Atsāpes pēc dzemdībām

Atsāpes pēc dzemdībām

07. Apr 00:00 Māmiņu klubs Māmiņu klubs

Tāpat kā dzemdību laikā līdz ar kontrakcijām notiek dzemdes saraušanās un dzemdes kakla atvēršanās, tā arī pēc dzemdībām jaunās māmiņas piedzīvo atsāpes, kuru laikā dzemde saraujas, lai atgūtu savu iepriekšējo izmēru. Par atsāpēm, to ilgumu un iespējām, ko sievietei darīt, lai tās padarītu vieglākas, stāsta vecmāte Mārīte Inzule.

Atsāpes sieviete jūt, jo saraujas dzemdes muskulatūra. Īpaši to var just, kad bērniņu liek pie krūts, jo tajā brīdī izdalās hormons, kas palīdz dzemdei straujāk sarauties. Pēc pirmajām dzemdībām saraušanās notiek vienmērīgāk, tāpēc atsāpes bieži vien nav tik jūtamas. Savukārt pēc katra nākamā bērniņa atsāpes var būt izteiktākas, jo dzemdes muskulis ir vairāk pastiepts un dzemdei straujāk jāsaraujas, lai atgūtu iepriekšējo stāvokli. Pēcdzemdību atsāpju intensitāte pakāpeniski samazinās – līdz trešajai dienai tās ir kļuvušas vieglākas.

Kā rīkoties, ja sāpes ir izteiktas?

  • Krūts barošanas laikā, kad ir visizteiktākās atsāpes, izelpas laikā censties atslābināties.
  • Iedzert nošpu. To labāk iedzer pirms krūts barošanas, lai barošanas reizē sāpes ir mazākas.
  • Izmantot pretsāpju svecīti.
  • Izmantot kādu no tautas metodēm. Piemēram, pirms zīdīšanas dzert raskrēsliņu tēju – raskrēsliņi veicina dzemdes saraušanos un tīrīšanos, iedarbojas maigi, mazinot pēcdzemdību atsāpes.

Dzemde ne tikai savelkas, bet arī tīrās

Atsāpju laikā dzemde ne tikai savelkas, bet arī tīrās. Tūlīt pēc dzemdībām ir asiņaini izdalījumi, drīz pēc tam veidojas pēcdzemdību izdalījumi jeb lohijas. Lohijas pirmajās dienās ir ar asiņu piejaukumu, tāpēc ir sārtas. Pēc trim līdz četrām dienām tās paliek bālākas. Aptuveni desmitajā tās paliek ar baltu vai dzeltenbaltu krāsu. Izdalījumi turpinās 4 – 8 nedēļas pēc dzemdībām. Ja dzemdes tīrīšanās laikā izveidojušies sastrēgumi, par tiem var liecināt izteiktākas atsāpes, jo dzemdes muskulis spēcīgāk saraujas, lai atbrīvotos no tiem.

Kā rīkoties, lai neveidotos sastrēgumi?

  • Regulāri kustēties. Pildīt ieteiktos pēcdzemdību agrīnos vingrinājumus, īpaši iegurņa pamatnes muskuļu vingrinājumus. Ik stundu veikt vismaz pāris dziļas elpošanas kustības – tas nozīmē lēni un pilnīgi ieelpot un izelpas laikā vienlaikus ievilkt vēdera muskuļus un iegurņa pamatnes muskuļus.
  • Veikt vieglu dzemdes un vēdera masāžu. Pēc dzemdībām dzemde vēl atrodas virs iegurņa, pakāpeniski atgriežoties mazajā iegurnī, tāpēc līdz ar vēdera masāžu tiek masēta arī dzemde. Vēderu drīkst masēt tikai pulksteņrādītāja virzienā.
  • Gulēt uz vēdera. Tā guļot, var palikt zem vēdera spilvenu. 
  • Regulāri iztukšot urīnpūsli.

Lai dzemde labi tīrītos, svarīgi, ka sieviete kustas, tāpēc pēc dzemdībām, līdz ko iespējams, ir ieteicams pastaigāt, aiziet līdz tualetei, izkustēties. Tādējādi organisms atjaunojas, visas funkcijas atsāk darboties ierastajā režīmā.

Lai gan ikvienai sievietei pēc dzemdībām savelkas dzemde, ne visas piedzīvo atsāpes. Par to, kā tīrās un savelkas dzemde, ārsti stacionārā pārliecinās, iztaustot vēderu un tādējādi nosakot dzemdes lielumu un tās atrašanās vietu. Pēc dzemdībām dzemde atrodas nabas augstumā, katru dienu pavirzoties 1 cm vai pirksta platumā, kamēr apmēram 12 dienā dzemde pazūd aiz simfīzes (iegurņa kaula priekšējais skrimšļveida savienojums). Tad tā no ārpuses vairs nav sataustāma.

Nepieciešamības gadījumā tiek veikta arī ultrasonogrāfija. Par to, ka radušās kādas problēmas, iekaisums, liecina augsta temperatūra (ja tā nav no krūts barošanas). Ja sievietei ceļas temperatūra, noteikti ir jāatrādās ārstam  - jo ātrāk, jo labāk, lai iekaisums neietu plašumā un ātrāk to varētu izārstēt.

Māmiņu Klubs