pixabay.com
VĒLREIZ NOPIETNI PAR DROŠĪBU BĒRNAM
Iepriekšējā rakstā tika minēts, ka nodrošinot ērtu pozīciju zīdainim, var sākt skriet 4-5 mēnešu vecumā vai pat agrāk. Te jāpaskaidro sīkāk, ko nozīmē pareizs atbalsts.
- zīdainim jābūt piesprādzētam ar 5-punktu drošības jostām, kas ir stingri pievilktas.
- jānodrošina galvas atbalsts, lai tā nekratītos uz sāniem, ko var panākt ar tam paredzētu galvas atbalsta palikni. Ziemā, kad mugurā ir kombinezons un vēl galvu apņem ziemas guļammaiss, visdrīzāk, papildus sānu spilveni nemaz nebūs vajadzīgi.
- līdz vecumam, kad bērns vēl pats nesēž un stingri netur galvu, jānodrošina egonomiska muguras pozīcija pusguļus (45’ leņķī, kas nodrošina mazāku kustību amplitūdu pa nelīdzenumiem, samazinot slodzi uz mugurkaulu).
Par skriešanu ar kulbu - iepriekšējā rakstā fizioterapeite minēja, ka ratu kulbā zīdainim atrasties ir droši, tomēr speciālistu domas dalās un vairums skriet ar bērnu kulbā tomēr neiesaka. Pat ja ratu kulbiņa nodrošina 5-punktu piesprādzēšanu, pediatri neiesaka skriet, ja bērns ir guļus pozīcijā. Ir kulbas ar muguras pacelšanas opciju, bet šis mehānisms nav ergonimisks bērnam un rada lieku saspringumu. Diemžēl pārāk bieži ir redzami vecāki, kas skrien ar bērnu kulbiņā, nepadomājot par tā ietekmi uz mazuļa ķermeni, kā arī par iespējamo risku, ja notiktu sadursme un mazulis no kulbiņas tiktu izmests laukā.
Ir speciālisti, kas saka, ka zīdainim līdz tiem ~6 mēn. visdrošāk būtu skriet ar autokrēsliņu, ja to var pievienot ratiem. Bet jāatcerās, ka zīdaiņiem autokrēsliņā nav ieteicams atrasties ilgāk par 30-45min.
Apkopojot visu iepriekšminēto informāciju, kas diemžēl ir pretrunīga, Jāzusver vēlreiz - visdrošāk bērnām būtu uzsākt skriešanu ar ratiem ne ātrāk par 6 mēnešiem, un vēl drošāk – ne ātrāk par 8 mēnešiem.
Skriešanas ratu iezīmes
Visbeidzot, kad esi nolēmusi sākt skriet ar ratiem, vai varbūt tikai plāno ratu iegādi gaidāmajam bērniņam, ir vērts iedziļināties faktoros, kas nosaka, vai rati ir piemēroti skriešanai.
Var ar pilsētas riteni mēģināt braukt pa kalnu reljefu, vai ar skrituļslidām šļūkt pa ledu, tomēr katrai vietai un situācijai ir tam piemērotākie produkti. Tieši tāpat ratu ražotāji pēdējā desmitgadē ir ņēmuši vērā cilvēku vēlmi skriet ar ratiem, un piedāvā speciāli tam paredzētus ratus, kuru dizains, ergonomika un drošība ir pieredzēti ātrai kustībai, ko apliecinās ražotāja norādīta atzīme par to, ka rati ir paredzēti skriešanai (asociācijas atzīme, ka atbilst drošības standartiem, ASTM F833, Health Canada SOR/85-379). Diemžēl tirgū ir pieejami rati, kuriem jau nosaukumā maldinoši ir ielikts vārds “jogger”, bet tas nebūt nenozīmē, ka rati ir paredzēti skriešanai.
No pavisam “parastiem”, līdz gandrīz kosmiskiem, skriešanas rati ir daudz un dažādi, tomēr ir vairākas iezīmes, kas tiem visiem ir vienādas.
