Attīstošās rotaļas VIRTUVĒ

Attīstošās rotaļas VIRTUVĒ

07. Dec 2014, 00:03 Māmiņu klubs Māmiņu klubs

Mēs kopā ar saviem bērniem bieži rotaļājamies virtuvē. Vienkārši ir rotaļāties ar virtuves priekšmetiem un, piemēram, grūbām. Patiesībā, daudzi pat neiedomājas par to, ka šādas rotaļas attīsta bērnu.

Kad sāku mācīties par speciālās izglītības pedagogu, pedagogu - defektologu, uzdūros interesantam rakstam "Mūsdienīgai mammai. Attīstošās rotaļas virtuvē.", kur skolotāja-defektoloģe S.V.Stoļetova un skolotāja-pedagoģe E.M.Rudakova ieteica mammām piedāvāt bērniem īstus priekšmetus "ar kuriem bērns var trenēt sīko un ne tikai sīko motoriku, uzmanību, atmiņu, runas attīstību, palīdzot vecākiem, un sajūtoties kā vajadzīgs un gandrīz pieaudzis".

Spēles runas attīstībai:

Ļoti svarīgi ir visu saukt vārdos - gan virtuves priekšmetus, gan tehniku, gan produktus, ko izmantojat gatavošanas procesā, gan arī to nozīmi un papildinformāciju. Izmato runā teikumus:  leju ūdeni, mazgāju dārzeņus, tīru ābolus, griežu, tagad sālīšu - tas bērnam palīdzēs attīstīt asociatīvo domāšanu.

Gardie vārdi. Bērniņš nosauc "gardo vārdiņu" un tad "liek" to tev plaukstā, tad tu liec šo vārdiņu viņam plaukstā. Un tā, līdz viss "apēsts". Var arī saukt skābos vārdiņus, sāļos, rūgtos utt.

Uzmini. Bērniņš pagriežas, un tu ar karoti kaut ko samaisi glāzē, uzliec katlam vāciņu utt. Bērniņam jāuzmin, kādi priekšmeti rada dzirdētās skaņas.

Neparastās vakariņas. Kopā ar bērnu mēģini pagatavot vakariņas, kurās visi ēdieni sākas ar S burtiņu, piemēram, salāti, sinepes, siers, sula.

Kārtība virtuvē. Piedāvā bērnam palīdzēt novākt galdu, nomazgāt traukus, bet ļauj viņam atrast, piemēram, mazgājamos traukus, kuri sākas ar Š burtu - šķīvis, vai T burtu - tasīte utt.

Meklējam vārdus virtuvē. Kādus produktus var likt zupā, ievārījumā?


Veidojam runas gramatisko pusi, mācāmies tēlainās izteiksmes līdzekļus:

Nosauc ierīci. Kā vienā vārdā nosaukt ierīci, kas vāra kafiju? Griež vai smalcina dārzeņus? Spiež sulu?

Nosauc sulu. Kāda sula sanāk no āboliem? Bumbieriem? Ķiršiem? Burkāniem? Citroniem, apelsīniem? Utt. Un var pajautāt arī otrādi - no kā tiek gatavota apelsīnu sula?

Rotaļas, kur nepieciešamas sarežģītākas roku kustības, precīzāka koordinācija:

Mākslinieki. Piedāvā bērnam salauzt gabaliņos olas čaumalas, izkrāsot tās, izveidot no tām zīmējumu uz kartona, šķīvja utt. No makaroniem, kas ir dažādu formu, izmēru un krāsu, var veidot bildītes arī uz galda, papīra utt. Pie viena tiek apgūtas formas un krāsas.

20130927141027-29161.jpg

Sāls gleznas. Пока на плите варится обед, нарисуйте вместе с малышом на листе картона зимний пейзаж. Нанесите кисточкой на крыши домов и ветки деревьев толстым слоем клей (лучше ПВА) и сверху посыпьте солью. Когда клей высохнет, остатки соли можно стряхнуть. С помощью такой техники можно сделать пляж, платье куклы и так далее. Kamēr uz plīts vārās vakariņas, uzzīmējat kopā ar bērnu uz kartona lapas ziemas ainavu. Ar biezu līmes kārtu uzzīmē uz lapas ar otiņu mājiņu, kokus.. Pa virsu bērnam ļauj uzbērt sāli. Kad līme izžūs, pārpalikumus varēs nobērt. Ar šādas tehnikas palīdzību var atainot pludmali, lelles kleitas utt.

