TĪRĪBAS MARATONS: 18.diena. Rotaļlietas

TĪRĪBAS MARATONS: 18.diena. Rotaļlietas

28. Apr 2017, 00:26 Māmiņu klubs Māmiņu klubs

Šodien tiksim galā ar vienu no mums, mammām, svarīgāko kategoriju – rotaļlietām.

Kā vienmēr – savācam vienuviet visas rotaļlietas.

20170424231137-58650.jpg

Jau uzreiz tiekam vaļā no:

  • saplēstajām un bojātajām rotaļlietām;
  • rotaļlietām, kuras neatbilst bērna vecumam;
  • mantiņām, ar kurām bērns nespēlējas;
  • rotaļlietām, kurām trūkst kāda detaļa.

Atlikušās rotaļlietas sadalām pa kategorijām. Piemēram – bumbas, konstruktors, automašīnas u.tml.

20170424231202-46016.jpg

Tagad pārskatām katru no rotaļlietu kategorijām, atstājot tikai bērnam visnepieciešamākās un mīļākās rotaļlietas.

Ir svarīgi pareizi sakārtot atlikušās rotaļlietas.

20170424231227-49067.jpg

Kad rakstīju blogu par savu bērnu istabu, apsolīju pastāstīt, kā pieradināju bērnus pie kārtības, un piedāvāt vēl dažas idejas. Domāju, ka šeit un tagad ir vispiemērotākais brīdis, lai to izdarītu.

Mūsu rotaļlietu stāsts sākās ar banālu kasti, kurā bija samestas visas mājās esošās mantiņas. Parasti meita izņēma no kastes visas rotaļlietas, taču spēlējās tikai ar pašām mīļākajām, pārējās viņai nešķita interesantas.

20170424231257-87085.jpg

Ļoti ceru, ka viņa man piedos par šo fotogāfiju :)

Laika gaitā es uzzināju vairāk par attīstošo vidi un nolēmu sadalīt rotaļlietas pa kategorijām, katrai no tām atvēlot vienu istabas stūri. Mūsu Amēlija tolaik tieši sāka rāpot.

20170424231411-58656.jpg

20170424231423-79854.jpg

Pateicoties tam, bērns sāka rotaļāties ar visām mantiņām

Tad es uzzināju par Montesori metodi. Un mēs nolēmām izveidot pirmo plauktu. Mūsu tētis to izveidoja, bet es sakārtoju rotaļlietas, cenšoties tās kaut kā sagrupēt (grāmatas, koka rotaļlietas utt). Tā meitiņa pamazām pierada pie tā, ka katrai rotaļlietai ir sava noteikta vieta.

20170424231514-53095.jpg

Kad mēs pārcēlāmies, nopirkām plauktu Ikea. Rotaļlietas neizvietojām uzreiz visas. Izvietojām tās pamazām, kopā apgūstot vienkāršu noteiktumu. Proti, kad esi ar rotaļlietu paspēlējies, tā uzreiz jānoliek atpakaļ vietā. Tikai pēc tam drīkst ņemt nākamo rotaļlietu.

20170424231553-59010.jpg

20170424231610-55359.jpg

Tad piedzima un paaugās māsiņa, un mēs jau aktīvi kārtojām dokumentus adopcijai, tāpēc zinājām, ka mājās ienāks trešais bērniņš. Tāpēc bērni pārcēlās uz mazāku guļamistabu, savukārt rotaļām tika atvēlēta vislielākā istaba.

20170424231642-85192.jpg

20170424231656-29537.jpg

Iesākumā uz turieni arī tika pārcelts bērnistabas plaukts,

20170424231718-22246.jpg

tāpat arī pašdarinātais plaukts ar attīstošajām rotaļlietām, no kurām lielākā daļa bija paštaisītas. Tolaik Amēlija vēl neapmeklēja bērnudārzu, tāpēc mēs katru dienu darbojāmies, ievērojot mājās tādu pašu dienas režīmu kā bērnudārzā.

20170424231748-40508.jpg

Tad arī pie mums parādījās noteikumi. Vienkārši izdrukāju bērniem attēlus.

20170424231826-93079.jpg

Tad arī mēs pieradām uzreiz aiz sevis lietas sakārtot, un tikai tad ņemt nākamo. Dažkārt bērni protestēja un nevēlējās mantas kārtot. Tādos gadījumos devāmies pie noteikumiem, kas palīdzēja bērnus pārliecināt, ka pēc sevis mantas ir jāsakārto. Dažkārt bija arī gadījumi, kad nācās pasēdēt uz soliņa, tā izciešot sodu. Taču tas bija ļoti reti un šis noteikums ļoti strauji iedzīvojās mūsu ikdienā un pastāv vēl aizvien. Tagad es vairs tik ļoti nesekoju līdzi, vai tas tiek ievērots. Bērni vienkārši jau ir pieraduši un paši aiz sevis visu sakārto. Protams, gadījumā, ja pie mums ir viesi vai arī bērni ar kaut ko ir ļoti nodarbināti, viņiem šo noteikumu nākas atgādināt.

