Latvijas skolās 8477 skolēni klases stundās pilnveidos emocionālo inteliģenci

Latvijas skolās 8477 skolēni klases stundās pilnveidos emocionālo inteliģenci

12. Dec 2012, 12:02 Māmiņu klubs Māmiņu klubs

Lai veicinātu skolēnu emocionālā intelekta attīstību, ar šo mācību gadu Latvijas skolās uzsākta sociāli emocionālās audzināšanas programma. Tā tapusi Latvijas Universitātes īstenotā atbalsta projektā skolām. Rezultātā skolēni visās klašu grupās apgūst prasmes, lai regulētu savas emocijas, veidotu pozitīvu komunikāciju ar apkārtējiem, spētu izvirzīt reālus mērķus un atbildīgi risināt problēmas.

Latvijas Universitātes eksperte docente Dr. psych. Baiba Martinsone norāda: „Šajā mācību gadā projektā iesaistītās skolas ir sākušas izmantot praktisku rokasgrāmatu klašu audzinātājiem „Sociāli emocionālā audzināšana”. Pirms tam skolotāji tika apmācīti īpaši izveidoto un strukturēto audzināšanas stundu vadīšanā, lai uzsvaru uz akadēmisko prasmju attīstīšanu apvienotu ar skolēnu emocionālā intelekta pilnveidošanu. Sociāli emocionālās audzināšanas stundās klases audzinātāja papildus apgūstamajam stundas saturam arī nostiprina savstarpējās attiecības ar savu klasi un katru tās skolēnu. Mēs paredzam, ka sociāli emocionālā audzināšana kļūs par neatņemamu sastāvdaļu klases stundās arī turpmākajos mācību gados visām klašu grupām no pirmās līdz 12. klasei.”

Mācību gada laikā astoņās klases stundās skolu klašu audzinātāji pēc iepriekš izstrādātiem stundu plāniem skolēniem palīdz apgūt četras tēmas. Skolēni stundās iepazīst emociju veidus, to izpausmes un empātiju, emociju pašregulāciju, apgūst pozitīvus saskarsmes modeļus, mācās izvirzīt reālus un pozitīvus mērķus, kā arī mācās risināt problēmas. No pirmās līdz desmitajai klasei skolēni strādā pēc sagatavotas programmas, bet vienpadsmito un divpadsmito klašu skolēniem ir iespēja gūt pieredzi labdarības aktivitātēs, īstenojot labos darbus skolā vai citās organizācijās. Visas audzināšanas stundas sākas ar skolēniem nozīmīga mērķa izvirzīšanu un beidzas ar atgriezenisko saiti par apgūto. Šo pieeju skolotāji izmanto arī priekšmetu stundās.

„Sociāli emocionālā audzināšana ar interaktīvām metodēm ļauj skolēniem dažādās vecuma grupās saprast, cik dažādi cilvēki mēs esam. Skolēni kopīgi ar klases audzinātāju iepazīst dažādus uzvedības modeļus, tādējādi rodot lielāku izpratni par emocijām un iegūstot reālas prasmes, kas noder saskarsmē ikdienā gan skolā, gan ārpus tās,“ skaidro Rīgas Valsts 1. ģimnāzijas psiholoģe Mg. psych. Rita Niedre.

Programmu „Sociāli emocionālā audzināšana“ ieviešanai divdesmit piecās Latvijas skolās piecpadsmit pašvaldībās izstrādājušas Latvijas Universitātes ekspertes - docente Dr. psych. Baiba Martinsone un Rīgas Valsts 1. ģimnāzijas psiholoģe Mg. psych. Rita Niedre.

Līdzīgu programmu efektivitātes pētījumi citās valstīs pierādījuši, ka sociāli emocionālās audzināšanas stundas veicina skolēnu lojalitāti un piesaisti skolai, un maina skolas iekšējo klimatu. Tā rezultātā paaugstinās skolēnu akadēmiskās sekmes un samazinās uzvedības problēmu, tai skaitā, arī noteikumu pārkāpumu skaits.