Ceturtā daļa Rīgas skolēnu nezin, ka kartupeļi aug zem zemes - vai tavējie to zin?

28. Aug 2013, 09:22 lauvinja lauvinja

Vakardien uzdūros pētījumam, kurā teikts, ka vidēji 30% Rīgas skolēnu zināšanas par mājlopiem un dārzeņu audzēšanu ir visai virspusējas. Aptauju Rīgas 5.klašu skolēniem izveicis mazumtirdzniecības tīkla "Maxima" un biedrības "Latvijas Mazpulki".

Veicot aptauju Rīgas skolās, noskaidrots, ka, piemēram, 23% aptaujāto Rīgas skolēnu nezina, ka kartupeļi aug zem zemes. Daļa no viņiem domā, ka kartupeļi aug virs zemes bumbuļos vai krūmos, citi uzskata kartupeli par vīteņaugu.

Tāpat, iztaujājot skolēnus par mājlopu mazuļiem, atklājies, ka 22% par tādiem neuzskata kumeļus, 21% - jērus, bet 6% nezina, ka kazlēns ir mājlopa atvase.

Protams, var strīdēties par rezultātu ticamību, var diskutēt par to, kā tas veikts un kāds ir tā mērķis, tomēr šis jautājums mani nošokēja pirms dažiem gadiem, kad kāda paziņa bija sajūsmā, ka viņas dēls, tolaik 6 klases beidzējs, ir aizbraucis pie klasesbiedra uz laukiem un beidzot redz kā izaug kartupeļi, kā aug burkāni un citi dārzeņi. Citādi bez maz domā, ka tie izaug veikalu plauktos. Tolaik man šķita, ka ir neiespējami nezināt to kā aug dārzeņi, kā vistas dēj olas, kā rodas piens un taml.. Tomēr mūsdienās, kad daudzi jau paaudzēs dzīvo pilsētā, neraujas pa mazdārziņu, šī nezināšana vēršas plašumā. Ne jau visiem ir lauki, kur viesoties. Jā, mani bērni zinās, kā rodas kartpeļi, jo paši tos ir gan stādījuši, gan novākuši, gan vaboles no lakstiem lasījuši, zinās kādas izskatās kabažu lapas un kā ložņā gurķi, bet maz ticams, ka atcerēsies siena vākšanu vai labības kulšanu. No vienas puses šis attālināšanās process, no otras – varbūt tas ir gluži dabīgs process un nemaz visiem nav jāzin kā rodas pārtika?

Jautājums ir -  cik svarīgi ir bērnam zināt kā aug ikdienā patērējami dārzeņi, kādi tie izskatās dabā, kā rodas piens un olas? Savā ziņā ta sir tāds pats process, kā dažādu preču ražošana, bet es nudien nealkstu līdz detaļām uzzināt kā tiek ražoti lidmašīnu dzinēji, lai gan šad un tad mēdzu lido tar lidmašīnu.

Kā jums šķiet?

lauvinja lauvinja 28. Aug 2013, 11:37

Laikam nav tālu tā diena, kad mūsu bērni kartupeļu audzēšanu apgūs šādi http://gyop.potato.org.uk/pc70/Teacher-resources/Lesson-Content/Growing-potatoes

lauvinja lauvinja 28. Aug 2013, 11:32 enjutik

Un kā labāk/pareizāk būtu ierādīt bērnam, kā aug kartupelis, ja ģimene dzīvo pilsētā, lauku radu nav - braukt reizi gadā uz kādu zemnieku saimniecību? rādīt datorā filmiņu par to kā aug kartupelis? skatīties shematiskas bildes? un?

lauvinja lauvinja 28. Aug 2013, 11:16 enjutik

Banāns kā viens no pirmajiem piebarojumiem pēc LV doku ieteikumiem iet uz uraaa !

lauvinja lauvinja 28. Aug 2013, 10:48 enjutik

Kāpēc burkāns un kartupelis piederas pie elementārām zināšanām, bet apelsīns, banāns (ko pat iesaka kā piemro piebarojumu LV) un mandarīni nē? 🤓|

lauvinja lauvinja 28. Aug 2013, 10:43 iegrave

Oi, es nebiju domājusi, ka skolai ir noteicošā loma šo un līdzīgu zināšanu ieguvē!

Pētījums bij veikts skolā, jo loģiski, tur ie lielāka skolēnu koncentrācija 😉 Bet vispār jautājums ir par zināšanām kopumā.

Mūsmājās mazajam topā ir discovery raidījums "How it is made" http://science.discovery.com/tv-shows/how-its-made Man pašai arī patīk paskatīties 😉 un vienmēr ar interesi pie iespējas esmu vērojusi ražošanas procesus klātienē un man patiesi žēl, ka ir tik maz iespēju bērniem to visu parādīt.

lauvinja lauvinja 28. Aug 2013, 10:39 enjutik

Man šķiet, ka bērnu iesaistīšana skolas kārtības un nepieciešamo lietu nodrošināšanā - dežūras ir/bija ok. Lauciņš gan man riebās un īstenībā no tā dižu jēgu neredzēju - tāpat neko nestāstīja kā aug un kāpēc aug, ravēt gan bija jāravē, bet man gana bij jāravē mājās 😃

Par stāstīšanu - a ko es daudz varu pastāstīt piem. par banānu audzēšanu vai mandarīnu audzēšanu, tos tak ar pērkam un ēdam?

meiva meiva 28. Aug 2013, 10:19

tā ir realitāte, īpaši jau tiem, kā Iegrave saka kas paaudzēs dzīvo pilsētās. Ne velti ZOO nu ir arī lauku sētas māja, kur var redzēt sivēnus, kazas ..... Mājdzīvniekus parastos. 😀 Man kā meitenei no mazpilsētas tas izsauc smaidu, bet ...
Manas pusmāsas vīrs ir no Keiptaunas (DĀR) un viņam bija liels pārsteigums, ka burkāni un bietes aug zemē, ka zemenes aug tā kā viņas aug. Mēs vēl nosmējāmies, ka viņas noteikti neaug kastītēs, veikala plauktos.
Savukārt man ir paziņa no Marokas, kurš ēdot tomātus kuri auguši mūsu pašu siltumnīcā uzskatīja par bojātiem, jo garša esot jocīga, ne tāda kā veikala tomātiem. 😀

lauvinja lauvinja 28. Aug 2013, 10:13 iegrave

Man ar šķiet svarīgi šos procesus parādīt. Bet rodas jautājums - tik pat svarīgi būtu parādīt kā ražo zeķubikses un traktorus vai taml. Jo tās arī ir lietas, ko ikdienā lietojam un kas ir nepieciešamas.....

lauvinja lauvinja 28. Aug 2013, 09:53 Luidži

Filofozfiski apcerēju vakardien šo jautājumu kopā ar jaunkundzi un secinājām, oki, uz bildēm ir viena lieta, varbūt teorētiski iemāca skolā, uz to brīdi, kā daudzas lietas, ko ikdienā nevajag, ar laiku aizmirstas. Lai saprastu kā reāli tas kartupelis aug, būtu jāredz viss process - iestāda vagā, tad viņš aug, jāravē, laksti izaug, smuki zied, laksti novīst, kartupuļus norok - cik daudz no tā reāli var parādīt bērnam eksursijā? Visticamāk veinu no posmiem. Līdz nākamajam gadam būs jau aizmirsis.