Pareiza elpošana dzemdībās samazina sāpes

Pareiza elpošana dzemdībās samazina sāpes

28. Jul 00:00 Māmiņu klubs Māmiņu klubs

Pirmajā dzemdību fāzē kontrakcijas vēl nav ļoti spēcīgas. Daudzas sievietes šajā periodā spēj pat mierīgi paveikt ikdienas darbus. Īpaša, dzemdību elpošanas tehnika nav te nepieciešama. Šajā fāzē dzemdes kakls gatavojas dzemdībām un sāk atvērties.

MĀMIŅU KLUBA VECĀKU SKOLAS KURSI->>

Sākas dzemdības

Pirmās fāzes beigās kontrakcijas pakāpeniski pastiprinās un kļūst biežākas. Šajā posmā jau var sākt izmantot dzemdību elpošanas tehnikas, kas palīdzēs tikt galā ar sāpēm.

Realizēts viss tiek šādi. Ieelpa caur degunu, skaitot: 1-2-3-4 - izelpa caur muti, skaitot: 1-2-3-4-5-6, kā redzams, izelpai jābūt garākai par ieelpu. Tāda sistēma tiek saukta par lēno, dziļo elpošanu. Tās laikā mazulis saņem vairāk skābekļa, bet māmiņa atslābinās, viņas uzmanība tiek novērsta uz sāpēm uz koncentrēšanās rēķina, jo domas tiek sakopotas uz pareizu elpošanu.

Pirmajās dzemdībās sievietes, īpaši tās, kas nav speciāli dzemdībām nekādi gatavojušās, bieži pieļauj kļūdas. Viņas cenšas apspiest sāpes, un tai pat laikā traucē dabīgai dzemdību gaitai, pagarinot tās. Ļoti bieži nākas dzirdēt, ka pēc vairākām kontrakcijās aizvadītām stundām, dzemdes kakla atvērums vēl aizvien ir 2-3cm, un ārstiem nākas medikamentozi stimulēt dzemdības.

Lai no tā izvairītos, jāmēģina iedomāties savu ķermeni kā plaukstošu ziedu. Tas palidzēs nesaspringt, palīdzēs dabīgi noritēt dzemdību procesam. Var kontrakciju laikā sēdēt uz gultas malas, ceļgaliem jābūt izvērstiem uz āru, it kā visas pūles būtu vērstas uz dzemdes kakla atvēršanos.

Ja esi atbraukusi uz dzemdību iestādi kontrakciju laikā, un tās jau ir diezgan sāpīgas, centies reģistrēšanās procedūru uzticēt bērniņa tētim vai kādai uzticamai personai, kas ieradusies kopā ar tevi, lai medmāsas ar jautājumiem netraucētu tev koncentrēties uz elpšanu. 

Dzemdību otrā fāze

Pēc tam seko jau aktīvā dzemdību fāze, kuras laikā dzemdes kakls atveras pilnībā. Atvieglot sāpes var palīdzēt pozas, kuru ietvaros atbalsties ar rokām un pati esi saliekusies uz priekšu. Tiek atslābināti vēdera muskuļi, un tiek mazinātas arī sāpes.

Var izmēģināt četrāpus pozu, vai arī var stāvēt un pie kaut kā pieturēties, vēl var sēdēt uz dzemdību krēsliņa. Pamēģini šūpoties elpošanas taktī. Dažām palīdz apļveida kustības ar gurniem. Lai atsāpināšana būtu efektīva, kontrakciju laikā ir svarīgi nenoiet no pareizā elpošanas ritma.

Kontrakcijām pieņemoties spēkā jutīsi, ka lēna un dziļa elpošana vairs nedod iepriekš justo atvieglojumu. Tagad var pāriet uz biežāku elpošanu kontrakcijas augstākajā puntkā. Kontrakcijas sākumā mēģini izmantot dziļās elpošanas priekšrocības, bet, kad sāpes pieņemas spēkā, pārej uz plaušu augšējās daļas elpošanu jeb elpo kā "sunītis", atvērtu muti vari arī vilkt: s-s-s-s-, vai hi-ha-hi-ha (uz katru burtu vai zilbi ieelpa un tad izelpa, attiecīgi, ieelpa nebūs pat dzirdama). Kontrakcijas beigās atgriezies pie lēnās, dziļās elpošanas.

Vīra loma šajā dzemdību stadijā ir ļoti vērtīga. Kontrakciju laikā viņš var masēt tev jostasvietu, paglāstīt muguru. Ir, kam palīdz arī vēdera glāstīšana. Starplaikos starp kontrakcijām vīra uzdevums ir novērst sievas uzmanību. Ar viņu ir jāsarunājas, var ieslēgt mūziku. Daži pāri starp kontrakcijām pat spēlē krustvārdu mīklu minēšanu. Svarīgi, lai sieviete atslābinātos un pieņemtos spēkā pirms jaunas kontrakcijas sākšanās, bez ieciklēšanās uz kontrakcijas gaidīšanu.

Atslābināšanās kontrakciju laikā nav mazāk svarīga. Ja sieviete apspiež sāpes, saraujas čokurā, saspringst, tad atvēršanās norit lēnāk, un izturēt sāpes arī nākas pašai ilgāk. Tāpēc ir svarīgi domāt par to, ka ar katru kontrakciju bērniņš virzās uz priekšu, un arī viņam tas nav viegli. Centies atslābināt vēdera lejasdaļas muskuļus, gurnus, tas palīdzēs atvērties. Ir pozas, kas palīdz atslābināties šīm ķermeņa daļām. Piemēram: kaķīša poza vai vienkārši sēdēšana uz grīdas vai gultas ar uz āru vērstiem ceļgaliem; sēdēšana uz krēsla ar seju pret atzveltni. Tāpat palīdzēt var iekāršanās - durvīs, piemēram. Turēties var arī vīram ap kaklu. Šādos gadījumos sievietei palīdz smaguma spēks.

Pārejas fāze

Aktīvai fāzei seko pārejas fāze. Nereti tādas vispār pat nav. Tas ir laiks pirms izstumšanas, kad bērniņa galviņa ir jau nolaidusies pietiekami zemu, lai mazulis būtu gatavs nākt pasaulē, bet dzemdes kakls šo procesu vēl mazliet kavē, jo nav atvēries pilnībā. Īpaši tā gadīties var pirmajās dzemdībās. Tas ir ļoti grūts periods, jo kontrakcijas ir ļoti spēcīgas un sāpīgas, bet sieviete vēl nedrīkst spiest, lai nerastos plīsumi. Te novērst domas no sāpēm, un arī pašas sāpes mazināt var notupšanās četrāpus tā, lai dibens būtu augstāk par galvu. Šādā pozā mazuļa galviņa mazāk spiež uz dzemdes kaklu. Ja sieviete vēl ir jūt spēka pieplūdumu, lai paātrinātu pārejas fāzi, viņa var izmantot arī pozas, kas rada spiedienu uz leju.

Mazulis jau klāt!

Noslēguma fāze - dzemdību kulminācija. Tagad sievietei jāpieliek maksimāli daudz pūļu, lai bērniņu izstumtu jeb - laistu pasaulē.

Ar kontrakcijas sākšanos jāievelk gaiss, jāspiež tikai ar vēdera lejasdaļu un jāizelpo līdz galam. Atkārto trīs reizes kontrakcijas laikā. Ļoti svarīgi nespiest ar galvu. Šajā gadījumā visas pūles  - veltīgas un parādīsies plīsuši asinsvadiņi uz acu plakstiņiem un sejas. Spiešana jākontrolē. Patrenējies pirms tam: sēdi uz grīdas, atbalsties ar muguru pret krēslu, piespied zodu pie krūtīm, ar rokām aptver ceļgalus. Ievelc vairāk gaisa un pamēģini paspiest. Gaiss jānotur sevī ar atvērtu muti. 

Kad piedzimst mazuļa galviņa, jāpārtrauc spiest un elpot kā "sunītim" tikai ar muti. Vecmāte mazuli pagriezīs, lai viņa pleciņi un ķermenītis varētu vieglāk piedzimt. Ar nākošo spiedienu mazulis būs klāt. Svarīgi klausīt vecmāti un sekot viņas norādēm. Starplaikos var atslābināties, elpot dziļi.

Placentas piedzimšana

Pēdējā fāze - placentas piedzimšana. Tā atdalās pusstundas laikā pēc mazuļa dzimšanas. Tas notiek pilnībā nesāpīgi. Vecmāte teiks, kad mazliet jāpaspiež. Pēc dzemdībām dažkārt tas notiek pat uzreiz. Pēc tam, lai apturētu asiņošanu, uz vēdera liks speciālu sildītāju ar ledu. 

Māmiņu Klubs

MĀMIŅU KLUBA VECĀKU SKOLAS KURSI->>