INTERVIJA: Esi zinošs par savām tiesībām, iegādājoties preci vai pakalpojumus!

02. Jul 2014, 09:06 Māmiņu klubs Māmiņu klubs

Intervija ar Eiropas Komisijas priekšsēdētāja vietnieci un ES tiesiskuma komisāri Viviānu Redingu un ES Patērētāju aizsardzības politikas komisāru Nevenu Mimicu

Aizvien vairāk eiropiešu iepērkas internetā un ārvalstīs. Patēriņa izdevumi veido 56 % no Eiropas Savienības IKP, tādējādi atspoguļojot patērētāju milzīgo ietekmi Eiropas ekonomikas attīstībā. Eiropas Komisija apsolīja atvēlēt patērētājiem centrālo lomu Eiropas patērētāju aizsardzības politikā, 2012. gada maijā pieņemot ES Patērētāju tiesību aizsardzības programmu. Zināšanu paplašināšana par patērētāju tiesībām un šo tiesību labāka īstenošana tika noteiktas kā divas svarīgas darbības, lai ļautu patērētājiem pilnībā izmantot vienotā tirgus sniegtās iespējas.

1. Kāpēc Eiropas Savienība sāk kampaņu informētības palielināšanai par patērētāju tiesībām?

Priekšsēdētāja vietniece Viviāna Redinga: Kā ES tiesiskuma komisāre es vēlos nodrošināt uzticamus ES mēroga noteikumus, kas garantē patērētāju tiesības. Pateicoties Patērētāju tiesību direktīvai un citiem ES noteikumiem, ES patērētājiem ir vairāk tiesību un viņiem ir iespējas izdarīt labāk pamatotu izvēli, kad viņi iepērkas vai izmanto pakalpojumus jebkur Eiropā. Taču šīm tiesībām ir jēga tikai tad, ja cilvēki – gan patērētāji, gan uzņēmēji – ir informēti par tām. Tāpēc mēs nolēmām sākt kampaņu par patērētāju tiesībām, darot to brīdī, kad patērētāju labā tiek pieņemts jauns stingrāku tiesību kopums, proti, jūnijā stājas spēkā jaunā Patērētāju tiesību direktīva.

20140702091042-21619.jpg

2. Kāpēc Eiropas Savienība darbojas patērētāju aizsardzības politikā?

Komisārs Nevens Mimica: Eiropas Savienības darbība patērētāju aizsardzības politikā ir būtiskāka nekā jebkad. Patērētāju tiesības vairs nav valsts kompetences jautājums – mēs visi pērkam preces vai pakalpojumus no citām Eiropas valstīm. Tā ir situācija, kurā ieguvēji ir visi: patērētājiem ir lielākas izvēles iespējas, un intensīvāka tirdzniecība veicina ekonomikas izaugsmi. ES patērētāju tiesības garantē patērētāju aizsardzību, tiem iepērkoties savā valstī vai citur Eiropas Savienībā neatkarīgi no tā, vai viņi to dara veikalā vai tiešsaistē. Komisija arī cieši sadarbojas ar dalībvalstu attiecīgajām iestādēm, lai nodrošinātu, ka patērētāju tiesības nepastāv tikai uz papīra, bet tiek pienācīgi īstenotas.

3. Kas ir jaunā Patērētāju tiesību direktīva un kādas priekšrocības tā sniegs patērētājiem?

Priekšsēdētāja vietniece Viviāna Redinga: ES Patērētāju tiesību direktīva tiks piemērota visās ES dalībvalstīs no 2014. gada 13. jūnija. Direktīva veicinās patērētāju tiesību aizsardzību. Patērētāji varēs būt drošāki, iepērkoties (tostarp tiešsaistē) jebkurā vietā Eiropas Savienībā. Tas, ka patērētāji var iepirkties jebkur ES, nozīmē, ka viņiem būs pieejama lielāka preču izvēle par konkurētspējīgākām cenām.

Patērētāju tiesību direktīva stiprina patērētāju tiesības visās 28 ES dalībvalstīs. Ļaujiet man minēt pāris piemērus. Laikposms, kurā patērētājiem ir tiesības atteikties no iegādātās preces, tiks pagarināts no 7 līdz 14 dienām, un šis laikposms sāksies tajā brīdī, kad patērētājs saņem preces, nevis līguma noslēgšanas brīdī, kā tas ir pašlaik. Ar jaunajiem noteikumiem tiek arī aizliegta papildmaksa par kredītkaršu izmantošanu – turpmāk tirgotājiem būs atļauts iekasēt tikai faktiskās izmaksas, kas tiem radušās. Tiks aizliegtas jau iepriekš atzīmētas ailes saistībā ar papildu pakalpojumiem, piemēram, aviobiļešu iegādes gaitā. Direktīva arī aizliedz jebkādas slēptās maksas un tā dēvētos „cenu slazdus”. Ar šo direktīvu mēs nodrošinām, ka patērētāji, iepērkoties tiešsaistē, netiek apkrāpti.

4. Kādas ir manas kā patērētāja tiesības?

Komisārs Nevens Mimica: Kā patērētāji mēs bieži esam situācijās, kad tiekam maldināti, neesam droši par to, ko nopirkām, vai esam vienkārši pārdomājuši. Vēl jo vairāk tas ir tad, kas mēs iepērkamies tiešsaistē. Pirkt pakalpojumus un preces tiešsaistē ir kļuvis daudz vienkāršāk, taču ir svarīgi, ka iedzīvotāji jūtas droši, kad tie izmanto šīs iespējas. ES tiesību akti aizsargā patērētājus visā Eiropā.

Piemēram, ja Jūs iegādājaties preci tiešsaistē un vienkārši pārdomājat, tad tagad Jums ir tiesības saņemt atpakaļ naudu no tirgotāja, ja 14 dienu laikā no preces saņemšanas nosūtat to atpakaļ. Ja pārdevējs vēlas, lai Jūs segtu atpakaļsūtīšanas izmaksas, tad viņam tas jānorāda pirms preces iegādes – pretējā gadījumā Jums nav jāmaksā. Tādu lielgabarīta preču gadījumā, kuras parasti nevar sūtīt pa pastu, pārdevējam jau iepriekš ir jānorāda atpakaļsūtīšanas aptuvenās izmaksas.

5. Kā patērētāji var saņemt atpakaļ naudu problēmu gadījumā?

Priekšsēdētāja vietniece Viviāna Redinga: Ja esat iegādājies MP3 atskaņotāju, bet neesat to saņēmis, vai ja samaksājāt piegādātājam ārvalstīs, un viņš piegādāja bojātu preci, tad Jums nav jāuztraucas, jo ir lēts veids pieprasīt naudu atpakaļ. Daudzos gadījumus un visās ES valstīs – izņemot Dāniju – Jūs varat izmantot Eiropas procedūru maza apmēra prasībām. Šī procedūra ir ātra un izmaksu ziņā izdevīga alternatīva tradicionālajiem tiesas procesiem, un pašlaik to var izmantot attiecībā uz tiešsaistē veiktiem darījumiem, kuru vērtība nepārsniedz 2000 eiro. Lai procedūru sāktu, ir tikai jāaizpilda un jāiesniedz maza apmēra prasību standarta veidlapa.

Komisārs Nevens Mimica: Ja rodas problēmas saistībā ar precēm vai pakalpojumiem, ko esat iegādājies citā ES valstī, tad varat lūgt palīdzību ar Eiropas Patērētāju centra starpniecību. Eiropas Patērētāju centru tīkls aptver visas ES dalībvalstis, Norvēģiju un Islandi un sniedz patērētājiem bezmaksas konsultācijas un atbalstu gadījumos, kad pērkat preces vai pakalpojumus no tirgotāja, kas darbojas citā tīkla aptvertajā valstī.