D vitamīns jālieto visa gada garumā

25. Jan 00:00 Māmiņu klubs Māmiņu klubs

Ja tevi regulāri māc nogurums, cīnies ar miega traucējumiem un ikdienu bieži vien pavada slikts garastāvoklis, iespējams, pie vainas ir pazemināts D vitamīna līmenis. Kāpēc D vitamīns ir tik svarīgs ne tikai topošajām māmiņām, bet ikvienam, vaicājām endokrinoloģei Maijai Gurevičai.

Uzņemto D vitamīnu topošā māmiņa atdod savam bērniņam, kas nozīmē, ka mammai un mazulim visu grūtniecības laiku ir vienāds D vitamīna līmenis. “Ja bērniņš piedzimst ar zemu D vitamīna līmeni, uzreiz pasliktinās viņa imūnā sistēma, mazulim biežāk var būt alerģiskas reakcijas, atopiskais dermatīts un citas autoimūnās saslimšanas,” uzsver endokrinoloģe Maija Gureviča, vēršot uzmanību uz to, ka mazuļiem, kuri piedzimuši ar zemu D vitamīnu, nākotnē var būt problēmas arī ar skeleta stiprumu.

Tikai ar uzturu nepietiek

Lai gan D vitamīns ir atrodams dažādos uzturproduktos, tomēr to daudzums ir nepietiekams. Lai uzņemtu vajadzīgo D vitamīna daudzumu, katru dienu vajadzētu apēst vismaz 200 – 300g laša, taču jāņem vērā, ka kuņģu zarna trakts šādā veidā uzņemto D vitamīnu visu nemaz nevarēs uzsūkt. “Tāpēc uzturprodukti nebūs labākais variants, kā uzņemt D vitamīnu. Jo sevišķi Ziemeļvalstīs, tostarp arī Latvijā, kur nav daudz saules, kā arī uzturprodukti nesatur daudz D vitamīna,” skaidro endokrinoloģe, piebilstot, ka D vitamīnam nav sezonalitātes, tāpēc tas papildus jāuzņem visa gada garumā.

Izvēloties D vitamīnu, pievērs uzmanību ražotājam

Ja kopā ar ārstu vai farmaceitu tiek pieņemts lēmums par D vitamīna lietošanu, ir jāizvēlas uzticama ražotāja preparāts. “Ražotājam ir jādod garantija, ka D vitamīns ir tādā devā, kāda norādīta uz iepakojuma, jābūt pārliecībai, ka D vitamīns labi uzsūksies,” par to, kā izvēlēties D vitamīnu, skaidro Maija Gureviča. Viņa uzsver, ka cilvēkam, iegādājoties uztura bagātinātāju, jābūt pārliecinātam, ka tas ir kvalitatīvs un ar norādīto devu tiks sasniegts nepieciešamais D vitamīna līmenis.