Nenovērtējiet par zemu kopīgās rotaļās pavadīto laiku

09. Nov 2018, 05:31 Māmiņu klubs Māmiņu klubs

Solveiga Vilciņa-Kļaviņa ir pirmsskolas pedagogs, privātās pirmsskolas  CreaKids vadītāja. Viņa savā darba pieredzē ir saskārusies ar simtiem bērnu, kuri viņas acu priekšā izaug. No maziem raudošiem, uz bērnudārzu nākt negribošiem mazuļiem līdz apzinīgiem jauniem cilvēkiem, kuri ir gatavi uzsākt skolas gaitas.

Runājot par bērniem un to nodarbināšanu bērnudārzā, Solveiga stāsta, ka bērnus nav nepieciešams kā īpaši nodarbināt. Daudz svarīgāka ir pedagogu atvērtība, spēja saprast to, kas kurā vecumā bērniņam ir aktuāls, kā arī māka ieraudzīt, kas ir tas, ko bērns vēlas.

Tad, kad vecākiem aptrūkstas ideju, kā pavadīt laiku kopā ar bērniem kvalitatīvi, ne vienmēr ir nepieciešamība atmest rotaļām ar roku. Solveiga atklāj, ka patiesībā ir jāiemācās ieklausīties savos bērnos, jo viņi ļoti bieži parāda un kļūst par ideju iniciatoriem un tad mūsu uzdevums ir nevis izdomāt vai parādīt priekšā, vienkārši kvalitatīvi iesaistīties, minot piemēru:

"Ja bērns rotaļājas ar spēļu klucīšiem un būvē torni, vecāki par pamatu ņemot bērna rotaļāšanos, var veicināt viņa attīstību, pajautājot: “Cik klucīšus Tu tur esi salicis? Cik dzeltenu vai cik sarkanu klucīšu ir šajā tornī?”

“Tādā netiešā veidā caur to, ko bērns pats dara, mēs varam attīstīt viņa zināšanas un prasmes,” atklāj Solveiga un norāda uz to, ka laikā, kad jaunā paaudze saskaras ar tik daudz un dažādām iespējām, nepieciešams meklēt izklaides iespējas ar dažādu “ekrānu” starpniecību, jāveido emocionālās attiecības ar bērnu, jo tas palīdz attīstīt sociālās prasmes. To var izveidot tikai pavadot laiku kvalitatīvās rotaļās, ne spēlējot spēles vai skatoties video viedtālruņos.  

  

Emocionalitātes veidošanas galvenais nosacījums ir 100% uzmanības veltīšana bērnam: “Īpaši vecākiem ar bērniem ir jāsaprot, ka ir ļoti, ļoti svarīgi ar viņiem spēlēties. Ņemt un tiešām apsēsties, tā veltot savu laiku bērnam. Tā veidojas emocionālā piesaiste, kas palīdz bērnam izveidot drošības sajūtu.”

“Bērnam ir svarīgi redzēt, ka arī vecākiem interesē tas, ar ko nodarbojas bērns”, stāsta Solveiga, atgādinot, ka rotaļlietas iegāde vēl nenozīmē, ka esat veicis vērtīgu ieguldījumu bērna attīstībā.

Bērns mācās tajā brīdī, kad vecāki rotaļājas kopā ar viņu, raisa radošu domāšanu, iedvesmo bērnu izmēģināt dažādas jaunas kombinācijas, lai veicinātu tā attīstību. Rotaļāšanās laikā mēs varam bērnam palīdzēt apgūt:

  • Komunikācijas prasmes;
  • Domāšanas prasmes;
  • Krāsu mācību;
  • Radošumu;
  • Sīko motoriku.

Sīkā pirkstu muskulatūra un tās attīstība ir cieši saistīta ar runas centriem. Jo mēs vairāk un aktīvāk darbojamies ar pirkstiem un rokām, jo bērnam vairāk attīstās runa.

Sīkā pirkstu muskulatūra un tas stiprināšana palīdz trenēt roku rakstīšanai, palīdz iemācīties arī pareizu tvērienu

Rotaļāšanās ir veids, kā vecāki var ieraudzīt bērna pasaules uztveri. Saprast, kā viņš to redz un ko viņš par to domā.

Lai nenomāktu bērnā radošumu, ir svarīgi nemēģināt viņu ielikt kādos pareizos rāmjos un norādīt uz viņa kļūdām, ko viņš mūsuprāt pieļauj. Tas būtu attiecināms uz tādiem gadījumiem, kad stingri pieturamies pie tā, ka bērns rotaļlietas izmanto tikai tā, kā tas ir norādīts uz iepakojuma.  

Iegādājoties rotaļlietas

  • Dodam bērnam iespēju ar to iepazīties;
  • Nemēģinām bērnam uzspiest savu redzējumu par to, kas ar rotaļlietu darāms;
  • Ļaujam viņam kārtīgi visu izpētīt, pamēģināt salikt kopā un tikai tad, pastāstām, ka ir iespēja izveidot to, kas attēlots zīmējumā uz iepakojuma.

Ja vecākiem šķiet, ka rotaļāšanās bērnudārzā ir pietiekošas un mājās nav nepieciešams pievērst īpašu uzmanību rotaļām, tad tas ir maldīgi. Solveiga stāsta, ka: “Lai gan bērns bērnudārzā patiešām pavada lielāko daļu laika rotaļājoties, kas arī ir galvenais veids, kā notiek mācības – caur rotaļām, nekas nevar atsvērt ar vecākiem kopā pavadīto laiku.”

Rotaļāšanās ir ārkārtīgi svarīga ne tikai bērnudārza vecumā, bet ļoti lielu lomu spēlē arī tad, kad bērns ir uzsācis skolas gaitas.

Īpaši pirmajā klasē, kad bērni aiziet uz skolu, var redzēt, ka, atnākot mājās ,viņi grib rotaļāties vēl vairāk nekā līdz šim to ir darījuši, kas skaidrojams ar to, ka skola ir jauna sistēma, jauni noteikumi, dienas kartība, kurā vairāk uzmanības jau jāpievērš nopietnām mācībām, ne rotaļām. Bērnam zūd kontrole pār procesiem un sistēmu, ko viņš vēlas atgūt mājas ar rotaļu palīdzību.

Pats svarīgākais – veltiet laiku saviem bērniem un rotaļām ar viņiem. Esiet kopā un nemaz nepamanīsiet, kā ar rotaļu palīdzību, mazais būs iemācījies skaitīt!

Lai jautras rotaļas kopā ar LegoDUPLO - tikai labākais ir pavisam labs! 

 

Māmiņu klubs, 2018

Māmiņu klubs, 2018