Ieteikumi svētku maltītei topošajai, barojošai māmiņai un bērniem

Ieteikumi svētku maltītei topošajai, barojošai māmiņai un bērniem

23. Dec 2018, 00:00 Māmiņu klubs Māmiņu klubs

Svētku laiks ar saviem kārdinājumiem ir pārbaudījums daudziem no mums. Protams, ka svētkos varam atļauties vairāk nekā ikdienā – pagatavot ko īpašu vai notiesāt kādu našķi vairāk. Tas attiecas arī uz topošajām māmiņām un māmiņām, kas baro mazulīti ar krūti,taču arī svētkos viņām jāievēro piesardzība attiecībā uz lietām, kas atrodamas uz svētku galda. Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskā institūa BIOR, riska novērtēšanas un epidemioloģijas nodaļas vecakā eksperte, uztura speciāliste Ilva Lazda atklāj, ka svētku laikā, tieši tāpat kā ikdienā, ir jāpievērš uzmanība topošas, jaunās māmiņas  un bērnu uzturam.

No kādiem svētku ēdieniem izvairīties topošajām māmiņām:

  • Pats svarīgākais ieteikums - arī svētku mielastu laikā atcerēties par produktu drošību un ēst termiski pietiekami apstrādātus gaļas un zivju produktus un olas, jo jēlā veidā tie var saturēt mikrobioloģisku piesārņojumu, kas savukārt var izraisīt saindēšanos un kaitēt arī vēl nedzimušajam mazulim. Tas nozīmē, ka, piemēram, svētku cepetim ir jābūt pietiekami labi izceptam (ar pārtikas termometru pārliecināties, ka gaļas iekšējā temperatūra biezākajā daļā sasniedz 75ºC) vai ceptā zivs nedrīkst būt pāragri izņemta no cepeškrāsns. Tāpat arī svētku laikā vēlams atturēties no termiski neapstrādātu zivju un gaļas uzkodām, piemēram, maizītēm ar mazsālītu lasi vai foreli un gaļas vai zivs tartara. Tā kā tartars parasti tiek papildināts arī ar jēlu olu, mielošanās ar to jaunajām māmiņām noteikti jāatliek uz laiku, kad mazulītis jau būs sagaidīts.
  • Jēlu olu produktu sastāvā dēļ vēlams izvairīties arī no mājās gatavotas majonēzes un vairākiem desertiem, piemēram, mājās gatavota saldējuma ar olu dzeltenumiem vai  saldajiem ēdieniem  ar putotu, termiski neapstrādātu olbaltumu.
  • Arī svētkos topošajām māmiņām ieteicams izvairīties no mīksto sieru (piemēram, Brie un Camambert) un citu produktu, kas  gatavoti no nepasterizēta piena lietošanas uzturā, jo šie produkti var saturēt infekcijas slimību listeriozi izraisošās baktērijas.
  • Ja topošajai māmiņai novērojamas tūskas, pie svētku galda nevajadzētu aizrauties ar sāļajām uzkodām (pīrādziņi, cepumi u.c.) un īpaši sāļiem ēdieniem, piemēram, dažādiem kūpinājumiem un desiņām. Ja topošā māmiņa svētku mielastu gatavo pati, ieteicams sāli ēdienos aizstāt ar dažādiem garšaugiem.
  • Topošā māmiņa svētku mielasta laikā var droši iemalkot glāzi bezalkoholiska šampanieša, tomēr jāatceras, ka arī tas pieskaitāms pie saldinātajiem dzērieniem, un kā pamatdzēriens jāizvēlas ūdens.
  • Tā kā svētku maltītes bieži vien tiek ieturētas vēlu vakarā, topošajām māmiņai vēlams sekot līdzi apēstā apjomam, jo pārāk bagātīgas maltītes neilgi pirms naktsmiera var veicināt atviļņa simptomus, kas sevišķi aktuāli kļūst grūtniecības trešajā trimestrī.