Kompozīcijas. Līme, papīrs un dažas virtuvē atrodamas ēdamlietas var noderēt šim mākslas veidam. Dod bērnam sausos produktus - rīsus, pupiņas, makaronus, griķus, kukurūzas miltus utt. Uz papīra, kas apziests ar līmi, ļauj bērnam likt šīs lietiņas tā, kā viņš vēlas, viņam priekšā visu pateiks fantāzija. Kad beigsiet darbiņu, bērna mākslas darbu var likt rāmītī.

20130927141306-83260.jpg

20130927141410-57721.jpg


Rotaļas uzmanības noturēšanai:

Pelnrušķīte. Ieber bļodiņā dažādu veidu makaronus un piedāvā bērnam tos sašķirot. Paskaiti kopā ar bērnu, cik makaronu kopā ir, un cik ir tagad katrā trauciņā. Bez tam, makaronus, kas ir kā trubiņas, var uzvērt uz šņorītēm un uztaisīt interesantas krellītes.

Atrod priekšmetu. Visiem bērniem patīk ar pirkstiņiem taustīties pa grūbām, griķiem utt. Dod bērnam vairākus, atšķirīgus trauciņus, lai viņš izsijā grūbas. Bērnam var piedāvāt likt rokas grūbās, atrast kādu cipariņu tajās vai kādu citu viņam zināmu priekšmetu, kas jānosauc pirms izņemšanas no trauka.

Galda hokejs. Liec uz galda kartona kastīti, kas būs kā hokeja laukums. Tās stūri būs vārti. Dod bērnam zirnīti - bumbu, un salmiņu. Lai bērns spēlē hokeju, kamēr tu noņemies ar ēst gatavošanu. Šī vienkāršā rotaļa trenē bērna veiklību un kustību koordināciju.

Vispārējās motorikas attīstībai:

Boulings. Ja virtuves izmēri atļauj, izvieto uz grīdas vienu vai vairākas tukšās plastmasas pudeles. Lai mazulis trāpa pa šiem "ķegļiem" ar kādu nelielu bumbiņu.

Tu dzirdēji? Liec trīs akmentiņus tukšā krūzītē un palūdz bērnam uzmanīgi pastaigāties pa virtuvi ar krūzīti rokā, tā, lai akmentiņi negrabētu. Tiklīdz dzirdēsiet troksni, pajautā, vai bērns arī to dzirdēja. Pamēģini arī pati bez trokšņa pārvietoties pa virtuvi.

Atmiņas attīstībai:

Kas pazuda? Liec uz virtuves galda trīs priekšmetus, piemēram, krūzīti, karoti, salveti. Lai bērns apskata visus priekšmetus un nosauc katru no tiem. Pēc tam lai viņš aizver acis, un tu paņem vienu no priekšmetiem nost. Tad lūdz mazulim atvērt acis un nosaukt, kas pazudis. Pakāpeniski palielini priekšmetu skaitu un paņem nost nevis vienu, bet divus priekšmetus.

Turpini rindu. Pieaugušais bērna priekšā saliek dārzeņu rindu - kartupelis, burkāns, sīpols, biete. Bērniņam jāturpina salikt rinda, ievērojot kādu noteiktu kārtību. Var likt pēc krāsām, pēc burtiņa, ar ko sākas produkts utt.

Iztēles attīstībai:

Jaunais kulinārs. Piedāvā bērnam pafantazēt, radot jaunus ēdienus. Pagatavojiet salātiņus, lai bērns pats pievieno zaļumus, riekstus, ievārījumu, krējumu, augļus utt. Var no augļiem izveidot sejiņas, ziediņus, kādu mozaīku utt.

20130927141729-88212.jpg

Loģiskās domāšanas attīstībai:

Ceturtais lieks. Pieaugušais saliek dārzeņus, piemēram, kartupeli, tomātu, gurķi un kādu augli - citronu. Bērniņam jāpaņem nost liekais. Analoģiski var spēlēties arī ar traukiem: šķīvis, krūzīte, salātu bļoda un karote.

Visas šīs rotaļas stimulē bērniņu, aktivizē viņa runas aparātu, attīsta aktīvo vārdu krājumu, un, pats galvenais - bērni domā, prāto, rada, meklē jaunus risinājumus. Palīdz vecākiem paveikt mājas darbiņus, un bērni ir nodarbināti.

No pierakstiem "Mūsdienīgai mammai. Attīstošās spēles virtuvē"
Autori: S.V.Stoļetova un E.M.Rudakova

Kristīne,
spec.izglītības pedagogs, topošais defektologs un Montesori pedagogs,
"Attīstām mājās" klubiņa saimniece portālā maminklub.lv