Veģetārisms un vegānisms grūtniecības laikā? PAR vai PRET?

Veģetārisms un vegānisms grūtniecības laikā? PAR vai PRET?

13. Jan 00:00 Māmiņu klubs Māmiņu klubs

Aizvien vairāk cilvēku, dažādu motīvu vadīti, kļūst par veģetāriešiem vai vegāniem. Kā to savienot ar grūtniecību, skaidro dzemdību speciāliste Karlīna Elksne.

Viņa atzīst, ka ne vegānisms, ne arī veģetārisms grūtniecības laikā nav vērtējams kā kaut kas ļoti negatīvs, un dažādas aptaujas apliecinājušas, ka galvenie vadmotīvi kļūšanai par veģetārieti vai vegāni, sievietēm bijuši ētiskie un vides saudzēšanas apsvērumi. Tostarp, kā uzsver ārste, vegānisms vai veģetārisms nav nezinošu cilvēku izvēle, jo šādu lēmumu visbiežāk pieņem labi izglītotas sievietes.

80% lauksaimniecības platību tiek izmantoti, lai iegūtu 18% kaloriju..

Tajā pašā laikā Karlīna Elkse atgādina, ka sievietēm veģetārietēm un vegānēm grūtniecības laikā nākas saskarties ar dažādām problēmām, kuru vidū ir ne tikai medicīniskas problēmas, bet arī ar medicīnu nesaistītas. Piemēram, citu cilvēku neizpratne, iebiedēšana vai arī pasīvi agresīva reakcija no apkārtējiem.

Medicīniskās problēmas:

  • B12 vitamīna deficīts – veģetārietēm tas nav raksturīgi, taču vegānēm B12 vitamīns jālieto papildus.
  • Dzelzs trūkums, kas gan nav novērojams vienmēr.
  • Taukskābju trūkums, kas arī ir novērojams ne visos gadījumos.
  • Olbaltumvielu trūkums – ārste skaidro, ka šī problēma gan atkarīga no katra cilvēka individuālajiem ēšanas paradumiem, jo neveselīgi ēdošam gaļēdājam dažādas minerālvielas var pat trūkt biežāk nekā veselīgi ēdošam veģetārietim vai vegānam.

Pastāv lielāks risks, ka veģetārietei vai vegānei piedzims mazulis ar mazu dzimšanas svaru, kā arī saskarties ar pēcdzemdību depresiju, taču ir arī ieguvumi. Kā norāda ārste, veģetārietēm un vegānēm, atšķirībā no grūtniecēm, kuras uzturā lieto arī gaļu, ir mazāks risks preeklampsijai un gestācijas diabētam. Speciāliste gan atgādina, ka katrs gadījums jāvērtē individuāli.

Augu valsts proteīnu ražošana rada aptuveni 30 reižu mazāk kaitīgo izmešu nekā gaļas proteīnu ražošana.

Kā grūtniecības laikā veģetārietei vai vegānei uzņemt vajadzīgos vitamīnus un mikroelementus?

  • Alternatīva olbaltumvielu uzņemšanai – pākšaugi, rieksti, tofu, brokoļi, auzu pārslas.
  • Dzelzs no dzīvnieku izcelsmes produktiem uzsūcas labāk, taču tas nenozīmē, ka dzelzi nevar uzņemt arī ar augu izcelsmes produktiem. Svarīgi atcerēties, ka dzelzs uzsūkšanos veicina C vitamīns, tāpēc dzelzi saturošie produkti jāuzņem kopā ar C vitamīnu, piemēram, dzērveņu sulu.  Gaļas alternatīvas dzelzs uzņemšanai – žāvēti augļi, pētersīļi, bietes, ogas, pilngraudu produkti.
  • B12 vitamīnu veģetārieši var uzņemt ar piena produktiem, savukārt vienīgais veids, kā to var uzņemt vegāni, ir speciālie vitamīnu kompleksi, kas nopērkami aptiekās.

Ko vajadzētu ievērot visām grūtniecēm?

Dzemdību speciāliste Karlīna Elksne skaidro, ka ikvienam ir svarīgi aizdomāties par savām izvēlēm. Tas nebūt nenozīmē, ka visiem ir jākļūst par veģetāriešiem, taču iesākumā der apsvērt to, vai gaļa jāpatērē tādos daudzumos, kā tas darīts līdz šim.

Ārstes ieteikumi grūtniecēm un ikvienam no mums:

  • samazināt gaļas patēriņu uzturā;
  • iekļaut uzturā vairāk pākšaugu;
  • uzturā iekļaut vairāk riekstus un sēklas;
  • katrā ēdienreizē ēst svaigus dārzeņus un augļus;
  • izmēģināt augu “pienus”,  tie palīdz arī mazināt vēdera pūšanos.;
  • organizēt mājās ilgtspējīgu pārtikas apriti, pērkot un gatavojot tikai tik daudz, cik var apēst.