Tagad mūsu bērnistabā ir citas mēbeles.

20170424231915-89267.jpg

Taču noteikumi palikuši tie paši. Lai bērniem būtu vieglāk atcerēties, kas atrodas katrā no slēgtajiem plauktiem, esmu salīmējusi attēlus.

20170424231942-58556.jpg

20170424232037-21240.jpg

Iesākumā pats var sagatavot attēlus uz visiem plauktiem un groziņiem, piemēram, nofotografējot katru rotaļlietu tā, kā tai jāatrodas uz plaukta, izdrukājot attēlus un salīmējot tos uz plaukta. Tas arī bērnam palīdzēs atcerēties un ieraudzīt, kur un kā katrai rotaļlietai jāstāv, tas palīdzēs orientēties arī tētim, kad mammas nav mājās.

Un noslēgumā nedaudz par to, kādi noteikumi mūsu mājās jāievēro, lai bērnistabā būtu kārtība.

1. Atbrīvojamies no kastēm un izvietojam rotaļlietas plauktos. Iedomājaties paši, ka aizejat uz veikalu, kur preces izvietotas divos veidos – vienas mētājas kastē, bet otras akurāti izvietotas uz plauktiem. Kas jūs vairāk piesaistīs?

20170424232129-20773.jpg2. Plauktos neizvietojam uzreiz visas rotaļlietas. Iesākumā var novietot divas vai trīs mantiņas. Kad bērns sapratīs, kur ir šo rotaļlietu vieta un ka tās katru reizi pēc spēlēšanās jānovieto atpakaļ tajā pašā vietā, varam pievienot nākamās divas rotaļlietas. Pēc šāda principa pakāpeniski pievienojam arī pārējās rotaļlietas.

20170424232232-34634.jpg3. Rotaļlietām jābūt sadalītām pa kategorijām un katrai no tām jābūt savai noteiktajai vietai.

20170424232316-53132.jpg

4. Galvenais kārtības noteikums – tiklīdz esi parotaļājies, mantiņu uzreiz noliec atpakaļ. Tikai pēc tam drīkst ņemt nākamo rotaļlietu. Pirmkārt, vieglāk ir savākt vienu rotaļlietu nekā pēc tam kārtot uzreiz visu istabu. Tas ir tāpat kā ar traukiem – vieglāk ir nomazgāt vienu šķīvi nekā pēc tam veselu kalnu ar šķīvjiem. Otrkārt, bērns spēlēsies daudz ilgāk, ja rotaļlietas būs izvietotas plauktos, jo tas piesaistīs lielāku uzmanību, nekā mantiņas, kuras mētāsies kaudzē. Un treškārt, tas ievērojami pagarinās rotaļlietu mūžu, jo netiks pazaudētas to detaļas.

20170424232401-95222.jpg5. Māci bērnu ar savu piemēru. Bērnam būs nepieciešams zināms laiks, lai viņš pierastu pie jaunajiem noteikumiem, taču viņš tos neievēros, ja jūs paši viņam nekļūsiet par piemēru.

20170424232513-92176.jpg

6. Dodiet bērnam laiku. Negaidiet, ka viņš uzreiz sāks aiz sevis kārtot mantas. Tam jākļūst par ieradumu. Ļoti svarīgs arī ir bērna vecums. Mani bērni savākt aiz sevis mantas prata jau aptuveni 2 gadu vecumā.

20170424232541-23362.jpg7. Esiet proaktīvi. Nevainojiet visā apstākļus: „Mans bērns tāds ir, viņš nekad aiz sevis nesavāks rotaļlietas...”, bet gan radiet vajadzīgos apstākļus, lai palīdzētu savam bērnam to iemācīties. Radiet noteikumus, līmējiet uz kastēm uzlīmes, izdomājiet rotaļas, dziesmas, pantiņus rotaļlietu kārtošanai, radiet savam bērnam motivāciju. Vienā vārdā – eksperimentējiet!

