Rotaļu vietiņa katrā istabā...

Rotaļu vietiņa katrā istabā...

15. Mar 2018, 23:07 Maaminja Diaana Maaminja Diaana
     ☆ Tā kā esam viena plānota un ļoti gaidīta bērniņa vecāki, tad arī vidi jau savlaicīgi radījām tādu, lai viņam tā būtu droša, interesanta un daudzveidīga. Dēliņam ir aktivitātes gan lielās (slīdkalniņš, Iglu kluči utt.), gan sīkās motorikas attīstībai (kastaņi, bumbiņas, trauciņi utt.); uzdevumi, kuriem ir konkrēts mērķis; kā arī ir iespēja pašam diktēt savus noteikumus, tādā veidā atklājot un izzinot nezināmo. Raienan ir speciāli atvēlēta istaba, kuru esam nosaukuši par "rotaļu istabu", bet arī pārējās istabās ir kāds rotaļu stūrītis. Savā blogā sniegšu nelielu ieskatu dēliņa rotaļu pasaulē un nedaudz iepazīstināšu ar rotaļāšanās vietām mūsu mājoklī:

     ☆ Stūrītis priekštelpā (koridoris)
          • Tā kā šajā telpā ir liels spogulis, tā ir izraisījusi lielu Raiena interesi. Nereti pie spoguļa abi "muļķojamies", rādot dažādas sejas izteiksmes; ejam tuvāk un tālāk; attēlojam dažādas kustības utt., tajā pat laikā vērojot savu atspulgu. Tāpat spogulī skatāmies izmaiņas, kad ir uzvilkts kāds no apģērba gabaliem vai uz ķermenīša ir kaut kas uzzīmēts/uzlīmēts - tad dodamies pie spoguļa apskatīt gala rezultātu. Rakstu daudzskaitlī, jo to pēc dēliņa norādēm darām visi kopā. 
          • Bet tas vēl nav viss! Koridora skapī izveidojām tādu kā braucamrīku stūrīti, kurā novietoti braucamie, ar kuriem mēdzam doties arī ārpus dzīvokļa.
20180315223115-15423.jpg
          • Un pie vienas no sienām ir novietots aktivitāšu kubs - tas novietots pretī spogulim: tā, lai dēliņš, skatoties spogulī, var redzēt savas darbības.
20180315223349-22225.jpg
 
     ☆ "Rotaļu istaba"
          • Sākotnēji bija doma, ka šī būs mūsu (vecāku) guļamistaba, bet, mainoties apstākļiem, mainījās istabas pielietošanas mērķis, proti, izveidojām to kā "rotaļu istabu". Mēbeļu, mantu izvietojumu mainām un pielāgojam atbilstoši dēliņa interesēm - kad esam pamanījuši, ka kaut kas neinteresē vai arī ir parādījušās jaunas intereses, cenšamies kaut ko mainīt (vai nu nomainām uz jaunu, vai arī pievienojam kādu papildus aktivitāti). 
          • Istabā ir arī slīdkalniņš - tas ir TOPā! Kāpjamās sienas caurumos ir salikti baloniņi (jo kāpšana pa šo sienu vairs nav aktuāla), kurus Raiens stumj ārā, bet es no otras puses ievietoju atpakaļ - smieklu deva garantēta. 
          • Tāpat ir izvietotas piecas speciāli iekārtotas tādas kā "stacijas", kurās darboties (arī tiek mainītas, mainoties interesēm). Pašlaik "stacijās" ir:
               1. Kastaņi sabērti vairākos mazākos trauciņos/glāzītēs, tukšs (lielāks) spainītis, kurā tad no mazākiem trauciņiem var pārbērt šos kastaņus. Nesen izveidojām arī tunelīti, lai darbošanās būtu interesantāka. Tunelis veidots no tualetes papīra ruļļu vidiņiem (gribēju veidot no caurspīdīgajām pudelēm, bet diemžēl nevienu nebiju saglabājusi, līdz ar to nācās izmantot to, kas bija pieejams), apakšā novietota caurspīdīga pudele ar vāciņu. Atskrūvējot vāciņu, kastaņi sabirst lielajā spainī, no kura dēliņš pamazām mācās pārbērt kastaņus mazajos trauciņos (raitāk gan viņam iet, ja no mazajiem trauciņiem pārber lielajā). Tāpat blakus novietots trauciņš ar bumbiņām un tukšais trauciņš - viena no iespējamām darbībām būtu bumbiņu un kastaņu sabēršana kopā, pēc kā sekotu šķirošana. Bet karotes paredzetas kā palīglīdzeklis pārbēršanai;
20180315223656-83102.jpg
 
