Kurš nes mājās mamutu?

Kurš nes mājās mamutu?

20. Apr 2015, 18:30 kerstyna kerstyna

Vienā no portāliem uzsākās diskusija , kuras pamatā ir lomu sadale ģimenē.  Mūsdienās šie ģimeņu sadzīves un apgādes modeļi ir tik dažādi, bet tomēr dažādu stereotipu caurvīti.

 Populārākais modelis  -Sieva ar bērniem mājās, vīrs strādā, cenšoties sagādāt  ģimenei mamutu.  Daļa sabiedrības saka Ok. Tas ir labs modelis. Daļa saka, ka sieva sēž uz kakla nabaga vīram.  Šeit parādās vēl viens stereotips „tas , kurš sēž mājās,  dara neko” , nu šo stereotipu uztur tie, kam nav ne bērnu, ne ģimenes.

 Mazāk populārs modelis – sieva gādā mamutu, vīrs dzīvo pa māju un  rūpējās par mājas soli. Nu viss it kā Ok.  Sabiedrībai konkrēta viedokļa it kā nav, bet daļa tomēr žēlo nabaga vīrieti.

Šajā modelī ir vairāki zemūdens akmeņi -  vai vīrs labprātīgi vai piespiedu kārtā ir tapis par mājsaimnieku.  Ja labprātīgi, tad arī Ok. Viņš ir pieņēmis, ka sieva stiepj mājā mamutu, viņš rūpējās par mamuta izlietošanu.

 Ja piespiedu kārtā, tad ļoti ir iespējams „dumpis uz kuģa”. Vīrietim psiholoģiski smagi ir uzņemt sievietes karjeras kāpumu, lielāko algu, garākās darba stundas. Ja vēl viņam rodas sajūta, ka viņš stagnē, tad  var gaidīt visādus brīnumus no viņa.   Sadzīvisku kašķēšanos un zāģēšanu utt.

 Ja vīrietis piespiedu kārtā sēž mājās, tad sievietei bieži  tiek uzkrauti ne tikai darba pienākumi, bet arī darbi mājās, plus pārmetumi, ka viņai nav laika  mīļotajam vīram, un tālāk jau loģisku seku ķēdīte...

 Neitrāls modelis ir, kad abi strādā, viens varbūt intensīvāk, otrs mazāk intensīvi, bērni b/d , skolā vai ir auklīte. It kā labi, ir iespēja realizēties darbā, ir laiks ģimenei.  Bet te arī ir zemūdens akmeņi – solidāra pienākumu sadale.  Vienam var  šķist, ka tas otrs dara par maz.

Vēl modelis , kas par nožēlu ir ļoti izplatīts – abi  nestrādā, abi nepelna, pārtiek no pabalstiem un sabiedrības līdzcietības.  Nu tur – mamutu neviens mājās nenes, gaida, ka  kāds cits jau izšmorētu atnesīs un saliks pa šķīvjiem.

Modelis, kad visam pietiek laika un līdzekļu, kur abi ir absolūti apmierināti un  bērni laimīgi, ir diezgan utopisks, bet uz to var tiekties.

 Mūsdienu sabiedrībā jau vairs nav tik svarīgi -  kurš to mamutu sagādā un kurš to dalīs. Svarīgs ir pareizs, konsekvents  lomu sadalījums ģimenē – viens nevar būt ģimene, ģimene ir kopdarbs, vērsts uz attīstību un izaugsmi, tas nozīmē, ka abi iegulda to ko var, spēj, prot atbilstoši savām spējām un talantiem. Jo apzinīgi un ar sirsnību paveikts darbs mājās ir ne mazāk vērts par darbu tā tradicionālā izpratnē. 

lauvinja lauvinja 20. Apr 2015, 20:47

Par sievām mājsaimniecēm, visbiežāk ir problēma, kad mājsaimniece izdomā, ka daļu no mājkopības pienākumiem tomēr būtu jāpilda mamuta nesējam, kurš tad nesaprot kāpēc ir jāstrādā divas slodzes- viena darbā, otra mājās, bet mājsaimniece nez kāpēc grib tik uz pusslodzi būt 😉

lauvinja lauvinja 20. Apr 2015, 20:45 kerstyna

Attiecībās ir jārunā un jānonāk pie kopsaucēja, nevis jādzīvo iedomu un vēlmju pasaulē līdz sprāgst.

20. Apr 2015, 18:41

Virs strada,es studeju par musu kopigo naudu(ne vina) un aidzinu musu meitu,kamer vins strada.ja vajag,ea palidzu vinam darba ar berniem.ja kads man patwiks,ka es majas tusejos, izskrapesu acis!!!

kerstyna kerstyna 20. Apr 2015, 17:14 alexy

Nu lūk, tāpēc jau arī pacēlās diskusija par lomām, pienākumiem ģimenē.

kerstyna kerstyna 20. Apr 2015, 15:47 lauvinja

Ja apmierina.... biežāk ir, ka kāds ir neapmierināts, bet klusē līdz reizei, kad viss nāk vaļā ar sprādzienu.

lauvinja lauvinja 20. Apr 2015, 14:03

Dzīvē viss ir vienkārši - NAV pareizi un nepareizi, kopdzīvē svarīgi ir skaidri nosacījumi un lomu sadalījums, kas apmierina abas iesaistītās puses!