Psihoterapeits Andris Veselovskis mudina neiestrēgt dusmās un naidā

Psihoterapeits Andris Veselovskis mudina neiestrēgt dusmās un naidā

19. Mar 00:00 Māmiņu klubs Māmiņu klubs

Kopš 24.februāra pasaule ir mainījusies. Kā notikumi Ukrainā mainījuši mūs, pasauli mums apkārt, un ko mēs varam darīt, lai pārdzīvotu šo laiku, Māmiņu Klubs iztaujāja psihoterapeitu Andri Veselovski.

Pirmā reakcija, kas mūs pārņēmusi kopš kara sākšanās Ukrainā, ir šoks. “Šoks, ka pasaule pēkšņi ir izmainījusies, un mēs nevaram saprast, kas notiek. Ir normāli, ka ir bailes, dusmas un šoks, jo pasaule ir izmainījusies,” skaidro Andris Veselovskis, piebilstot, ka ir ļoti daudz baiļu, jo pašreizējā situācija un tas, ko redzam video no Ukrainas, ir biedējoša.

Labais šajā šoka situācijā ir apstāklis, ka mēs atrodamies drošībā un Latvijai nepastāv reāli draudi. “Protams, notiekošais šokē, biedē un sadusmo, taču ar šīm emocijām un sajūtām ir jātiek galā,” iedrošina psihoterapeits.

Pieturies pie praktiskās dzīves

Sāc dienu ar domu, ka esi drošībā. Pamosties, pabrokasto un dari savas ikdienas rutīnas lietas. Pieķeries reālajai dzīvei un tam, kas tev pieder – drošībai, ģimenei, darbam.

Dozē ziņu apjomu

Seko līdzi notikumiem Ukrainā tādā apjomā, lai ziņas tevi nepārbiedētu un neparalizētu. Ja tas notiek, dodies pastaigās, spēlējies ar bērniem vai veic citas aktivitātes, kas palīdz novērst domas no Ukrainā notiekošajām šausmām.

Neiestrēdz dusmās un naidā

Ļauj naidam vērsties pret bailēm, identificējot pārmērīgās bailes kā ienaidnieku, pret kuru sacelies. Vienlaikus centies neiestrēgt dusmās un naidā, jo mūžīgs naids izdedzina. Tāpēc savu iespēju robežās palīdzi Ukrainai, domā par to, ka Ukraina uzvarēs, un pievērsies saviem ikdienas rutīnas darbiem.

Saglabā mieru

Nepadodies bailēm, naidam un dusmām, jo tieši miers ir tas, ko katrs varam ieguldīt pasaules sistēmā. Esi šeit un tagad, saglabā mieru, jo nav jēgas ar dusmām un naidu sevi izdedzināt.

Simtiem reižu nedomā par bailīgajiem scenāriniem

Tā vietā, lai simtiem reižu pārdomātu savā galvā bailīgos scenārijus, labāk izdomā, kā šādā situācijā rīkotos, sagatavo somu, bet pēc tam turpini savu ierasto ikdienu. Domājot nepārtraukti par karu, sabombardētajām mājām, zemapziņa to sāks uztver kā realitāti, tāpēc centies neiestrēgt baiļu scenārijos.

Nepadodies provokācijām

Tā vietā, lai Latvijā naidotos savā starpā, daudz svarīgāk ir solidarizēties. Ja kāds cenšas tevi provocēt, nepadodies, saglabā mieru un nekādā gadījumā neeskalē naidu. Centies nomierināties un iepauzēt.

Neuzvelcies par otra viedokli

Arī ģimenē var būt atšķirīgs viedoklis un par to varam argumentēti diskutēt, taču, ja diskusijas ievirzās vardarbīgā virzienā, labāk par šo tēmu šobrīd nerunāt un nestrīdēties, jo tas var izvērsties destruktīvā karā. Neuzkurinies, apstājies un pārslēdzies uz citu tēmu. Šobrīd svarīgākais ir sadarbība.

Dzīvo saudzīgā režīmā

Ja divus gadus Covid-19 ietekmē dzīvojam hroniskā spriedzē. Cilvēki ir izdeguši, šķiras, konfliktē, un notikumi Ukrainā ir papildus psiholoģisks trieciens, tāpēc šobrīd ir jāstrādā pie tā, lai saglabātu sevi, savas attiecības un ģimeni. Dzīvo saudzīgā režīmā, lai neizdegtu un tev pietiktu spēka ilgākam laika posmam.

Neuzgrūd bērnam savas bailes

Pavadi laiku kopā ar bērnu, komunicē ar viņu. Ja bērnam ir jautājumi par karu Ukrainā vai slikti sapņi, iedrošini viņu, ka esi blakus un vecāki aizsargās. Stāsti bērnam, ka mūsu valsts šobrīd ir drošībā. Nekādā gadījumā bērnam neuzgrūd savas bailes un dusmas.

Gadījumā, ja vecāks ir nobijies, taču saredz arī cerīgo daļu, tad bērnam klāsti notikumu cerīgo daļu.

Strādā ar sevi

Šajā laikā ir svarīgi meklēt veidus, kā nomierināties. Strādā ar sevi, esi stiprs. Runā par savām bailēm ar kolēģiem, draugiem, taču neuzkrauj tās bērnam.