Izstrādāti priekšlikumi vecāku iesaistei izglītības iestāžu darbā

Izstrādāti priekšlikumi vecāku iesaistei izglītības iestāžu darbā

20. Apr 2014, 08:18 Māmiņu klubs Māmiņu klubs

Projekta „Atbalsta programmu izstrāde un īstenošana sociālās atstumtības riskam pakļauto jauniešu atbalsta sistēmas izveidei” ietvaros tika veikta vecāku aptauja „Alternatīvu e-komunikācijas formu ieviešana skolās vecāku iesaistes skolas dzīvē sekmēšanai”. Vecāki tika aicināti izteikt priekšlikumus skolām, lai sekmētu plašāku vecāku iesaisti skolas dzīvē.

Vecākuprāt, lai veidotos ērtāka komunikācija ar skolu un arī plašāka vecāku iesaiste skolas dzīvē, galvenā uzmanība jāvērš uz informācijas un komunikāciju tehnoloģiju piedāvāto iespēju plašāku īstenošanu un interneta kā mūsdienu komunikācijas līdzekļa efektīvāku izmantošanu.

Vecāki visvairāk sagaida skolas mājas lapu aktīvāku un daudzveidīgāku izmantošanu, sevišķi vecāku informēšanā un komunikācijā. Vecākuprāt, arī tādu portālu kā, piemēram, eklase.lv  piedāvātās iespējas līdz šim ir tikušas nepietiekami izmantotas, un būtu jāveicina šī instrumenta plašāks pielietojums. Tāpat liels vecāku skaits vēlētos ne tikai virtuālu komunikāciju, bet arī tiešu un personisku komunikāciju un iespēju apmeklēt skolu. Vecāki uzskata, ka skolās ir nepieciešams biežāk rīkot atvērto durvju dienas, vecāku dienas u.tml.

Līdz šim vecāku piesaisti izglītības iestādēm realizējuši tieši skolotāji. Taču ir virkne problēmu, tēmu un jautājumu kas ir kopīgas un aktuālas visiem vecākiem, kuru bērni apmeklē izglītības iestādes, kas ļauj šos vecākus uzlūkot kā kopienu. Ir nepieciešama plašāka arī mediju izmantošana vecāku kā specifiskas kopienas aktivizēšanā.

Elektronisko mediju forma ir ērts komunikācijas veids mūsdienu vecākiem, taču vienlīdz būtiski ir, lai arī saturs atbilstu ne tikai interesēm, bet arī tiktu pasniegts laikmetam atbilstīgā formā.  Latvijā izglītības iestādes jau pašlaik izmanto vairākus e-vides komunikācijas resursus: skolu mājaslapas, e-klasi, Mykoob u. c. datubāzes, sociālos tīklus, e-pastus.

Vecāku piesaiste izglītības iestādēm, izmantojot medijus saturiski var aptvert vairākus tematiskos laukus un jomas, sākot ar vecāku pienākumu un tiesību tēmas aplūkojumu, diskusijas par dažādiem vecāku tipiem un mūsdienu vecāku raksturīgām iezīmēm, turpinot ar tematiku, kas aptver bērnu audzināšanu, vecumposmu īpatnības un mācīšanas stilus, un beidzot ar tādām praktiskām tēmām, kā kādu skolas somu izvēlēties. Mediji būtu īstā vieta, kur diskutēt par skolas ēdināšanas pieredzi, problēmām un risinājumiem. Vecāki ar mediju palīdzību (jo sevišķi jauno mediju) varētu īstenot daudz aktīvāku priekšlikumu izteikšanu un apspriešanu izglītības politikas veidošanā.

Dažādām vecāku grupām nepieciešamā atšķirīga informācija par bērniem izglītības vidē un izglītības iestādi:

Potenciālo skolēnu vecāki – šai grupai vissvarīgāk ir nodrošināt skolas mājaslapā informāciju par izglītības iestādi – skolas attīstības plānu, izglītības iestādes nolikumu, iekšējās kārtības noteikumiem, piedāvāto interešu izglītību, kādas mācīšanas metodes tiek izmantotas, kāda ir skolas pašpārvaldes darbības pozitīvā prakse, kādas prasmes skola sagaida no bērniem, sākot skolas gaitas, un citu informāciju, kuru skola uzskata par svarīgu, lai izceltu skolas pamatvērtības. Vecākiem, izvēloties skolu bērnam, ir svarīgi saprast, vai skolas izvirzītās vērtības atbilst vecāku vērtību sistēmai.

Pirmklasnieku vecāki –jāinformē, kur vērsties ar saviem ierosinājumiem un izstāstīt par problēmām, papildus svarīgi ir sniegt informāciju, kā vecāki var iesaistīties skolas pašpārvaldē un/vai vecāku padomē (ja tāda skolā ir izveidota). Kā pozitīvo praksi var norādīt pirmsskolas izglītības iestādē izveidotu jaunpienācēju rokasgrāmatu, ko būtu vēlams izstrādāt katrā skolā .

Vecāki, kuru bērni apmeklē skolu, – daudzām skolām jau patlaban Latvijā ir izveidotas mājaslapas, kurās pamatā ir atrodama informācija, kas ir svarīga vecākiem, kuru bērni apmeklē skolu. Informāciju, protams, nodrošina arī e-klase, Mykoob. Priecē arī tas, ka ir skolas, kas savās mājaslapās izvieto skolas pašpārvaldes sēdes protokolus, no kuriem arī citiem skolas vecākiem, kuri nav skolas pašpārvaldē, ir iespēja iepazīties ar to, kādus lēmumus skolā pieņem.

Papildus kā pozitīvo praksi Latvijā var norādīt, ka sociālajā tiklā Facebook ir atvērta pirmsskolas izglītības iestādes diskusijas grupa, kurā diskutē gan vecāki, gan pedagogi, kā arī tiek ievietota dažāda informācija un fotogrāfijas. Interesanti, ka vecāki ievieto arī informāciju par pasākumiem ar bērniem. 

Skolas pašpārvaldes un/vai vecāku padomes (vecāku domubiedru grupu) dalībnieki – skolai, domājot par komunikācijas stiprināšanu, ir svarīgi izveidot informācijas kanālus, ar kuru starpniecību skolas pašpārvaldes un/vai vecāku padomes pārstāvji varētu efektīvi nodot informāciju visiem skolas vecākiem par iniciatīvām un izskatāmajām problēmām, kā arī vecāku viedokļu saņemšanai un savstarpējās iekšējās komunikācijas nodrošināšanai.

Uzlabojot un aktivizējot vecāku savstarpējo komunikāciju, vecāki ne tikai labāk izprastu sava statusa un lomas iespējas un robežas, bet arī veicinātu sociālo iekļaušanu, padarot iespējamu līdzdalību rakstura vai dzīvesstila dēļ sociāli atstumtajiem vecākiem, secināts pētījumā.

Latvijas Ilgtspējīgas attīstības stratēģija līdz 2030.gadam vizualizē skolu kā sociālā tīklojuma centru, paredzot ne tikai plašāku vecāku iesaisti, bet arī citu ieinteresēto pušu līdzdalību.

Vecākiem noderīgi!

Sociālā kampaņā bērnu atbalstam skolā izveidotas 25 video filmas, kas stāsta par bērnu, vecāku un pedagogu attiecībām, konfliktu risināsanu, atbalstu problēmsituācijās. Video skatāmi projekta “Atbalsts”  YouTube kanālā šeit->>>

Par projektu “Atbalsts”

20140424143630-64181.jpg