Alternatīvas vārdiņam "Nē"! Nāc uz divgadnieku semināru un uzzini vairāk!

Alternatīvas vārdiņam "Nē"! Nāc uz divgadnieku semināru un uzzini vairāk!

28. Jan 00:00 Māmiņu klubs Māmiņu klubs

Mūsu mērķis ir ļaut bērnam saprast rīcību un rīcības sekas un vārda „nē” lietošana jāvērtē katrā gadījumā individuāli.Te būs pāris ieteikumi un veiksmīgi padomi vārdiņa "Nē" alternatīvai!

 Piesakies uz divgadnieku semināru!

Novirzi domas!

Piesaistot bērna uzmanību citām lietām, iespējams iegūt papildu laiku, kā arī novirzīt domas no nevēlamām darbībām. Piemēram, saki: „Iesim paskatīties pa logu, tur var redzēt mazos putniņus.” Tajā pašā laikā lielākais bērniņa brālis varēs pabeigt savu konstruktora būvi vienatnē un mierā.

Lieto darbības vārdus!

Tādi aizrādījumi kā „Izbeidz plēst  Baibas matus!” vai „Pārstāj mētāt mantas pa istabu!” sniedz konkrētāku informāciju nekā vienkāršs „Nē”. Pretējā gadījumā bērniņš nesaprot, ko viņš dara nepareizi.

Samazini nepieciešamību teikt NĒ!

Vispirms pievērs uzmanību mājas videi. Vai tā ir bērnam draudzīga? Varbūt tajā ik uz soļa ir lietas, ko nedrīkst aiztikt? Mājas, kurā lielākā daļa aizliegto lietu un briesmu būs nesasniedzamas un kur būs iespējams iepazīt pasauli, radīs mazāku vilšanos jums abiem.

Nereti vecāki lieto arī „ne-„ formu darbības vārdam, piemēram, neplēs, nesit, neej, nelej utt. Lai gan tas ir specifiskāks kā vienkāršs „Nē”, tomēr darbības vārda noliegums var būt diezgan mulsinošs jaunākiem bērniem. 

Sniedz pozitīvu alternatīvu!

Ko Tu gribētu, lai dara bērns aizliegtās darbības vietā? Pozitīva pamācīšana bērnam parādīs, kā uzvesties, lai izpelnītos Tavu uzslavu.

Sniedz vienkāršus izskaidrojumus!

Bērni nespēj izsekot sarežģītiem izskaidrojumiem, tāpēc mēģini tos pēc iespējas vienkāršot, piemēram, sitot pa TV, Tu vari to saplēst; tas ir mammītes, nevis bērniem. Vari lietot arī vārdu „bīstams”, piemēram, Jānis spēlējas pārāk tuvu ugunskuram. Saki: „Nāc spēlēties šeit, Jāni! Uguns ir pārāk bīstams!”

Lūdz bērnam atkārtot noteikumus!

Kad bērni pārkāpj noteikumus, kas viņiem ir mācīti, labākais veids, kā likt viņiem pašiem pārdomāt savu rīcību, ir atgādināt par noteikumiem. Piemēram, kad mazais, pagalmā spēlējoties un mēģinot bumbu iemest basketbola grozā, jau kārtējo reizi trāpa puķu dobē, pajautā: „Kur mēs metam bumbas?”. Šāda noteikumu atkārtošana kopā ar bērnu sniedz iespēju darīt pareizi nākamajā reizē.

Vai šīs stratēģijas vienmēr darbojas? Protams, ka ne! Vecums pēc 2 gadiem prasa ļoti daudz pacietības, jo bērns nemitīgi pārbauda vecāku nospraustās uzvedības robežas un viņš nemitīgi iepazīst pasauli. Tāpēc svarīgi atrast līdzsvaru starp „jā” un „nē”.

Pārāk daudz „jā” un pārāk daudz „nē” sakropļo bērna pašdisciplīnu. Ja vārds „nē” tiek lietots pārāk reti, reizēs, kad tiešām vajadzētu ņemt vērā noliegumu, viņš būs pievilts, jo nesaņem to, ko vēlas. Savukārt, ja visu dienu bērns to vien dzirdēs kā „Nē”, viņš sāks ticēt, ka pasaule ir negatīvisma pilna un izaugs kā negatīva persona. Īstā pasaule ir pilna ar „jā” un „nē”. Ģimenē bērni ātri vien arī iemācās, kurš no vecākiem biežāk saka „Nē” un kurš – „jā”. Lai šāda svārstība vecāku uzskatos netiktu pārlieku izmantota, vecākiem vajadzētu saskaņot savus viedokļus bērna audzināšanā.

Ir vērts pacensties un ieviest bērna leksikā arī vārdiņu „Nē”. Prasme pieņemt kāda cita teikto „Nē” ir sākums, lai iemācītos pateikt „Nē” sev.

Kristīne Damškalne

 Piesakies uz divgadnieku semināru!

Nodarbībā runāsim:

  • kas ir šī vecumposma attīstības svarīgās lietas, kas ir jāzina ikvienam vecākam;
  • par biežākajām grūtībām, ar ko saskaras vecāki šajā vecumā;
  •  un mēģināsim meklēt risinājumus;
  • un meklēsim īpašos resursus, ar ko varam palīdzēt bērnam un viņa attīstībai.

Aicinām uz nodarbību vecākus, kuru bērniem ir jau 1,5 gadiņš! Tāpat priecāsimies redzēt arī vecmāmiņas un auklītes, kuri ikdienā saskaras kopā ar bērniņu un ir sajūta, ka ar bērnu vairs nav iespējams tikt galā.

Eksperts

Diāna Zande

Kognitīvi biheiviorālā psihoterapeite, psiholoģe, krūtsēdināšanas speciāliste
Diāna Zande Vecāku skolā