Pēcdzemdību rehabilitāciju sāc ar elpošanas vingrinājumiem

17. Jun 00:00 Māmiņu klubs Māmiņu klubs

Kad pasaulē nācis bērniņš, visa uzmanība tiek pievērsta viņam, māmiņas aprūpi nereti atstājot novārtā, taču aptuveni 2 stundas pēc dzemdībām māmiņa var pakāpeniski atsākt sadarboties ar savu ķermeni, uzlabot muskulatūras tonusu, lai lēnām virzītos uz aktīvāku dzīvesveidu. Par pēcdzemdību rehabilitācijas nozīmi skaidro fizioterapeite Kristīne Asonova.

Speciāliste norāda, ka jaunajām māmiņām vajadzētu uzņemties atbildību par savu ķermeni un zināt, ko drīkst darīt, bet ko, tieši pretēji, nedrīkst. Tāpat arī sievietei būtu svarīgi zināt, kad drīkst uzsākt pēcdzemdību rehabilitāciju.

Pēcdzemdību rehabilitācija sākas aptuveni 2 – 8 stundas pēc dzemdībām, un tā jāuzsāk ar ļoti maigām tehnikām, elpošanas vingrinājumiem, galveno uzmanību pievēršot izelpai. Kā viens no pirmajiem treniņiem, kuru veic jaunā māmiņa, ir iegurņa piepacelšana, lai pēcdzemdību gultā pēc dzemdībām nomainītu paladziņu vai autiņu. “No tā nevajadzētu baidīties! Arī pēc ķeizargrieziena operācijas var droši celt iegurni. Dažkārt gan mammām bail, ka izdalās vairāk izdalījumu, taču tas ir pozitīvi – jo ātrāk viss attīrās un izdalās, jo veiksmīgāka būs rehabilitācija,” skaidro Kristīne Asonova.

Pakāpeniski rehabilitācijas vingrinājumus jāintegrē uz perifērās asinsrites uzlabošanu. “Ja dzemdībās viss bijis kārtībā, ļoti pakāpeniski var sākt arī aktivizēt starpenes muskulatūru un tās atslābināšanu,” par pēcdzemdības rehabilitācijas vingrinājumu secību stāsta fizioterapeite, piebilstot, ka ar vingrinājumu daudzumu nevajadzētu pārspīlēt. Tāpat arī pēc dzemdībām nekādā gadījumā nedrīkst uzreiz aktivizēt vēderpresi – vēdera priekšējo muskuli. Tāpēc no guļus stāvokļa sēdus jāceļas ļoti saudzīgi, lai neprovocētu spiedienu un neietekmētu iekšējos orgānus. Šī iemesla dēļ nedrīkst arī pildīt vingrinājumus, kuros tiek kustinātas augšā un lejā kājas, jo tas rada milzu slodzi vēderam.

“Esat uzmanīgas ar sēdus pozīciju, jo sevišķi tad, ja bijušas šuves un plīsumi. Ieteicams šādos gadījumos izmantot sēdēšanai speciālus riņķus, lai starpenei nebūtu slodzes,” uzmanību vērš fizioterapeite.