šādā gadījumā sekas var būt tādas, ka bērns iegūs diplomu, absolvēs, piemēram, mūzikas skolu, taču nekad mūžā vairs mūzikas instrumentu nespēlēs. Šī iemesla dēļ vecākiem vajadzētu pievērst uzmanību bērna interesēm, sniedzot viņam iespējas. Tajā pašā laikā vecākiem nevajadzētu sev pārmest, ja bērns nav aizvests uz kādu pulciņu, domājot, ka tādējādi kaut kas tiek nokavēts. “Arvien mūsdienīgāk ir izglītoties visa mūža garumā. Ja bērnam būs interese, viņš to paspēs arī tad, kad būs jau pieaugušāks,” skaidro Iveta Aunīte, piebilstot, ka tad, ja vecāku ambīcijas ir izaudzināt no bērna zvaigzni, būtu jākonsultējas ar pedagogu un jānoskaidro patiesība, vai bērnā patiesi mīt zvaigznes potenciāls. “Varbūt pilnībā pietiks ar to, ka bērns uz pulciņu ies prieka pēc,” saka psiholoģe.