Ratu forma
Skriešanai paredzētie rati jau no pirmā acu uzmetiena ir atšķirīgi. Tie ir garāki par parastajiem ar nedaudz vai ļoti uz priekšu izvirzītu priekšējo riteni. Veidojot izstieptāku plūdlīniju, tas nodrošina krietni vieglāku kustību uz priekšu. Skriešanas ratu svarīgs faktors ir roktura attālums no ratu aizmugures – rokturis ir garāks nekā parastajiem ratiem, lai skrienot ar kāju netiktu aizķerts ratu rāmis vai riteņi. Aizmugurējie riteņi mēdz būt platāk novietoti, nekā parastajiem ratiem. Ratu kopējais izmērs ir būtisks stabilitātei skrienot, tomēr tas var būt mīnuss, ja dzīvo daudzdzīvokļu mājā ar šauru liftu, vai vēlies ratus izmantot ikdienā. Tai pašā laikā, ir ražotāji, kas piedāvā arī kompaktāka izmēra ratus, kas varbūt nederētu nopietnam maratonistam, bet mērenai sportošanai būs gana ērti.
Riteņi un to izmērs
Riteņi ir skriešanas ratu visredzamākā iezīme. Pirmkārt, atšķirībā no tradicionālajiem četru riteņu ratiem skriešanas ratiem ir tikai trīs riteņi. Diametrā no 12 līdz 24 collām (30-60cm), skriešanas ratu riteņi ir DAUDZ lielāki par parastajiem. Tie līdzinās velosipēdu riteņiem, ar pumpējamām riepām. Tas gan nozīmē, ka to riepas var tikt pārdurtas un laiku pa laikam tās bīs nepieciešams piepumpēt no jauna.
Lielais riteņu izmērs ļauj viegli pārvietoties pa nelīdzenām virsmām - zāli, granti, smiltīm vai dubļu takām – noderīgi, skrienot pa dažādiem reljefiem, lai nebūtu pie katra šķēršļa – ietvju maliņas, nelielas bedres, kanalizācijas aku vāki - jāsabremzē.
Varētu jau domāt – “kāpēc visi neizvēlas vislielākos riteņus?” Diemžēl, jo lielāki riteņi, jo grūtāk ar ratiem būs manevrēt šaurākās vietās, kā arī transportēt.
Priekšējais ritenis: fiksēts vai rotējošs
Skriešanas ratiem var būt divu veidu priekšējais ritenis un tā veids lielā mērā noteiks apstākļus, kādos rati tiks lietoti.
Fiksēts ritenis
Fiksēts priekšējais ritenis līdzinās velosipēda aizmugurējam ritenim. Tas nav grozāms, un ir lielāka izmēra, nekā rotējošie riteņi, viegli pārvarot šķēršļus jebkādā reljefā. Fiksēts ritenis vislabāk būs piemērots vecākiem, kas ir nopietni skrējēji, kā arī tiem, kas ikdienā ar ratiem pārvietosies pa mežiem, pludmalēm, pļavām. Daudzi maratona skrējēji dod priekšroku fiksētam ritenim.
Savukārt stūrēt un manevrēt ratus ar fiksētu riteni būs krietni vien grūtāk, tāpēc tie būs piemēroti tikai lietošanai ārpus telpām. Lai šādus ratus pagrieztu, priekšējais ritenis jāpaceļ uz augšu un pagrieziens jāveic, balstoties uz aizmugurējiem riteņiem. Tas būt ļoti grūti izdarāms šaurās vietās un ļaužu pārpildītās telpās.
Rotējošs ritenis
Rotējošs ritenis līdzinās velosipēda priekšējam ritenim. To var pagriezt pa labi un pa kreisi. Šāds ritenis būs piemērots vecākiem, kuri ratus grib izmantot arī veikalos, kafejnīcās, jo šādus ratus ir daudz vieglāk izgrozīt šaurās vietās.
Skrienot rotējošo riteni ir OLBIGĀTI jāfiksē vienā pozīcijā, citādi, lielākā ātrumā atsitoties pret kādu šķērsli, rati var negaidīti mainīt virzienu vai pat zaudēt līdzsvaru. Diemžēl, ar retiem izņēmumiem (dārgāko ratu modeļiem), pat fiksētā pozīcijā šāds ritenis nedaudz kustēsies, kas traucēs nopietnam skrējējam. Fiksējams priekšējais ritenis būs piemērots gludām virsmām un lēnai skriešanai pa bezceļiem.
