Kā iemācīt bērnam pazīt pulksteni?

Kā iemācīt bērnam pazīt pulksteni?

30. Jan 00:10 Māmiņu klubs Māmiņu klubs

Iespējams, arī tavam pirmklasniekam dienasgrāmatā skolotāja ierakstījusi uzdevumu “mācīties pazīt pulksteni”. Skan jau it kā tik vienkārši, taču kā to iemācīt bērnam, ja laiku nevaram sajust, to nevaram aptaustīt?

Ir daži triki, ar kuru palīdzību pulksteņa apgūšana bērnam vedīsies daudz vienkāršāk.

Kas jāzina bērnam, lai iemācītos noteikt laiku pēc pulksteņa?

Pirms sākat mācīties laiku, pārbaudi, vai bērns saprot pamatus – vai viņš zina, kā skaitīt, vai zina galvenos jēdzienus, kas saistīti ar laiku? Bieži vien mācīšanos apgrūtina tieši tas, ka bērns neizprot pamatlietas. 

Skaitīt līdz 60

  • Ideālajā gadījumā bērns prot skaitīt jau līdz 100, taču arī līdz 60 būs pietiekami. Lai nostiprinātu šo prasmi, ikdienā to trenējiet. Piemēram, esot veikalā, lai bērns sauc preču cenas, dodoties mājup no skolas – māju numurus.
  • Tikpat svarīgi, kā mācēt skaitīt no 1 līdz 100, ir arī prasme skaitīt atpakaļ – no 100 līdz 1.
  • Iemācieties atpazīt arī skaitļu kaimiņus. Piemēram, kādi skaitļi atrodas blakus “40”, kāds “35”?

Skaitīt pa 5

Jauns izaicinājums ir iemācīties skaitīt pa 5 – 5, 10, 15, 20…. Lai bērnam būtu vieglāk to apgūt, vari paskaidrot, ka šādās reizēs skaitlis vienmēr beigsies ar 5 vai 0. Tāpat arī varat modelēt dažādus uzdevumus, kas šīs skaitīšanas prasmes nostiprinās. Piemēram, ja katru dienu puika veic piecus pietupienus, cik pietupieni tiks veikti divās dienās, cik – trijās vai piecās?

Atšķirt labo no kreisās

Lai labāk apgūtu pulksteni, ir svarīgi nejaukt jēdzienus “pulksteņrādītāja virzienā” un “pretēji pulksteņrādītāja virzienam”. Tāpēc ir svarīgi apgūt un nostiprināt zināšanas, kura ir labā, bet kura – kreisā puse.

Nostiprināt izpratni par laiku

Pulksteņa laika apguvē ir jāizprot jēdzienus “vakar”, “šodien”, “rīt”, “diena”, “vakars”, “rīts”, “nakts”. Ņemot vērā, ka bērni bieži vien laiku saista ar kādiem konkrētiem notikumiem (piemēram, no rīta eju uz skolu, vakarā ēdu vakariņas), var ņemt šos notikumus talkā, lai palīdzētu labāk izprast ar laiku saistītos jēdzienus.

Mācāmies apgūt laiku

Bērniem laiks ir grūti saprotams termins, tāpēc, lai palīdzētu apgūt pulksteni, ir svarīgi, lai mājās būtu pulkstenis, kurā skaidri redzami cipari un bultiņas.

Iepazīstini bērnu ar pulksteni

Pirmais solis, lai apgūtu pulksteni, ir izskaidrot bērnam jēdzienus "diena", "stunda", "minūte", "sekunde", "viena stunda", "pusstunda" u.c. Nodemonstrē bērnam atšķirības starp minūti un sekundi, starp stundu un minūti. Iepazīstini viņu ar pulksteņa ciparnīcu un ļauj izpētīt bultiņas, lai saprastu, kura no tām kustas ātrāk, bet kura ir lēnāka. Tāpat arī svarīgi bērnam izstāstīt, ka laiks vienmēr virzās tikai uz priekšu un parādīt, ka lielā bultiņa skaita minūtes, bet mazā - stundas, kā arī to, ka mazā bultiņa diennaktī pulkstenim mēro vienu apli, bet lielā bultiņa ir daudz ātrāka un diennakts laikā apskrien 24 apļus.

Lai bērns labāk izprastu laika jēdzienu, izstāsti par loģiku:

  • diennaktī ir 24 stundas;
  • 1 stundā ir 60 minūtes;
  • 1 minūtē ir 60 sekundes.

Iemāci vienlaikus skaitīt stundas un minūtes

Lai būtu vieglāk apgūt pulksteni, iesākumā iemāci bērnam skaitīt laika intervālu pa 5 minūtēm. Klasiskajā pulkstenī laiks iedalīts pa piecām minūtēm, tāpēc šāda laika skaitīšana bērnam sākotnēji būs vieglāk uztverama. Kad bērns jau iemācījies skaitīt laiku pa 5 minūtēm uz priekšu un šajos intervālos orientējas jau gana droši, varat pastāstīt arī par mazākajām iedaļām - laika skaitīšanu nevis pa piecām, bet pa vienai minūtei.

Lai pulksteņa apgūšana būtu vieglāka, izveidojiet mājās no kartona paši savu pulksteni, bultiņas piestiprinot ar kniepadatu. Tā varēsiet paši pārbīdīt bultiņas un nostiprināt zināšanas pulksteņa laika nolasīšanā. Starp citu, veikalos nopērkami arī speciāli mācību pulksteņi.

Nostipriniet iegūtās zināšanas

Uz papīra lapas uzrakstiet bērna dienas režīmu, piefiksējot pulksteņa laiku. Piemēram, ceļos plkst. 7.00, eju uz skolu 8.00, dodos uz pulciņu plkst. 14.00, nāku mājās no skolas plkst. 17.00. Uzzīmējiet mazus pulkstenīšus, katrā no tiem iezīmējot attiecīgo laiku un klāt pierakstot attiecīgo darbību, kas tiek veikta šajā laikā. Piestipriniet šo mazo plakātu bērnam redzamā vietā, lai ik dienu uz to varētu skatoties nostiprināt savas zināšanas.