               2. Didaktiskais stūrītis - tā kā dēliņam ļoti patīk puzles, tad tās tikai pamainām ar nedaudz savādākām formiņām un attēliem, jo pagaidām vēl nepārejam uz sarežģītāku puzlīti (esam mēģinājuši, bet nesekmīgi - vēl neizrāda interesi). Tāpat dēliņam ļoti patīk ar āmuriņu sist pa bumbiņām, tāpēc esam iekļāvuši arī šo aktivitāti. Kā arī, tā kā Raienam patīk transportlīdzekļi un nu jau atpazīst to skaņu, esam šajā "stacijā" ievietojuši puzlīti, kuru saliekot, sāk skanēt attiecīgā transportlīdzekļa skaņa.
20180315224238-38614.jpg
 
               3. Koka kluči, mazie transportlīdzekļi un koka kravas mašīna. Jā, transportlīdzekļiem ir jābūt! Pašlaik pie šīs "stacijas" aktuāla ir visu mazo priekšmetu (kluču un transportlīdzekļu) ievietošana kravas nodalījumā, pēc kā mašīnas maršruts ved uz sajūtu paklājiņiem (nelīdzenais ceļa segums);
20180315224329-49272.jpg
 
               4. Bumbiņas no dzijas, pincetes un divi trauki - kamēr pārkārtoju mantas un izskatīju maināmos materiālus "stacijām", man pievienojās palīgs, kurš pamanīja pincetes. Viņš ar pincetēm centās satvert cietās bumbiņas (pats to izdomāja), bet nesekmīgi, kā rezultātā sadusmojās, bet es sapratu, ka man ir kaut kas jādara lietas labā, jo reāli ir radusies interese par pincetēm. Tad nu brīvajā brīdī uzmeistaroju bumbiņas no dzijas un novietoju tās vienā no "stacijām". Kad dēliņš pamanīja jaunās izmaiņas, uzreiz ķērās pie pincetes un pārvietoja bumbiņas no viena trauciņa otrā - tagad arī šī nodarbe ir pieprasīta.
20180315224606-79978.jpg
 
              5. Smilšu "kaste" ar piederumiem - pašlaik šeit atrodas kinētiskās smiltis, bet, kad tās vairs nav aktuālas, smilšu vietā piedāvājam play-doh + dažādas formiņu veidošanas pamatnes.
20180315224707-63687.jpg
 
          • Vēl šajā istabā pie sienas ir piestiprināti: pielīmējamā tāfele un pašas veidotie alfabēta burti (dēliņam ļoti patīk rādīt ar pirkstiņiem un gaidīt, kad nosaucu katru viņa parādīto burtiņu). Istabā ir arī braucamais, NupNap šūpulis (arī šis ir pieprasīts katru dienu), sajūtu paklājiņi (šiem braukā pāri gan ar mašīnām, gan ar rociņām, gan ar saviem braucamajiem, gan arī kāpj uz tiem), vilcieniņa trase, atpūtas un grāmatu stūris.
20180315224753-74426.jpg
 
     ☆ Vietiņa viesistabā
          • Tā kā Raiens sāka nest mantiņas no rotaļu istabas uz viesistabu, nolēmām, ka arī viesistabā nepieciešams viņam īpaši ierīkots rotaļāšanās stūrītis (sākotnēti tas tur bija, bet pavisam neliels, nācās paplašināt, jo ar vienu aktivitāti bija par maz).  Gan mantas, gan grāmatas mainām vidēji reizi mēnesī - protams, ja dēliņš vēl izrāda interesi par esošamām, tad mainām tās vēl vēlāk.
          • Pašreiz šajā izklaides vietiņā ir pieejami transportlīdzekļi, grāmatiņas, grozs ar bumbiņām un tukšs spainis (pēdējā laikā tas tiek izmantots, liekot uz galviņas un staigājot pa dzīvokli - ļoti uzjautrinoša nodarbe dēliņam, kuru pats atklāja).
20180315224942-22316.jpg
 
          • Tāpat viesistabā ir izvietots tunelis, kuru arī ik pa laiciņam noņemam (kad kādu laiciņu neizrāda interesi), bet pēc tam atkal uzliekam - tas paredzēts vairāk tādām sportiskām nodarbēm. Istabā ir arī tāds kā trīsritenis (bez pedāļiem), ar kuru dēliņš braukā pa dzīvokli. 
20180315225027-48417.jpg
 
          • Pamazām top arī tuneļa maiņas variants, proti, sajūtu taka. Taka izveidota uz kartona plāksnes: ar līmi pielīmēti: kukurūza, rīsi un putraimi, bet viena plāksnīte noklāta tikai ar līmi. Dēliņš to jau ir iemeģinājis gan uzkāpjot uz tās, gan arī pārbraucis pāri, izskatās, ka viņam patiks jaunā aktivitāte, vēl tikai kārtīgi jāļauj nožūt un puisēns varēs to izmantot ikdienā.
20180315225103-24869.jpg
 
          • Šī ir arī tā telpa, kurā dēliņš skatās TV - esam no tiem vecākiem, kuri neilgu brītiņu bērnam ļauj skatīties multfilmiņas. Pateicoties šīm multfilmām, Raiens jau ir iemācījies pāris vārdiņus angļu valodā (piemēram, atslēgas viņam ir "key", saprot, kad angliski lūdzu applaudēt, piesist ar kāju utt.).
          • Šajā telpā ir pieejamas zīmēšanas lapas, krītiņi un flomasteri, lai Raiens varētu radoši izpausties - pašlaik gan viņš to dara uz grīdas, jo nav atbilstoša galdiņa, bet arī sākam apsvērt domu, ka vajadzētu iegādāties galdiņu.
          • Ak, jā! - esam pasūtījuši arī telti (uztaisījām arī vigvamu, bet kaut kā aizņem pārak daudz vietas un jau ir izstumdīts tā, ka īsti vigvamu vairs neatgādina. Tagad tikai jāgaida, kad atnāks jaunā telts - domāju, ka dēliņam tā patiks (vismaz, kad rādīju attēlu, viņš izrādīja sajūsmu, jo tas taču ir Maks no "Vāģiem"!).
20180315225159-60460.jpg
     ☆ Stūrītis virtuvē 
          • Lai gan dzīvoklī virtuve ir pavisam neliela, esam atraduši lieliskajam palīgam savu stūrīti, kurā darboties. Kamēr es gatavoju ēdienu, arī Raiens to dara savā stūrītī. Tāpat puisēnam ir sava grīdas birste un citi tīrīšanas rīki, ar kuriem tad viņš katru dienu savā stilā palīdz tīrīt dzīvokli. Bet, kad man ir jāmazgā trauki, tad ieleju siltu ūdeni mazākajā katliņā arī Raienam, salieku viņa trauciņus šajā katliņā, iedodu švammīt, nolieku blakus tukšu bļodiņu (kurā likt trauciņus, pārliet ūdeni vai kā citādi izmantot - pēc paša izvēles), un arī Raiens var darboties. 
20180315225316-18554.jpg
 
          • Uz leduskkapja esošie magnētiņi ir lielisks palīgs jaunu vārdiņu apguvei - dēliņam tie ļoti patīk, vienmēr jautā, kas redzams katrā attēlā; prot arī parādīt, ja es nosaucu kādu no attēliem. Magnētiņus ik pa laiciņam nomainu (tos iegādājos bērnu preču veikalā "Lāčuks").
          • Gan viesistabā, gan virtuvē reizēm ļaujam Raienam padarboties arī ar dabīgajiem, ēdamajiem produktiem (rīsi, kukurūza, putraimi, zirņi, pupas utt.), saliekot apkārt dažādus traukus un karotes, kā arī, lai būtu interesantāk, reizēm novietojam priekšā trauciņu ar ūdeni - dēliņš dažādi eksperimentē, izmantojot pieejamos materiālus. Pēc šādām aktivitātēm vienmēr steidzani nepieciešama uzkopšana, bet, redzot dēliņa sejiņā lielo prieku par šādu iespēju darboties, jāsaka, ka tas ir tā vērts!