Veiksmi!

inleila inleila 28. Apr 2017, 22:42

Pašlaik bērnu istabās no rotaļlietām ir tikai aktuālās, ar kurām bieži tiek spēlēts pārējās ir skapja rotaļlietu kastēs ( katram bērnam sava) ja tomēr kādu sagribas rotaļlietu, kura kastē tad ar noteikumu, ka pēc spēlēšanās tiks nolikta atpakaļ, lai istabā nemētājas liekas mantas. Meitas istabā lelles un citi zvēri "dzīvo" teltī, vēl istabā stāv rotaļu virtuve un leļļu rati. Dēla istabā tikai auto modelīši plauktā un lego 3 kastēs. Rotaļlietas tika izšķirotas pirms pārvākšanās, salūzušās izmestas, bēbīšu atdotas radiem un vēl liels maiss ar rotaļlietām aizvests uz meitas bērnudārzu.

mamma27 mamma27 28. Apr 2017, 21:55

Laikam jau ļoti daudz ko dod pārvākšanās un mēbeļu trūkums.Tā kā pirms pāris gadiem pārcēlāmies uz savu dzīvokli,kurā mēbeles ienāca pamazām,tad nu rotaļlietas tika pamatīgi izšķirotas. Puzlès stâv viesistabā-lielajā atvilknē.Arī galda spēles.Bērniem ir viens plaukts,kur mantas saliktas kastēS.Katrai sava kaste-lego,duplo,koka trase,hotweel,leļļu mantas.UN tikai mazajâm mantiņām-mcdonalda,kinderolu un citām līdzīgām kopēja kaste.Tad nu tā arī tiek ik pa laikam šķirota.Arī šodien izmetām salauztas,ar trūkstošām detaļām un citādi nevajadzīgas.Tas aizņēma nedaudz laika-20 minūtes.Mantas,kuras pagaidām nav aktuālas stāv atvilknē zem bērnu gultas un bēbju mantas tika atdotas prom tiklīdz mazais cilvēks neizrādīja i teresi.
Un tomēr brīžiem šķiet,ka.to rotaļloetu ir daudz!

Martuu Martuu 28. Apr 2017, 17:21 Martuu

Pus dienu ņēmos,cik ilgi neuzņēmu laiku.

Martuu Martuu 28. Apr 2017, 17:20

Laba diena!
Uh kā es šodien pastrādāju..līdz šim visas mantas stavēja viena lielā lastē,bet par spīti vai kā,kaste saplīsa 😃 berns uzkapa virsū un čau,attā kastei. Nācās ziedot vienu mēbeli,kur mantas likt. Man tur stavēja hobijlietas. Tas nozīmē,es parliku hobijlietas citur.
Mantas radošās izradās ir maz,japadomā par attīstošām vairāk.
Ta kā mazajai ir brilles,jadomā vairak par koncentracijas lietām.
Montessori laba lieta,sodien taisīšu bumbu no audumiem priekš viena bēbja,tad padomāšu un pameklēšu info kas atbilst mana bērna vecuma .. bjs ko darīt un darīties.
Ā,jā no pieclitru pudelēm mēģināšu sataisīt kastītes ar slēdzēju kur turēt sīkumus vai klucīšus. Bildi ielikšu lielajā blogā,ja man tā pieclitru pudele sanāks 😃

mincenee mincenee 28. Apr 2017, 12:12

Šoreiz man nav īsti pirms foto, bet ikviens var uzburt ainu, kad mantiņas izmētātas pa visu grīdu un jāskatās, kur kāju liec, lai neuzkāptu. Gatavojoties savas dzimšanas dienas ciemiņu uzņemšanai, šo saku darīt jau vakar, kad tika uzlasītas visas mantiņas un puzles paklājiņš noņemts, lai nomazgātu un izsūktu zem tās pakļuvošos putekļus. Meitai ir 40 gabali. To mazgāšana un slaucīšana vien aizņēma vismaz stundu. Mana mugura to noteikti atcerējās ilgāk. 😃 No rīta puzle atgriezās uz grīdas un mantiņas arī. Tas prasīja vēl kādas 20 mimūtes. Mīkstās mantiņas stāv pie sienas, mazā tašiņā mazāk izmantotie grabuļi. Pārējās mantiņas tādā kā pusaplītī. Vienā citā vietā meitai klucīši un vēl pāris mantiņas. Vispār jau viņa pati pielien un paņem ar ko spēlēties. Patīk visu bāzt mutē, jo zobiņi nāk. Mantiņu ļoti daudz, jo visiem patīk ko uzdāvināt. 😀 mums padomā ir mantu kastes iegāde, bet pagaidām neesmu atradusi tādu, kā vēlētos. Tā kā drīzumā jāpārvācas un meitiņa arī vēl nerāpo un neceļas kājās, tad plauktiņu izveide mūsmājās ir atlikta uz vēlāku laiku.