Lai galdā ik dienu nav viens un tas pats

14. Jul 16:20 Katrīna Blaua Katrīna Blaua

Lai galdā ik dienu nav viens un tas pats

 

Pirmajos gados pilnvērtīgs uzturs ir ļoti nozīmīgs, lai bērns pareizi augtu un izveidotu pareizas ēšanas ieradumus visai dzīvei. Ko saprast ar jēdzienu pilnvērtīgs un sabalansēts uzturs, stāsta uztura speciāliste Lizete Puga.

 

No trim grupām

Katru dienu jāpadomā par to, lai ēdienreizes bērnam būtu regulāras un daudzveidīgas. Pamata ēdienreizēs vajadzīgas trīs uzturvielu grupas: ogļhidrāti (graudi, maize, kartupeļi u.tml.), olbaltumvielas (gaļa, piens, rieksti, olas, zivis, biezpiens, siers, pupiņas) un krāsas (augļi, dārzeņi un ogas). Grupas jākombinē.

Piemēram, brokastīs ir auzu pārslas, ogas un zemesriekstu sviests, pusdienās – salāti, makaroni, gaļas mērce, vakariņās – zupa (ola, dārzeņi, kartupeļi). Ēdienkartei jābūt daudzveidīgai – lai nav tā, ka katru dienu ēdam vienu un to pašu. Tas nebūs veselīgi. Tāpat jāseko līdzi uzkodām, jo dienas laikā to mēdz būt daudz par daudz. Uzkodas var kavēt apetīti, tādējādi liekot kādu ēdienreizi izlaist.

 

Ko ēd vecāki paši?

„No bērna vecuma atkarīgs tas, vai viņam var atsevišķu maltīti netaisīt un dot to pašu, ko ēd pieaugušie. Es tomēr uzskatu, ka, bērnam sākot ēdienu iepazīt, mums visiem pārējiem jāiet tam līdzi un ēdienkarte jāveido kopā. Tāpēc, ka bērni grib ēst to, ko ēd vecāki. Vecāki ir bērnu paraugs, un nav slikti laiku pa laikam noīsināt to, ko ēdam. Pieradumam ir stiprs spēks, un nereti, ja dzīve nepiespiež, mēs nemaz neaizdomājamies, cik daudz ēdam industriāli sagatavotu ēdienu, cik daudz sāļu ēdienu.”  

 

Arvien apaļīgāki Pieaugušajiem ir vienkāršāk izdabāt nekā runāt, stāstīt un darīt. Ja kafejnīcā bērnu komplektā ir frī kartupeļi, diemžēl tāds bērnu ēdiens uzreiz nenozīmē, ka tas ir viņiem veselīgs un ka tie obligāti jāēd, atgādina spcialiste. „Bet tas taču ir tik vienkārši! Tie visiem bērniem garšo, nebūs nekādas diskusijas: paēdis, un miers. Taču jāatceras: jo vairāk izdabājam, jo šaurāks kļūst saraksts ar tiem produktiem, kurus bērns ēd. Turklāt fiziskām aktivitātēm jābūt katru dienu – pilnīgi obligāti! Kustības ir viens no pamatelementiem, kas mūs veido.”

Līdz ar gadalaiku

Bērna uzturam lielos vilcienos nevajadzētu atšķirties ziemā vai vasarā. Taču, protams, vasarā daudz laika pavadām ārā, ir daudz zaļumu, ogu un augļu. Tāpēc atšķirības jau ir. Bet arī ziemā vajag atcerēties par augļiem un zaļumiem, pietiekamu daudzumu šķidruma un aktivitātēm. Neatkarīgi no sezonas bērnam dienā jābūt trīs pamata ēdienreizēm plus divām trim uzkodām un optimālam šķidruma daudzumam. 

Saldumi – ar mēru

„Galvenais ir ar bērnu runāt – stāstīt viņam un palīdzēt saprast, kas ir saldumi un kad tos ēst. Arī paskaidrot, ka tas nav ikdienas ēdiens – to lietojam šad un tad. Tas ir ēdiens, ar ko noteikti nedrīkst aizvietot pamatēdienreizes. Tā nav balva, tas nav kaut kas labāks,” skaidro L.Puga.

„Mēs arī nevaram teikt, ka tie ir slikti vai indīgi. Bērni nereti tā saprot: „Ja es ēdu saldumus, tad esmu slikts?” Tāpat svarīgi ir saprast: mēs, pieaugušie, spējam kritiski izvērtēt, ka nedrīkstam saldumus ēst katru dienu, taču bērniem šīs kritiskās domāšanas nav. Tāpēc vēlme būs vienmēr. Viņi taču ir bērni.”

Katrīna Blaua, Kurzemnieks.lv