     ☆ Vietiņa vannas istabā
          • Pat arī šajā mazajā telpā nācās atrast atsevišķu stūrīti dēliņam, jo pamazām sāk izrādīt interesi par visu to, ko dara pieaugušie. 
          • Pie izlietnes esam novietojuši krēsliņu, jo Raiens jau ir tik patstāvīgs, ka pats mazgā rociņas, ienākot no āras vai pirms ēšanas.
20180315225441-89481.jpg
 
          • Tāpat esam iegādājušies podiņu, kurš ir līdzīgs lielajam podam, bet ir atbilstošs dēliņa augumam. Arī viņam bija nepieciešama poda birste, jo tīra savu podiņu brīžos, kad uzkopju vannas istabu.
20180315225518-43966.jpg

          • Un pats galvenais - rotaļlietas, kuras izmantot, kad vannojamies. Pašlaik rotaļājamies ar trauciņiem, kuros ir izdurti caurumiņi (ar šiem ir ļoti dažādas rotaļāšanās variācijas - sabērt kauliņus, ieliet ūdeni un skatīties, kas notiek; pārliet ūdeņus; veidot burbuļus; ievietot vienu otrā un vērot, kas notiek ar ūdeni, kurš atrodas trauciņos utt.). Un, protams, arī mašīnām ir jābūt - ja jau Raiens iet mazgāties, tad arī mašīnām jābūt tīrām (tāpat ir ar ēšanu - jāpabaro arī katra mašīnīte). Un vēl mums ir pievienojusies draudzene švammīte "Vardīte", kura kopā ar mums izbauda vannošanās priekus - dziedam, šļakstāmies un dejojam kopā.
20180315225601-85383.jpg

     ☆ Stūrītis guļamistabā 
          • Sākotnēji to remontējām tieši dēliņam, bet tā kā nolēmu, ka tomēr pa nakti neskraidīšu pie mazā (īpaši laikā, kad vīra nav mājās), pārcēlāmies visi uz šo istabu ar savu lielo matraču gultu. Vienā istabas pusē esam izvietojuši Raienam Iglu kluču aktivitātes - manuprāt, šie kluči ir ĻOTI noderīga lieta, tie principā "aug" kopā ar dēliņu, pielāgojas viņa interesēm - sākotnēji bija lielisks palīgs rāpošanas uzsākšanai, tad noderēja kā "staciju vieta", bet tagad lieliski noder lielās motorikas attīstībā (pakāpieni, tunelis, slīdkalniņš, stumjamais priekšmets, nēsājamais priekšmets, viesma, pa kuru braukāt ar mašīnām utt.). 
20180315225855-37263.jpg
 
          • Un, ja jau esam tikuši līdz guļamistabai, tad jāpiemin arī gultiņas lietderīgums - tā patiesi dēliņam noderētu, jo gultiņa būtu pamudinājums arī man pamazām ļaut dēliņam pierast gulēt savā vietiņā, jo pašlaik viņam savas gultiņas nav (ir izaudzis no pirmās iegādātās zīdaiņu gultiņas, kurā pāris reizītes tik nogulēja).
 
     ☆ Idejas rotaļu vides iekārtošanai:
          Pirmās idejas rotaļu vides iekārtošanai smēlos no fizioterapeites Klaudijas Hēlas teiktā, bet pēdējā laikā tās smeļos inetrentā (redzētais sociālajos tīklos pinterest vai arī kāda citā interneta vietnē) un "savā galvā", novērojot dēliņa darbošanos un analizējot sasniegumus. Tāpat jāsaka, ka liela loma iedvesmai ir studijām, jo, pateicoties tām, pašlaik top daudz un dažādi materiāli, ar kuriem Raiens varēs darboties.
 
