Rotaļāšanās ieņem svarīgu lomu bērna attīstībā. Tas ir ne tikai veids, kā interesanti un aizraujoši pavadīt laiku, bet arī organisks veids, kādā bērns iegūst zināšanas par apkārtējo pasauli. “Caur rotaļāšanos mācīšanās kļūst aizraujoša,” saka Elena Hoicka, vecākā izglītības psiholoģijas pasniedzēja. Ko mūsu bērni šādā veidā var iemācīties un kādas prasmes attīstīt?
Kad bērns no rīta atver acis, viņš ir gatavs spēlēties. Bērns ar lielu prieku sniedzas pēc sava mīļā rotaļu lācīša, spēļu klucīšiem vai lelles, jo, galu galā, viņš nav rotaļājies visu nakti! Bērna smadzenes pirmā dzīves gada laikā palielinās aptuveni trīs reizes. Veidojas jauni neironu savienojumi, bērns nepārtraukti mācās jaunas lietas, viņam vajadzīga arī jauna pieredze, lai pareizi attīstītos.
Kad bērnam aprit gadiņš, viņš vēl vairāk vēlas rotaļāties. Šādā veidā viņš ne tikai apgūst jaunas prasmes, bet arī attīsta pirmās sociālās mijiedarbības. Arvien biežāk viņam ir vajadzīgs kāds, kurš palīdzēs uzbūvēt augstāko torni, kas veidots no rotaļu klucīšiem, vai arī kopā ar viņu rotaļāsies ar bumbu.
Saskaņā ar LEGO® Play Well pētījumu, kurā analizēti teju 13 tūkstoši bērnu un viņu vecāki no deviņām pasaules valstīm, rotaļāšanās veicina komunikāciju ģimenē un palīdz veidot ciešākas ģimeniskās saites. To apstiprinājuši 95% no visiem respondentiem. Kādi ir pārējie ieguvumi no rotaļāšanās?
Rotaļāšanās palīdz iepazīt savu ķermeni
Pirmajos dzīves mēnešos jaundzimušais intensīvi “strādā”. Lai arī mazās un neveiklās rociņas vēl nespēj noturēt priekšmetus, mazulis savā redzeslokā jau spēj koncentrēt to, kas viņu interesē. Laika gaitā bērniņš jau iemācās satvert savas kājiņas, pārvietot priekšmetus no vienas rokas otrā, nospārdīt sedziņu vai aizsniegties līdz rotaļlietai, kas atrodas netālu. Tie ir pirmie rotaļāšanās elementi, kas bērnam palīdz iepazīt sava ķermeņa spējas. Tā piemēram, bērns atklāj, ka ar rociņu var aizsniegties vēl tālāk vai, apveļoties uz vēdera, var labāk redzēt savas rotaļlietas.
Rotaļāšanās un motorās prasmes
Ar laiku bērna darbības kļūst apzinātākas. Bērns turpina attīstīt savas kustību prasmes. Šis posms ilgst visilgāk. Bērns daudzu mēnešu garumā to pilnveido, mācoties, kā satvert priekšmetu, to pagriezt, kratīt, nospiest podziņas. Ja sākumā izaicinājums ir grabulīša satveršana, pēc laika viņš ir gatavs jauniem izaicinājumiem. Bērnam rotaļām var piedāvāt bumbu un, pirms vēl to būsi piefiksējusi, viņš jau pratīs būvēt celtnes no rotaļu klucīšiem. LEGO® DUPLO® komplekti tam ir lieliski piemēroti, jo ir divreiz lielāki nekā tradicionālie LEGO® klucīši, kas nozīmē, ka tie ir ērti mazo rociņu satvērienam un arī pilnīgi droši bērniem jau no 1,5 gada vecuma.
Rotaļāšanās stimulē maņu attīstību
Rotaļāšanās attīsta ne tikai tausti, bet arī redzi un dzirdi. Rotaļlietām jābūt ar dažādām faktūrām - gan mīkstākām, gan cietām. Savukārt dažādās formas palīdzēs bērnam labāk un apzinātāk iepazīt apkārtējo pasauli. Dzeltenu, apaļu bumbu var salīdzināt ar sauli, savukārt sarkanais rotaļu klucītis ir tādā pašā krāsā kā tomāts. Kad bērnam būs jau 18 mēneši, viņš noteikti sāks izrādīt interesi arī par dzīvniekiem. Piemēram, uz rotaļu klucīšiem uzzīmēti dzīvnieki palīdzēs tos atpazīt un iemācīties atdarināt to skaņas. Ja jau no mazotnes ļausi bērnam rotaļāties ar krāsainām rotaļlietām, viņš ātrāk iemācīsies arī atšķirt krāsas.
Rotaļāties, lai mācītos
Ir vērtīgi iegādāties rotaļlietas, uz kurām attēloti burti un cipari, piemēram, LEGO® DUPLO® komplektu “Ciparu vilciens”. Bērns gūs daudz prieka, veidojot krāsaino vilcienu, kā arī vienlaikus viņš rotaļājoties apgūs matemātikas pamatus. Šādā veidā mācīties ciparus no 1 līdz 9 būs jo īpaši aizraujoši! Jūs varat sadalīt klucīšos, grupējot tos pa krāsām, tādējādi palīdzēt bērnam apgūt krāsas. Šāda mācīšanās nākotnē atmaksāsies. Bērns ātrāk iemācīsies lasīt un rakstīt, arī saskaitīt un atņemt. “Kad bērni rotaļāšanās laikā apgūst burtus un ciparus, tas sniedz papildu stimulu mācīties arī turpmāk, nodrošinot pozitīvu pieeju mācībām jau pieaugušā vecumā,” apgalvo psiholoģe Dr. Elena Hoicka.
Rotaļāšanās ir veids, kā pārvaldīt emocijas
Pat spēlējoties ideālos apstākļos, bērnam ir jāsaskaras ar dažādām problēmām. Viens klucītis nesakrīt ar citu klucīti, un bērnam jābūt pacietīgam, jāizlemj, kurus klucīšus savienot, lai uzceltu, piemēram, torni. Lai gan šīs problēmas var šķist nenozīmīgas, maziem bērniem tas ir lielisks veids, kā iemācīties pārvaldīt savas emocijas. Sākumā bērns var kļūt dusmīgs un aizmest projām klucīšus, kas neatbilst iedomātā torņa uzbūvēšanai. Ar laiku viņš sāk saprast, ka dusmas problēmu neatrisina un risinājums jāmeklē vien viņam pašam. Mazās rociņas sāk darboties, lai atrastu izeju no radušās situācijas. Tas viņam māca, kā pārvaldīt emocijas un pieņemt patstāvīgus lēmumus. Kad bērns uzcels savu iedomāto torni, panākumi stiprinās viņa pašapziņu un pašcieņu.
LEGO® Play Well pētījums atklāj - astoņi no desmit respondentiem uzskata, ka bērni, kuri regulāri rotaļājas, sasniedz labākus mācību rezultātus un nākotnē iegūst labāk apmaksātu darbu. Tāpēc ne velti mazu bērnu izglītošanās balstās tieši uz rotaļāšanos.