Īsumā: Ja esi nopietns skrējējs, izvēlies fiksētu riteni. Izvēlies rotējošo, ja rati tiks izmantoti arī ikdienā un nepieciešama ērta pārvietošanās pilsētvidē.
Spieķi un rumbas
Riteņu spieķi un rumbas var būt divu veidu – metāla un plastmasas. Tievi metāla spieķi absorbēs triecienus vairāk, jo ir nedaudz elastīgi. Lētākiem ratu modeļiem šīs detaļas būs no dzelzs un ātri vien sāks rūsēt mūsu mitrajā klimatā. Augstākas kvalitātes spieķi ir ilgmūžīgi un ļoti izturīgi, jo ražoti no alumīnija vai nerūsējošā tērauda.
Plastmasas ratu rumbas ir vieglākas par metāla, tomēr plastmasa nav tik izturīga, viegli skrāpējas, saulē izbalē un ātrāk nolietosies.
Riepu protektori
Riepu protektori ir divu veidu, līdzīgi kā velosipēdiem:
- rievoti, kā attēlā. Šādas riepas nodrošinās labāku saķeri uz nelīdzenas vai slidenas virsmas.
- gludi – ļaus vieglāk manevrēt ratus ļaužu pilnās vietās, kā arī viegli pagriezties uz līdzenām virsmām.
Bremzes
Ratiem ir divu veidu bremzes – zināmākā ir kājas bremze, ko lieto, kad rati ir apstājušies, lai tie neaizripotu. Tāda mūsdienās ir visiem ratiem un būtu jālieto pie jebkuras apstāšanās.
Rokas bremze nodrošina pilnīgu kontroli pār ratu ātrumu, skrienot pa kalnainu apvidu vai nogāzēm. Tā atrodas or ratu roktura. Rokas bremzes ir tikai ratiem ar fiksētu priekšējo riteni, tādejādi ir opcija tikai nopietniem skrējējiem, kā arī, ja vēlies ar ratiem skrituļslidot.
Amortizācija
Skriešanas ratiem pie aizmugurējiem riteņiem ir redzama vai nosegta atspere, kas ir triecienu absorbētājs un ir būtiska ratu amortizācijas sistēmas sastāvdaļa. Triecienu absorbētāji ļauj riteņiem kustēties augšup un lejup, pasargājot ratus un tajos sēdošo bērnu no pārliekas kratīšanās. Dažiem skriešanas ratiem tie ir regulējami atkarībā no bērna svara un braucamās virsmas.
Lētākajiem ratu modeļiem šāda amortizācija var nebūt vispār. Tādi rati derēs braukšanai tikai pa gludām virsmām.
Ratu rokturis
Ratu rokturis mēdz būt fiksēts vai ar maināmu augstumu. Maināma augstuma rokturis noderēs divās situācijās:
- Ja ratus lieto vairāki cilvēki
- Ja tu esi krietni garāka vai īsāka par vidusmēra sievieti
Tā kā neatbilstoša augstuma rokturis var ietekmēt tavu skriešanas formu, ērtumu un ergonimiku, iespēja to noregulēt īstajā augstumā ir priekšrocība.
Kāpēc lai kāds gribētu fiksētu rokturi? Diemžēl, regulējama roktura trūkums – tam vienmēr būs, kaut minimāla, vertikāla kustība. Vienkāršam skrējējam tas netraucēs, turpretī nopietnu sportistu var nokaitināt.
Sēdeklis
Skriešanas ratiem sēdeklis nosaka komforta līmeni mazulim. Jo ērtāks mazulim būs sēdeklis, jo drošāka un, iespējams, garāka būs tava skriešanas nodarbība.
Sēdekļa polsterējums. Lētākiem ratu modeļiem būs ietaupīts un sēdeklis būs vienkārši paliknis pārvilkts ar audumu. Ratu sēdekli vienmēr var papildnāt ar noņemamu polsterējumu, bet jāņem vērā, ka tas var ietekmēt ratu drošību. Kā daļa no sēdekļa polsterējuma ir arī ratu sānu (rāmja, jumtiņa iekšpuses) polsterējums (vai tā neesamība), kas var būtiski pasargāt no iespējamām galvas traumām pie straujas sānu kustības vai kritiena. Kamēr bērns vēl stabili pats netur galvu, ratus skriešanai drīkst izmantot tikai ar speciālu galvas atbalsta spilvenu, ļoti lēzeni atlaistu muguriņu vai autokrēsliņu.
Drošības jostas. Piecu punktu drošības jostas jau ir standarts visiem ratiem, tomēr arī šeit var būt atšķirības, kas ir būtiskas. Tā kā bērns būs lielākā kustībā, drošibas jostām jābūt perfekti pielāgojamām dažāda vecuma un auguma bērniem, lai tās neberztu kaklu un nespiestos plecos un sānos. Ideālā variantā, tām ir papildus polsterīši mīkstumam.
Sēdekļa muguriņas slīpums. Skriešanas ratu sēdekļa mugurai jābūt slīpākai nekā parastiem ratiem. Slīpā pozīcija palīdz mazināt triecienu ietekmi uz bērnu, jo viņa ķermenis atbalstās lielākā laukumā (galva, mugura un sēžamdaļa).
Ratu locīšana
Skriešanas rati vienmēr būs lielāki par parastajiem. Rezultātā, tos visdrīzāk nevarēs kompakti salocīt. Atkarībā no ratu modeļa, tie var būt salokāmi divos veidos.
Vienkāršā. Tas attiecīgi var būt izdarāms ļoti ērti ar vienu roku (mēģinot noturēt mazuli otrā) vai arī veicot vairākas kustības ar abām rokām. Visbiežāk raksturīga ratiem ar rotējošu priekšējo riteni. Šāda salikšana būs ērtāka, tomēr rati aizņems krietni vairāk vietas.
Kompaktā. Kompaktā salocīšana prasīs vairāk “darba”, toties rezultāts aizņems krietni mazāk vietas. Kompaktā salocīšanā ratiem ir jānoņem riteņi, un tad jāsaloka rāmis. Tas ir ļoti ērti, ja ratu uzglabāšanai ir ļoti maz vietas vai arī tev ir maza automašīna. Mīnuss tam ir ilgāks laika patēriņš salocīšanai, kā arī būs jāliek lietā abas rokas, kas nozīmē, ka bērns būs jāapsēdina kaut kur šī procesa laikā.
Drošības lence
Ja taviem ratiem nav rokas bremzes, drošības lence ir alternatīva vidusmēra skrējējam. Drošības lence ir piestiprināta ratu rokturim un tiek uzvilkta uz plaukstas locītavas. Tā pasargās ratus no “aizbēgšanas”, ja tev gadīsies paklupt vai rati sāks ripot prom. Lencei būtu jābut tik garai, lai to būtu ērti lietot, tomēr tā nedrīkst aizķerties aiz kaut kā vai vilkties pa zemi. Šādas lences iespējams iegādāties atsevišķi.
Papildus elementi
Šie elementi ir mazāk svarīgi, tomēr var veicināt tavu izvēli par labu viena vai otra modeļa ratiem.
- Mantu glabāšanas aprīkojums – viena papildus kabatiņa var būt būtiska ikdienas ērtībai. Tirgū ir nopērkami rati pat bez apakšējā mantu groza, turpretī ir arī tādi modeļi, kur padomāts ne tikai par vecāku ērtību, bet arī ir nelielas kabatiņas jumtiņa iekšpusē bērnam, krūzīšu un pudeļu turētāji utt.
- Ratu svars – jo vieglāki rati, jo mazāk spēka būs jāpielieto skriešanas laikā, kā arī tos pārnēsājot.
- Priekšējā riteņa virziena regulēšana – parasti atrodas pie priekšējā riteņa. Dažiem modeļiem, kas ir ļoti ērti, šāda regulēšanas “poga” atrodas uz roktura.
Aksesuāri. Dažiem ratiem tie nāk komplektā, citiem jāpērk papildus.
- Soļu skaitītājs – noderēs, lai zinātu noskrieto distanci
- Iebūvētās tumbiņas – jo skrienot ar bērnu, lietot austiņas ir bīstami. Kā arī, lielāks bērns būs priecīgs par mūzikas atskaņošanu
- Atstarotāji – nopērkami arī papildus. Īpaši svarīgi, ja skrien dienas tumšajā laikā
- Zvaniņš – ērti, ja skrien pa šaurām ietvēm vai vietās, kur ir daudz cilvēku
Materiālu sagatavoja: Zane Tamane