     ☆ Mantu glabāšana:
          No Huggies kastēm esmu izveidojusi mantu glabāšanas vietu: esmu sagrupējusi rotaļlietas, kastes priekšpusē pielīmējot uzlīmi, uz kuras uzrakstīts attiecīgais mantu grupas nosaukums (piemēram, transportlīdzekļi, trauki, koka rotaļlietas utt.). Tās glabājas ne tikai attēlā redzamajā plauktiņā, bet arī skapī, jo mantas ir vairāk kā plauktiņā ietilpstošās vietas kastēm. Un mantas, kuras kādu laiciņu netiek izmantotas, bet vēl var būt aktuālas, tikai tām nav vietas kastē, novietojam uz lodžijas, lai dzīvoklī neaizņem tik daudz vietas. Ja nu mantas vairs nav aktuālas, tad tās nododam labdarībā vai arī samainām tās pret augļiem/dārzeņiem dēliņam ar kādu citu ģimenīti.
 
     ☆ Rotaļu vide nākotnē
          Ar laiku plānojam vai nu taisīt remontu rotaļu istabā, kuru dēliņam pašam būs iespēja iekārtot - tā tiktu pārveidota par viņa guļamistabu, vai, cerot uz sapņu piepildījumu, laikam ejot, iegādasimies mājiņu, kurā katram būs paredzēta sava vietiņa. Gribētos jau istabu iekārtot pēc dēliņa vēlmēm, bet piesaistot interjera dizainera pakalpojumus - lai ir tā skaisti un gaumīgi. 
 
     ☆ Rotaļlietu daudzums ikdienā
          Nav tāda noteikta daudzuma, cik rotaļlietas bērnam ir pieejamas - dēliņš zina, kur stāv rotaļlietu kastes, tās viņam ir brīvi pieejamas, bet viņš visbiežāk pats izvēlas rotaļāties jau ar izliktajām mantiņam. Pamainu kādā "stacijā" esošās rotaļlietas, ja redzu, ka dēliņš vairs neizrāda nekādu interesi par tām - vidēji tas sanāk reizi mēnesī.
 
     ☆ Kārtošana
          Protams, rotaļlietu kārtošana ir mammas ziņā. Ja dēliņam ir luste, arī viņš palīdz, bet speciāli viņam to nelieku darīt. Šo procesu veicam rotaļāšanās - tas ir brīžos, ja redzu, ka mazajam interesē tas, ko daru. Cenšos savākt katru vietiņu brīdī, kad mazais ir aizgājis vai nu uz pretējo istabas stūri vai citu istabu, bet lielā kārtošana mums nu jau ir no rītiem, neilgi pēc pamošanās - kaut kā šis mums ir iegājies. Bet uzreiz jāpiebilst, ka ne katru dienu sanāk sakārtot dzīvokli, jo no rītiem mums vēl ir jāpaspēj divas reizes nedēļā aizbraukt uz treniņiem, tad sanāk izlaist kārtošanas procesu šajā dienā. Kad tētis ir mājās, tad mūsu darbiņi ir sadalīti - mēs ar Raienu, ja viņam ie luste, kārtojam rotaļlietas, pēc kā abi puiši izsūknē dzīvokli.
 
     ☆ Galvenokārt ar šādu vides iekārtošanu esam nodrošinājuši, ka:
          • Raienam katrā istabā ir vietiņa, kur un ko darīt - ir izvēles iespējas;
          • Dēliņš darbojas savā stūrītī, kā rezultātā viņu neinteresē vecāku stūrītis, kas var būt bīstams mazulim (cepeškrāsns, gāzes plīts utt.), samazinās iespējamo traumu risks;
          • Puisēns lieliski savā vecumā (gads un astoņi mēneši) uz ilgu laiciņu ir iemācījies rotaļāties viens pats;
          • Raiens pats norāda uz to, ko vēlas iemācīties/izzināt (darboties ar pincetēm, jaunu vārdu apguve utt.), un, novērojot viņu, pamanam dēliņa attīstības posmus, līdz ar to varam pamanīt, kad ir laiks dot papildus (nedaudz grūtākus) uzdevumus, kuri atbilstu arī viņa interesēm.