Omega-3 taukskābju loma pēcdzemdību depresijas profilaksē

Omega-3 taukskābju loma pēcdzemdību depresijas profilaksē

10. Nov 09:47 Māmiņu klubs Māmiņu klubs

Kļūšana par māmiņu ir unikāla pieredze, kas maina sievietes dzīvi. Taču aptuveni 10-15% no jaunajām māmiņām, prieku par jauno lomu aptumšo stāvoklis, kas pazīstams kā pēcdzemdību depresija. Lai arī nav pilnībā noskaidrots, kāpēc šis stāvoklis ir tik izplatīts, ir vairāki bioloģiski, fizioloģiski un sociāli faktori, kas to ietekmē. Novērojot pirmās pazīmes, kā raudulība, apātija, aizkaitinātība vai uzvedības maiņa, ir svarīgi meklēt speciālista palīdzību. Pēdējo gadu pētījumi pierādījuši, ka Omega-3 taukskābēm ir profilaktiski nozīmīga loma pēcdzemdību depresijas novēršanā.

Pēcdzemdību depresija ir garastāvokļa traucējumi, kas skar aptuveni 10-15% sieviešu pēc dzemdībām un var izpausies kā vieglākā, tā arī smagākā formā. Tā var sākties jebkurā laikā pirmajā gadā pēc dzemdībām, un tās cēloņi joprojām nav skaidri zināmi. Tomēr ir vairāki faktori, kas, savstarpēji mijiedarbojoties, var veicināt pēcdzemdību depresijas attīstību.

  • Bioloģiskie un fizioloģiskie faktori: hormonālās izmaiņas, psihiskās saslimšanas;
  • Psiholoģiskie faktori: zems pašvērtējums, perfekcionisms, psihoemocionālās traumas;
  • Sociālie faktori: atbalsta trūkums, konflikti, izolētība.

Biežāk sastopamās pēcdzemdību depresijas pazīmes ir raudulība, vilšanās sajūta, apātija, uzvedības maiņa, aizkaitinātība, nepamatota nedrošība, nogurums un bezmiegs, koncentrēšanās spēju zudums, slikta apetīte un panikas lēkmes. Tāpat sievietei var bieži veidoties konflikti ar apkārtējiem, nevēlēšanās kontaktēties ar citiem cilvēkiem un draugiem, kā arī nespēja izveidot kontaktu un iemīlēt savu mazuli, izjūtot par to lielu vainas sajūtu.

Piedzīvojot pēcdzemdību depresijas pazīmes, ir jārunā par to ar saviem tuvajiem, jāmeklē palīdzība pie ģimenes ārsta, sociālajā dienestā vai kādā no organizācijām, kas sniedz atbalstu jaunajām māmiņām.

Vairāki starptautiski veikti pētījumi apstiprinājuši, ka viens no pēcdzemdību depresijas iemesliem var būt Omega-3 taukskābju trūkums organismā. Grūtniecības laikā EPS un DHS taukskābes visupirms caur placentu transportējas uz augli, radot šo taukskābju deficītu mātes organismā. Pētījumos ir novērota tieša sakarība starp Omega-3 indeksa rādītājiem (atspoguļo EPS un DHS daudzumu eritrocītos)1 un pēcdzemdību depresiju. Ir pierādīts, ka augstāks Omega-3 indekss grūtniecības laikā samazina pēcdzemdību depresijas risku. Paaugstināti depresijas simptomu riski tiek novēroti Omega-3 indeksam nokrītot līdz 5% un zemāk. Grūtniecības laikā Omega-3 indeksam jābūt 8-11%.1

Tāpēc grūtniecības laikā ir būtiski uzņemt Omega-3 taukskābes pietiekamā daudzumā, lai tās pietiktu gan grūtniecei, gan veicinātu normālu gaidāmā mazuļa attīstību.

Pētījumos pierādīts, ka zems Omega-3 indekss saistāms ar dažādām komplikācijām grūtniecības laikā, novērotas priekšlaicīgas dzemdības, mazs jaundzimušā svars, redzes un smadzeņu darbības traucējumi, lēnāka kognitīvā attīstība agrīnā bērna dzīves posmā, kā arī sievietēm augstāks pēcdzemdību depresijas risks.1,2,3,4

Omega-3 taukskābes ir iespējams uzņemt, iekļaujot uzturā treknas zivis, piemēram, lasi un foreles, kā arī dažādas sēklas un riekstus. Šobrīd arī ir iespēja izvēlēties kvalitatīvus uztura bagātinātājus, kas satur Omega-3 taukskābes gan šķidrās zivju eļļas veidā, gan kapsulās. Möller′s piedāvā augstas kvalitātes zivju eļļu no Norvēģijas, kas ir piemērota, tostarp, sievietēm grūtniecības un zīdīšanas laikā. Möller′s Extra satur augstas koncetrācijas Omega-3 taukskābes DHS un EPS, bez pievienotiem citiem vitamīniem, kas palīdz uzturēt optimālu taukskābju daudzumu organismā. Möller′s Baby ir dabīga zivju eļļa, kas ir piemērota zīdaiņiem no 4 nedēļu vecuma, lai agrīni palīdzētu papildināt uzturu ar taukskābēm, kas būtiskas augšanas un attīstības posmā.

Esot līdzās un atbalstot sievietes grūtniecības maratonu, Möller′s ir sagatavojis Mātes pasi, kurā palīdzam izglītot sievietes par pēcdzemdību depresiju, Omega-3 taukskābju nozīmi tās novēršanā un mazuļa normālas attīstības veicināšanā, kā arī dalāmies ar sievietes labsajūtas ieteikumiem, ko sagatavojusi vairāku grāmatu autore un raidījumu vadītāja Gundega Roze.

1Maria Wik Markhus , Siv Skotheim,et al. Low Omega-3 Index in Pregnancy Is a Possible Biological Risk Factor for Postpartum Depression. Published: July 3, 2013

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23844041/

 

2Beth Levant. N-3 (Omega-3) Fatty Acids in Postpartum Depression: Implications for Prevention and Treatment. Depress Res Treat. 2011; 2011: 467349.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2989696/

 

3Mei-Chi Hsu , Chia-Yi Tung ,et al. Omega-3 polyunsaturated fatty acid supplementation in prevention and treatment of maternal depression: Putative mechanism and recommendation. Review J Affect Disord. . 2018 Oct 1;238:47-61.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29860183/

 

4Jaclyn M Coletta, MD, Stacey J Bell, et al. Omega-3 Fatty Acids and Pregnancy. Rev Obstet Gynecol. 2010 Fall; 3(4): 163–171.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21364848/