Grūtnieču neattapība jeb pregnancy brain

Grūtnieču neattapība jeb pregnancy brain

29. Jan 14:21 Kazimiera Kazimiera

Grūtniecības laiks man ir jau beidzies, bet šo rakstu biju iesākusi, vēl gaidot savu princesīti. Iemesls tam bijis personisks – pirmā trimestra beigās sāku izjust tādu kā aizmāršību, neattapību. Galvenokārt tas izpaudās dažādos dzīves sīkumos – komunikācijā ar ģimeni, sadzīves jautājumos. Kaut arī pēc brīža situācija šķita tik pašsaprotama, neizpalika arī bez emocijām – no jautriem smiekliem līdz pat sabēdāšanos ar asarām. Vai arī Tu esi izjutusi ko līdzīgu?

Izrādās – šai parādībai vai fenomenam, kad grūtniece kļūst neattapīga vai aizmāršīga, ir pat zinātnisks apzīmējums, kas angļu valodā skan “pregnancy brain” vai “baby brain”, vai “momnesia” (kas ir divu vārdu savienojums – “mom” + “amensia”). Es to saukšu par grūtnieču neattapību. Par to pirmo reizi lasīju grūtniecības aplikācijā, ko lietoju, kamēr biju stāvoklī. Tad arī kļuva interesanti papētīt vairāk.

Kā apgalvo nozares zinātnieki un viedokļu līderi, tik tiešām, hormonālās svārstības grūtniecības laikā, kā arī ārējie faktori (piemēram, uztraukums, bezmiegs, rūpes un prioritātes u.tml.), kas saistās ar jauno apstākli, var ietekmēt topošās māmiņas prāta spējas. 2017.gadā Dīkina Universitātē (Deakin University) Melburnā, Austrālijā tika veikts līdz šim vērienīgākais pētījums šajā jomā, kurā piedalījās 709 grūtnieces un 521 sieviete, kas uz to brīdi nebija stāvoklī. Visām pētījuma dalībniecēm bija jāizpilda dažādi uzdevumi, tai skaitā skaitļu virknes, kas bija jāiegaumē no galvas. Rezultāti uzrādīja, ka topošajām māmiņām ar uzdevumiem gājis grūtāk. Turklāt, kā secinājuši pētnieki, šo smadzeņu fenomenu ietekmē arī grūtniecības posms, kurā ir sieviete. Grūtnieču neattapība jeb pregnancy brain izpaužas jau pirmajā grūtniecības trimestrī, tomēr izteikti parādās otrajā un īpaši trešajā grūtniecības trimestrī. Tai pat laikā zinātnieki mierina – tas nebūt nenozīmē, ka, mazuli gaidot, izmainās sievietes smadzenes vai pazeminās viņas IQ līmenis. Viss noteikti atgriezīsies “vecajās sliedēs”, kad bērniņš nāks pasaulē, jo ikdienas ritms stabilizēsies un hormonālās vētras māmiņas organismā rimsies.

Ko tad iesaka speciālisti, lai grūtniecības laikā spētu pieņemt lietas tā, kā tās notiek, un lieki neuztrauktos?

  • Pirmkārt, ievelc elpu un neuztraucies! Tik tiešām, papildu stress vēl vairāk Tevi nomāks un radīs šādas neveiklas situācijas, kurās šķiet kļūsti aizmāršīga.
  • Pieraksti! Ja Tev ir kaut kas jāatceras – ikdienas darbi un tikšanās, nākamā vizīte pie ārsta, kā lietot medikamentus, vecāko bērnu pulciņu laikus utt., veic piezīmes! Tas tiešām palīdzēs. Es arī lietoju šādus pierakstus – visu atzīmēju savā gada grāmatā, ko vīrs vienreiz nodēvēja par manu “sklerozes grāmatiņu”! Es neapvainojos, tieši pretēji – mani tas uzjautrināja, jo tiešām es bez šīs grāmatas nekur. Vēl iesaku pa rokai turēt pildspalvas – somiņā, uz galda, automašīnā, lai nepieciešamības gadījumā būtu, ar ko pierakstīt.
  • Ja vēlies, izmanto viedās ierīces un pierakstus veic mobilajā tālrunī vai planšetē.
  • Neesi visuvarenā! Pat, ja esi pieradusi visu paveikt pati un būt situācijas noteicēja, pašreiz Tu esi īpaša – Tevī mīt vēl (vismaz) viena dzīvība. Nebaidies brīžiem kļūt vāja, necenties visu paveikt pati! Deleģē darbus savam partnerim, lielākajiem bērniem, citiem ģimenes locekļiem vai draugiem! Jā, iespējams sākotnēji rezultāts Tevi neapmierinās un apziņa, ka pati Tu būtu to paveikusi ātrāk un labāk, neliks mierā. Tomēr atslogo sevi un varbūt Tu saskatīsi papildu ieguvumus no šīs situācijas! Mani lielākie bērni ar sajūsmu uzņēma jaunus pienākumus. Piemēram, aiziet ar sarakstu uz veikalu un nopirkt pārtikas produktus, protams, arī kādu papildu našķi sev.
  • Dzīvo ar humoru! Ja gadās situācija, kad jūti, ka atkal bija īssavienojums smadzenēs, pasmejies par to. Pasmejies pati par sevi un neapvainojies, ja pasmiesies arī Tavs dzīvesbiedrs vai draudzene.
  • Konsultējies ar savu ārstu, kas var ieteikt papildu uztura bagātinātāju, piemēram, zivju eļļu, lai uzlabotu gan Tavu pašsajūtu, gan prāta spējas.
  • Velti laiku sev – izgulies, īpaši, ja esi jau dekrēta atvaļinājumā, vingro! Veselīgs miegs un fiziskās aktivitātes, kas piemērotas grūtniecēm, ne tikai dos Tev papildu enerģiju un labvēlīgi ietekmē mazulīti, bet arī uzlabos Tavu garastāvokli un asinās atmiņu.

Lai skaists un mierīgs bērniņa gaidīšanas laiks!

Avoti, kur smelties papildu informāciju: