Par bērniem drošu, ērtu un pieejamu sabiedrisko transportu Rīgā

Par bērniem drošu, ērtu un pieejamu sabiedrisko transportu Rīgā

18. Dec 00:11 Māmiņu klubs Māmiņu klubs

Bērni ir tā iedzīvotāju grupa, kurai bez sabiedriskā transporta neiztikt. Māmiņu klubs šī gada novembrī veica 417 Rīgas skolēnu vecāku aptauju par to, cik droša un ērta ir mūsu skolas bērnu pārvietošanās galvaspilsētā ar sabiedrisko transportu? 

Aptaujas rezultāti atklāja, ka ne viss ir tik ērti un droši, kā vēsta “draudzīgā sabiedriskā transporta” reklāmas uz trolejbusu vai tramvaju sāniem. Jebšu arī it kā pieejamais bez maksas sabiedriskais transports Rīgā deklarētajiem skolēniem.

Ar sabiedrisko transportu vai ar privātu auto?

Pārvietošanās veidi, ar ko bērni Rīgā nokļūst līdz skolai un uz mājām ir autobuss (25%), tramvajs (12%), trolejbuss (12%), mikroautobuss (7%). Turpat piektā daļa (21%) vecāku pārvadā savus bērnus ar privāto auto, bet 19% dodas uz skolu ar kājām.

Vai sabiedriskais transports ir pietiekami drošs bērnam?

Drošības aspekts ir viens no galvenajiem, par ko bažījas mazo skolēnu vecāki - piemēram, pieturvieta atrodas pārāk tālu no skolas vai dzīvesvietas; ja bērnam jāpārvietojas ar vairākiem transporta līdzekļiem (nav tiešo savienojumu), ir bažas, ka bērns var sajaukt pieturvietas, izkāpt nevietā, apjukt. 

Par apjukumu pieturvietās raksta vecāki arī tā iemesla dēļ, ka pieturvietu tablo var būt nesaprotams, neapgaismots, nav saprotams, vai transporta līdzeklis jau ir aizgājis un cik ilgi jāgaida nākamais. Ne visos transporta līdzekļos tiek nosaukta vai parādīta nākamā pieturvieta.

Vecākiem nav pārliecības, vai sabiedriskajā transportā, piemēram, pārpildītā autobusā, kāds parūpēsies par bērnu, kurš ir apmaldījies, vai jūtas nedroši? Cik zināms, neviena pienākumos atbildība par bērna pārvietošanos sabiedriskajā transportā nav jāuzņemas. Pie nedrošām situācijām vecāki minēja arī dažus maršrutus, piemēram, 15. trolejbusu, kurā nereti brauc iereibuši pasažieri, bezpajumtnieki utml. Bērni sūdzējušies par smaku, tāpat arī par kabatzagļiem. 

Par drošāku sabiedrisko aicina rūpēties tie vecāki, kuru bērniem sanāk pārāk garš ceļš vai jāpārsēžas (nav tiešo savienojumu). Piemēram, mikroautobusiem ir daudz tiešo savienojumu, kas aizved no viena pilsētas punkta uz otru bez pārsēšanās, un maršruti ved tieši gar skolām (piemēram, 346.mikroautobuss). 

Pateicoties tiešajiem savienojumiem, nepieciešams mazāk pārsēsties, tas ir svarīgi bērnu drošībai – nav jābaidās par bērna izkāpšanu citā pieturā un nomaldīšanos. Mikroautobusā ir limitēts pasažieru skaits, tas nodrošina pārredzamību, Stop poga, kas sniedz papildus drošību, ka bērns nepabrauks garām vajadzīgajai pieturai, jo nepieciešamības gadījumā vadītājs var noreaģēt un apturēt satiksmes līdzekli; ir drošības jostas, un bērns var piesprādzēties tāpat, kā privātajā auto. Mikroautobusos nebrauc iereibuši bezpajumtnieki, un bērnam ir kur apsēsties. Tomēr daļā mikroautobusu braucieni skolēniem ir par maksu (oranžajos ekspresbusos). Pie pārvietošanās drošības minētas arī gājēju pārejas - nav speciāli apmācītu cilvēku, kuri “pīķa” stundās palīdz bērniem tikt pāri ielai, ja tā ir neregulēta gājēju pāreja.

Vai Rīgas sabiedriskais transports patiešām ir bez maksas skolēniem?

Otrs svarīgs aspekts, ko MK aptaujā noskaidrojām, ka daļa bērnu tomēr vēl joprojām ir spiesti maksāt par sabiedrisko transportu. 69% aptaujāto respondentu bērnu tiek izmantotas skolēnam piešķirtās atlaides; par sabiedrisko transportu nemaksā. Bet, 11% minējuši, ka dažreiz ir jāmaksā, jo ne visos transporta veidos ir pieejamas atlaides skolēnam. 8% bērnus ved paši, tāpēc atlaides neizmanto, bet 6% minējuši, ka vienmēr maksā par sabiedrisko transportu. 

Vecāki vēlētos, lai Rīgā deklarētiem skolēniem tiktu ieviesti bez maksas braucieni ar 100% atlaidi visos Rīgas sabiedriskā transporta maršrutos, jo daļā šo transporta līdzekļu šobrīd nav atlaides. Tas padarītu sabiedrisko transportu skolēniem vēl pieejamāku un drošāku. 

Piemēram, daļa vecāku minēja, ka 3. autobuss un 246.minibuss, kas kursē maršrutā Daugavgrīva-Centrs, ir vienmēr pārpildīti. Skolēnu bezmaksas brauciena ieviešana pa to pašu maršrutu kursējošajā 346. minibusā palīdzētu atrisināt problēmu, ka visi skolēni - braukt gribētāji varētu iekļūt transportā. Ja 246. maršruts tiks pārveidots par 346. maršrutu, tad 3. autobuss tiks piebāzts ar mikroautobusu pasažieriem, lai braucieni visiem pasažieriem kļūtu vēl neērtāki un ilgāki.

Nepieciešamība ieviest papildus maršrutus pieprasītākajās stundās.

Māmiņu Kluba aptaujā tika noskaidrots, kādus maršrutus visbiežāk izvēlas Rīgas vecāki un kuri ir visproblemātiskākie, tādi, kuros rīta un vakara “pīķa” stundās ir grūti iekļūt un arīdzan izkļūt no tiem.

24% aptaujāto vecāku norādījuši, ka bērns rīta “pīķa” stundās nereti nav iekļuvis sabiedriskajā transportā, bet 13 % atzīmējuši kā problemātiskas vakara “pīķa” stundas - bērns sabiedriskajā transportā var arī neiekļūt, jo tas bijis pārpildīts. Savukārt, 19% norādījuši, ka nav tieša savienojuma. Jābrauc ar pārsēšanos un ceļā bērnam jāpavada pārāk ilgs laiks. Šo problēmu risināt varētu ar papildus oranžo ekspresbusu ieviešanu problemātiskajos maršrutos, kas aizvestu no punkta A uz punktu B.

Tādējādi aicinām pilsētas satiksmes plānotājus ņemt vērā skolēnu vecāku norādes uz vairāku maršrutu un savienojumu trūkumiem.

Piemēram, daudzi vecāki izjūt 19. autobusa “Mežciems-Bukulti-Sarkandaugava” trūkumu pēcpusdienās. “Ļoti izjūtam 19. autobusa trūkumu. Iepriekš ar to varējām no futbola nodarbībām ērti nokļūt mājās līdz Mežciemam, bet tagad palicis tikai 29.autobuss, kurš vakaros kursē reti, līdz ar to pēc treniņa bērnam autobuss jāgaida teju stundu”.

Daudzi ar šo autobusu vēlas, lai bērni no Jaunciema nokļūst uz Juglas vidusskolu, bet daudzi citi brauc no Jaunciema uz Ā. Dombrovska mūzikas skolu un ārpusskolas pulciņiem Vecmīlgrāvī. Iespējams, ja nav daudz braucēju, iespējams šajā maršrutā ieviest mikroautobusu.”

Kuri ir problemātiskie sabiedriskie transporti, kuros nepieciešams ieviest papildu reisus rīta un vakara “pīķa” stundās.

Problemātisko maršrutu saraksts

Autobusi

No rītiem, pēcpusdienās pēc skolas un vakaros viskritiskākā situācija ir 46.autobusa maršrutā, -  visvairāk vecāku norādījuši, ka šajā maršrutā nepieciešami papildus autobusi.

Rīta pīķa stundās, pēc vecāku domām, nepieciešama biežāka autobusu kursēšana maršrutos Nr. 40.,15., un 30., kā arī būtu vēlama biežāka autobusu kursēšana maršrutos 50.,51.,56.,21.,6.

Pēcpusdienās pēc skolas papildus autobusi, pēc vecāku domām, nepieciešami maršrutos Nr. 24., 2., 4.,6 (uz Dreiliņiem), 15., 21, ,25, 30., 48., 51. 

Vakaros vairāk autobusi būtu nepieciešami maršrutos 48., 53.,56., 21.,24.,11.,2.,30.

Mikroautobusi

No rītiem vairāk mikroautobusu būtu nepieciešams maršrutā 370, savukārt vakaros – maršrutā – 263.

Pēcpusdienās vairāk mikroautobusu būtu nepieciešami maršrutos 271, 263 un 370.

No rītiem un vakaros vecāki vēlētos biežāku transportu maršrutos, kas savieno centru ar Pierīgu: Rīga – Kalngale-Carnikava, Rīga – Baloži, Piņķi - Sēbruciems, Babītes nov, Skulte-Jaunmārupe (šobrīd tāda nav).

Trolejbuss

Ar trolejbusu kursēšanas biežumu vecāki ir kopumā apmierināti, visbiežāk norādīts, ka 15.trolejbusam būtu nepieciešami papildus reisi no rītiem un vakaros, bet pēcpusdienās 16. trolejbuss varētu kursēt biežāk.

Tramvajs

Ar tramvaju kursēšanas biežumu vecāki ir daļēji apmierināti, vienīgi, ļoti daudzi norādījuši, ka 1., tramvajs varētu kursēt biežāk kā rīta un vakara pīķa stundās, tā arī pēcpusdienā, tāpat vecāki vēlētos biežāku 5. un 7. tramvaja kursēšanu no rītiem un vakaros, arī vēlētos biežāku 3. un 5., 11. tramvaja grafiku pēcpusdienās un biežāku 11.tramvaja kursēšanu no rīta.

Vecāku apvienības un medija “Māmiņu Klubs”
atklātā vēstule 

Rīgas domes deputātiem, Rīgas domes priekšsēdētājam,
Rīgas domes Satiksmes departamentam, “Rīgas Satiksmei”


Rīga, 2019.gada 18.decembrī.

PAR BĒRNIEM DROŠU, ĒRTU UN PIEEJAMU 
SABIEDRISKO TRANSPORTU RĪGĀ

Māmiņu Klubs (MK) aicina Rīgas domi (RD) un “Rīgas satiksmi” (RS) pievērst lielāku uzmanību jautājumam par bērnu pārvietošanos ar sabiedrisko transportu Rīgā, lai nokļūšana ar sabiedrisko transportu Rīgas pilsētā uz skolu un atpakaļ uz mājām būtu droša un atbilstoša bērnu labklājības interesēm. Mudinām pieņemt lēmumus, kas veicina vecāku pārliecību, ka sabiedriskais transports galvaspilsētā ir draudzīgs, drošs, bez maksas un pieejams ikvienam Rīgā dzīvojošam bērnam. 

Šī gada 12. un 13. decembrī medijos publicētās ziņas par 40.autobusa aizstāšanu ar 4.trolejbusu, atlaižu noņemšanu 237., 241., 244., 246. maršrutos un MTS galapunkta maiņu uz Abrenes ielu pastiprinājušas bažas MK vecāku vidū par negatīvo tendenci bērnu pārvadājumu jomā.

1) padarot skolnieku pārvietošanos sabiedriskajā transportā nedrošāku; 
2) mudinot vecākus izvēlēties privāto auto bērnu vešanai uz skolu u.c. aktivitātēm. 

Pamatu šīm bažām veido arī MK š. g. novembra beigās veiktās aptaujas rezultāti. Aptaujā piedalījās 417 Rīgas skolēnu vecāki. Ar tās palīdzību analizējām sabiedriskā transporta maršrutu problemātiku, sabiedriskā transporta pieejamību skolēniem un, vai vecāki jūtas droši, ja viņu skolas vecuma bērns brauc ar sabiedrisko transportu, kā arī kāpēc izmanto vai tieši pretēji – neizmanto sabiedrisko transportu, lai bērnu aizvestu uz skolu vai pulciņiem (aptaujas rezultāti skat. pielikumos Nr. 1 un Nr.1).

Gandrīz piektā daļa (21%) vecāku neizmanto sabiedrisko transportu, jo savus bērnus ved uz skolu ar privātajām automašīnām. Galvenie iemesli ir:
•    izvēlamies vest paši, jo tā ir drošāk un ērtāk – 26,5%
•    jābrauc ar pārsēšanos (diviem transportiem), kas rada bažas par bērna drošību (izkāps nepareizā pieturā, sajaukts maršrutus) – 9%;
•    ceļā jāpavada pārāk ilgs laiks, ar privāto auto ir ātrāk– 14%;
•    sabiedriskā transporta pietura atrodas pārāk tālu no dzīvesvietas – 8%.

RD un RS vīzija ir nodrošināt pieejamu, drošu un ilgtspējīgu sabiedriskā transporta sistēmu pilsētā, taču vērojot pēdējās nedēļas notikumus, kas saistīti ar mēra un vicemēra un RS paziņojumiem publiskajā vidē saistībā ar atlaižu atcelšanu, rodas pamatotas bažas, ka vairāku Pārdaugavas mikrorajonos dzīvojošo ģimeņu skolas vecuma bērniem pasliktināsies mobilitāte. Jau šobrīd “pīķa stundās” no rītiem un vakaros sabiedriskais transports – autobusi, trolejbusi, tramvaji un mikroautobusi atsevišķos maršrutos ir pārpildīti. Pastiprinās bažas, ka skolēni netiks iekšā transportā vai arī nevarēs izkāpt.

Viens no risinājumiem, kas vecākos radītu drošību ir tiešie savienojumi, īpaši tiem sākumskolas vecuma bērniem, kuru ceļš uz skolu vai mājām ir garš. Vecāki ir minējuši, ka tieši mikroautobusu maršrutiem ir daudz unikālo, tiešo savienojumu. Tas ir svarīgi, vecākiem rūpējoties par bērnu drošību, nav jābaidās, ka bērns izkāps citā pieturā vai nomaldīsies. Mikroautobusos ir noteikts pasažieru skaits, tas nodrošina pārredzamību. Transportlīdzekļu salonos pie katras sēdvietas ir STOP poga, kas sniedz papildu drošību, ka bērns neaizbrauks garām pieturai, nepieciešamības gadījumā transportlīdzekļa vadītājs var noreaģēt. Katra sēdvieta ir aprīkota ar drošības jostu līdzīgi kā privātajā automašīnā. Mikroautobusos nebrauc tā dēvētie bezpajumtnieki, vai iereibuši pasažieri. Taču ekspresbusos RD piešķirtās atlaides nedarbojas.

MK vēršas ar lūgumu pie RD un RS izvērtēt šādas iespējas, lai pilsētā dzīvojošiem skolēniem sabiedriskais transports būtu pieejamāks un arī drošāks:

•    plānot biežāku minibusu kursēšanu sastrēgumu stundās;
•    kā alternatīvu izskatīt speciālu skolēnu minibusu norīkošanu, kas ved bērnus tieši mājās (vadoties pēc vairāku ārzemju lielpilsētu prakses);
•    pilsētas satiksmes plānotājiem iepazīties un ņemt vērā skolēnu vecāku norādes uz vairāku maršrutu un savienojumu trūkumiem (skat. pielikumos Nr. 1 un Nr.2).


2019.g. 18. decembrī

Ar cieņu,
Māmiņu Kluba vadītāja

Sandija Salaka

Kontakti: Rīga, Vīlandes iela 1-2, LV1010
Tālr: 67350750; 29395519
sandija.salaka@ccg.lv
Maminuklubs.lv
Maminklub.lv

Vineta no Šampēteta Vineta no Šampēteta 19. Dec 2019, 10:52

Paldies, Māmiņu klubs, ka atklājat un pētāt sociālas tēmas! Ļoti vērtīgi 😀