Uz jaunajām māmiņām, kas baro mazulīšus ar krūti, tik konkrēti ieteikumi gan nav attiecināmi, jo viņu uzturā ierobežojumu nav, izņēmums ir daži gadījumi:

  • Ja mazulim ir diagnosticēta pārtikas alerģija, tad, protams, māmiņai arī svētku laikā jāizvairās no konkrēto alerģiju izraisošajiem produktiem.
  • Izvairīšanās no tādiem tradicionāliem svētku ēdieniem kā sautētiem kāpostiem un pelēkajiem zirņiem jāizvērtē katrai māmiņai pašai – ja tie rada diskomfortu viņai, tad ļoti iespējams, ka radīs arī mazulim.  Ja kāposti, zirņi, kā arī citi pākšaugi, sīpoli un ķiploki  nerada diskomfortu ne māmiņai, ne mazulim, tad nav iemesla tos neēst.
  • Tāpat vēlams sekot līdzi apēsto mandarīnu un citu eksotisko augļu, kā arī šokolādes un citu saldumu apjomam, lai sekas vēlāk neizpaustos uz mazuļa ādas.
  • Tomēr, ja svētku mielasts ir pirmā reize, kad māmiņa kopš bērniņa piedzimšanas bauda iepriekšminētos produktus, vēlams sākt ar mazumiņu (piemēram, 1 karote kāpostu vai 1 mandarīns) un vēlāk pavērot mazuļa reakciju.

Bērna ēdienkarte Ziemassvētkos. Kā pasragāt to no vēdersāpēm, pūšanās? 

Bērna puncītis var ciest ne tikai zīdaiņa vecumā, bet arī vēlāk – bērnudārza un skolas vecumā. Bērni svētku laikā var sastapties ar vēdergraizēm vai pūšanos vairāku iemeslu dēļ, tai skaitā, pārmērīga daudzuma apēsto saldumu vai citu našķu dēļ.

Tādēļ:

  •  svētku laikā jāuzrauga, lai bērnu maltītes būtu regulāras (4 – 5 reizes dienā)
  •  tiktu izdzerts pietiekami daudz šķidruma
    •  (2-3 gadus veciem bērniem – līdz 1300 ml/dienā 
    • 4-8 gadu vecumā – aptuveni 1600 ml/dienā
    • 9-13 gadu vecumā – aptuveni 2000 ml/dienā, 
    • no 14 gadu vecuma tāpat kā pieaugušajiem – 2000-25000 ml/dienā). 

Svētkos bērni var izdzert kādu glāzi augļu sulas, bet pamatdzērienam tomēr jābūt ūdenim. Pietiekams izdzertā ūdens daudzums ļaus arī mazināt vēdera pūšanās un aizcietējumu iespējamību. Svētku mielastu laikā vēlams pieskatīt, lai bērns ir paēdis pamatmaltīti un tikai tad ķeras klāt našķiem un rotaļām. Skolas vecuma bērniem svētku laikā gremošanas traucējumi mēdz būt novērojami arī palielināta stresa skolas noslēguma darbu dēļ. Bieži vien māmiņas var izskaidrot, ka pie vēdergraizēm vainojams pie svētku galda izēstais piparkūku trauks vai iztukšotā bērnudārza Ziemassvētku eglītes saldumu turza, bet, ja sāpes nepāriet, saasinās, sāk atkārtoties vai tās pavada vemšana un caureja, jāsazinās ar savu ģimenes ārstu.

Māmiņu klubā ik dienas var sastapt aktīvas mammas, kuras balstoties uz savu pieredzi ir gatavas iedvesmot arī citas. Tapēc - ja  trūkst ideju par to kā ģimenei pagatavot veselīgus ēdienus ik dienas un tos ieviest arī svētku ēdienkartē, variet ieskātīties Māmiņu kluba mammas blogā. 

Tāpat - iespējams trūkst ideju kā dažādot ēdienkarti un kas nepieciešams barojošas māmiņās uzturā atrodami ieskaties>>>

Māmiņu klubs

18. Dec 2017, 16:53

Kopumā laba informācija, bet par lasi un foreli gan informācija nav patiesa.

Jūs rakstāt, "Tāpat arī svētku laikā vēlams atturēties no termiski neapstrādātu zivju un gaļas uzkodām, piemēram, maizītēm ar mazsālītu lasi vai foreli" - ārzemēs mazsālīts un vītināts lasis, forele jau sen, sen pieder pie + produktiem, turklāt pat vēlamiem! Mazsālīta vai vītināta zivs jau ir izgājusi savu pagatavošanas procesu, viss kaitīgais jau ir likvidēts, tāpēc to ēst ir pilnīgi droši! Galvenais ēst svaigu 😀