Latvijā uzplaukst pārtikas piegādes nozare, tirgū ienākot arvien jauniem spēlētājiem.
Lai arī uzņēmēju un vadītāju emocionālās aptaujas rezultāti uzrāda ārkārtīgi negatīvas tendences, saskaņā ar e-komercijas nozares ekspertu pausto, krīze pavērusi iespējas biznesa attīstībai atsevišķās nozarēs, turklāt vairāki lielāki un mazi uzņēmēji šīs iespējas nav laiduši garām. Piemēram, jauns pārtikas veikals internetā Deliv.lv met izaicinājumu lielajiem spēlētājiem un ir viens no 2 piegādātājiem Latvijā, kas pārtiku nogādā ne tikai pie pircējiem Rīgā, bet arī Latvijas novados.
Pašreizējais fons: ārkārtīgi negatīvs uzņēmēju noskaņojums
Taču ne visas nozares ir pakļautas recesijai, un dažās no tām ir pat iespēja izaugsmei.
Nozares pārmaiņa – e-komercija un piegādes
Saskaņā ar e-komercijas ekspertu pausto, daudz kas ir atkarīgs no uzņēmumu spējas ātri reaģēt un pielāgoties jaunajai situācijai.
“Mēs redzam, cik operatīvi uzņēmumi pandēmijas laikā var digitalizēties un pielāgoties situācijai. Uzņēmuma lielumam vairs nav nozīmes. Mazie, vidējie un lielie uzņēmumi ar vienādu ātrumu atrisina piegādes jautājumus un cenšas tikpat operatīvi veidot savus interneta veikalus. Labā ziņa ir tā, ka vairākiem tas sanāk,” stāsta doktors mārketingā (PhD Marketing) iMarketings.lv digitālās nodaļas vadītājs Sergejs Volvenkins.
Patlaban, neskatoties uz pandēmijas radīto patērētāju un uzņēmumu vadītāju pieprasījumu, kā arī negatīvajām izmaiņām darba tirgū un pirktspēju, patlaban tomēr uzņēmumiem, kas gatavi ātri un efektīvi pielāgoties jaunajai situācijai atsevišķās nozarēs ir iespējas izaugsmei. Viena no tādām nozarēm ir, piemēram, pārtikas piegāde internetā, norāda Sergejs Volvenkins.
“Šobrīd pārtikas pirkumiem internetā pieprasījums pārsniedz piedāvājumu. Lielo tirgus spēlētāju kapacitāte nav pietiekoša. Tāpēc COVID-19 laikā gandrīz vienīga konkurences priekšrocība būs piegādes ātrums. Kurš piegādās ātrāk, tas uzvarēs, un tā ir lieliskā iespēja jauniem uzņēmējiem. Kaut gan šī priekšrocība, kā dominējoša, būs tikai neilgu laiku (daži mēneši). Pēc tam spēkā būs parastie ietekmējošie faktori: piegādāto produktu kvalitāte (nedrīkst būt veciem dārzeņiem, sasistām olām, derīguma termiņam nav jābeidzas rīt utt.), mājaslapas ērta lietojamība un digitālā mārketinga augsts izmantošanas līmenis, lai veicinātu atkārtotus pirkumus (marketing mix, kurā iekļauti arī e-mail mārketings, Push Notifications, UX/CRO utt.).”
Pārtikas nozarē – svarīgi piegādāt ātri un visā Latvijā
Patlaban jaunpienācējs pārtikas piegādei Latvijas tirgū, kas uzsācis pārtikas piegādi tieši ārkārtas situācijas laikā, ir mazais uzņēmums “Deliv.lv”. Uzņēmums ir viens no diviem nozares spēlētājiem, ieskaitot pieredzes bagātus pārtikas tirgus dalībniekus, kas pārtikas piegādes veic visā Latvijā.
“Deliv.lv darbību uzsāka pirms aptuveni mēneša - sākām ar pārtikas piegādi Rīgā, taču sekojot līdzi pieprasījumam, ļoti ātri sapratām, ka patlaban vislabāk tirgū spēsim konkurēt ar to, kur ir brīvas nišas – piegādes Latvijas novados. Patlaban lielāko daļu piegāžu veicam tieši uz novadiem – visnaskākie pasūtītāji ir Latgalē un Vidzemē. Deliv.lv paciņas ir aizceļojušas uz Liepāju, Daugavpili, Salacgrīvu, Valmieru, Priekuļiem, Api, Rēzeknes novadu u.c.,” stāsta Rolands Dzenis, Deliv.lv vadītājs.
Runājot par svarīgiem aspektiem, lai spētu konkurēt ar citiem piegādātājiem, Rolands Dzenis akcentē piegādes ātrumu, paužot, ka patlaban Deliv.lv piegāde Latvijā notiek jau nākamajā dienā, bet Rīgā pārtikas piegādes iespējamas arī tajā pašā dienā. Tāpat pārtikas piegāde lielākiem pasūtījumiem notiek bez maksas (Rīgā – ja pasūtījums ir virs 35 eur, Latvijā – ja pasūtījums ir virs 50 eur).
“Uzsākot darbību šajā laikā, apzināmies, ka krīzes apstākļi mums nodrošina gan izaicinājumus, gan – priekšrocības. Tas, ko novērojam, - daudzi uzņēmēji ir vairāk atvērti sadarbībām, jaunu biznesa saišu veidošanai. Ceram, ka šis pozitīvais aspekts saglabāsies,” pauž pārtikas veikala vadītājs Rolands Dzenis.