Uz iepakojuma rakstīts “sula”

Uz iepakojuma rakstīts “sula”

12. Apr 2016, 08:59 Māmiņu klubs Māmiņu klubs

Iveta Veinberga, Zemkopības ministrijas Veterinārā un pārtikas  departamenta Pārtikas drošuma un higiēnas nodaļas vecākā referente

Eiropas Savienībā (ES) un Latvijā ir stingri noteikumi un prasības attiecībā uz sulu kvalitāti un to marķējumā norādāmo informāciju. Uz iepakojuma uzrakstīto produkta nosaukumu “sula” aizsargā Latvijas Republikas normatīvais akts – Ministru kabineta noteikumi „Prasības attiecībā uz augļu sulām un tām līdzīgiem produktiem” , kas strikti nosaka gadījumus, kad produktu drīkst saukt par sulu. Pēc būtības marķējums kalpo kā vārdnīca, kas, pirmkārt, palīdz atšķirt sulas no nektāriem un sulas dzērieniem, un, otrkārt, norāda visu sulas būtisko sastāvu.

Produkta marķējumā ražotājam ir jānorāda tā nosaukums – sula, nektārs vai sulas dzēriens. Atceraties, ka sulām nedrīkst pievienot konservantus un citas pārtikas piedevas, kā arī cukuru. Sulu saldumu veido dabīgie cukuri - glikoze, fruktoze, saharoze, kas noteiktās attiecībās atrodas augļos.

Savukārt, ja kāda no šīm pārtikas piedevām tiek pievienota nektāriem un sulu dzērieniem, tad tām ir jābūt norādītām marķējumā uz iepakojuma. Savukārt, ja uz iepakojuma nav atrodama minētā norāde, tad nektāram un sulas dzērienam nav pievienots ne cukurs, ne pārtikas piedevas, ne konservanti.

ES noteiktās kvalitātes pārbaudes ir ļoti stingras, kas nodrošina to, ka līdz patērētājam rūpnieciski ražotās sulas iepakojumos nonāk jau ar ļoti augstiem kvalitātes rādītājiem.

Arī norāde, ka sula ražota no koncentrētas sulas, ir jābūt norādītai uz iepakojuma. Šajā gadījumā produkta nosaukums ir „sula no koncentrāta vai sula no koncentrētas sulas”. Savukārt nektāra marķējumā jābūt norādei „ražots daļēji no koncentrētas sulas” vai „ražots no koncentrētas sulas”, kas ir skaidri saskatāma, izceļas uz etiķetes fona un atrodas produkta nosaukuma tuvumā jeb redzamības laukā. Papildus nektāra marķējumā, kas atrodas uz iepkajouma produkta nosaukuma tuvumā, jābūt norādei par sulas, biezeņa vai minēto sastāvdaļu maisījuma minimālo saturu „Augļu/ dārzeņu saturs: vismaz ...%”.

Protams, ir arī lietas, kuras  sulu marķējumā atļauts nenorādīt, tas ir ūdens, atjaunots aromāts, augļa mīkstums un augļa daļinas, kas izmantotas sulas, sulas no koncentrāta vai nektāra atjaunošanai līdz to sākotnējam stāvoklim. Taču, ja sulai tiek pievienots papildus mīkstums vai augļa daļinas, tam jābūt norādītam produkta marķējumā.

Ja ražotājs sulām, nektāriem vai sulu dzērieniem papildus pievieno vitamīnus vai minerālvielas un grib to norādīt marķējumā, pievienotajam daudzumam jāsastāda vismaz 15% no ieteicamās dienas devas. Ja attiecīgajā iepakojumā ir tikai viena porcija vai vismaz 7,5 % no ieteicamās dienas devas uz 100 ml produkta, tad šajā gadījumā marķējumā jānorāda pievienoto vitamīnu vai minerālvielu skaitliskais daudzums, kā arī informācija par vitamīnu vai minerālvielu procentuālo daudzumu no ieteicamās dienas devas uz vienu porciju vai 100 ml produkta.

 http://www.maminuklubs.lv/mk/uz-iepakojuma-rakstits-sula-271377/

ES regula  nosaka, ka ražotājs nedrīkst spekulēt ar veselīguma apgalvojumiem. Jau pirms pāris gadiem tika ieviests jauns regulējums, kas nosaka, ka var izmantot tikai veselīguma norādes, kas apstiprinātas EFSA (European Food Safety Association). Tā ir organizācija, kas lemj, vai ir pietiekami pierādījumi zinātnisko pētījumu veidā, kas apstiprina konkrēto vielu ietekmi uz veselību. Tas nozīmē, ka, ja uz iepakojuma ir uzraksts, ka konkrētā viela veicina vielmaiņu vai aizsargā imunitāti, tad šādam apgalvojumam piekrīt ES un to apstiprina klīniskie pētījumi. Turklāt šie noteikumi ir ļoti strikti – vairumā šo apgalvojumu ir jābūt norādei, cik daudz šāda produkta ir jāuzņem, lai būtu norādītā pozitīvā ietekme.

 

Šobrīd Latvijā ir viens no zemākajiem sulu patēriņiem Eiropā, kā arī mēs par maz uzturā uzņemam augļus un dārzeņus, kas šobrīd ir svarīgākā produktu grupa uztura šķīvī. Tāpēc biedrība „5 dienā” un “CIDO” kopā ar veselības jomas ekspertiem ir apvienojušās sociālā projektā SULASSPĒKS, kura mērķis ir izglītot sabiedrību par sulu vērtīgajām īpašībām un to pozitīvo ietekmi uz organismu un veselību.