Jana Janovska: Mūsu organisms ir orķestris, kuram jāspēlē skaistā simfonijā

Jana Janovska: Mūsu organisms ir orķestris, kuram jāspēlē skaistā simfonijā

07. Mar 00:00 Māmiņu klubs Māmiņu klubs

Kamēr “anti-aging” vairāk saistām ar skaistuma procedūrām un ārējo skaistumu, preventīvā medicīna saistīta ar mūsu iekšķīgo jaunumu. Sarunā ar Māmiņu Klubu dermatoloģe, preventīvās medicīnas speciāliste Dr.med Jana Janovska atklāj galvenos punktus, kam jāpievērš uzmanība, ja vēlamies ilgāk saglabāt savu jaunību.

“Anti-aging” ir termins, kam bieži vien vienlīdzības zīme tiek vilkta ar skaistuma procedūrām – injekcijām, filleriem un citām metodēm, kas saistītas vairāk ar ārējo estētisko pievilcību, savukārt “slow-aging” un preventīvā medicīna tiek saistīta ar iekšķīgo jaunību šūnu, hormonu, orgānu, kaulu un asinsvadu veselības līmenī. “Mūsu organisms ir kā orķestris, kur visam jāspēlē pilnvērtīgi skaistā simfonijā. Ja viss ir maksimāli sabalansēts, visa pietiek, veselība ir prioritāte, tad arī jūtamies labi un skaistums ir mūsu atalgojums,” uzsver Dr.med Jana Janovska.

Ar ko sākt, lai parūpētos par sevi?

Ikvienam no mums ir pašam jāparūpējas par savu veselību un jāaizdomājas, kā to varētu saglabāt. “Tad, kad ir sūdzības, jau ir par vēlu,” vērš uzmanību Jana Janovska. Viņa norāda, ka katram ir jānes atbildība par to, kā tiek uztverta sava veselība un dzīve. Ārste iesaka apmeklēt preventīvās medicīnas speciālistu un veikt vispārīgu veselības pārbaudi. “Ja novērojam kādus vēstnešus, piemēram, pasliktinājies miegs, parādījies nogurums, ir enerģijas zudums, biežākas galvassāpes, tas jau liecina par to, ka kaut kas nav tā, kā vajadzētu,” teic J. Janovska. 

Trīs svarīgi elementi

Jautāta par galvenajiem priekšnosacījumiem, kas var palīdzēt uzlabot dzīves kvalitāti,  Jana Janovska uzsver, ka nav jāsarežģī sava dzīve. “Pirmais ir miegs. Ja slikti guļat, tad ēdīsiet dubultā. Ja būsiet neizgulējies, nākamajā dienā noguruma dēļ pamatēdiens būs ātrie ogļhidrāti,” skaidro Jana Janovska, uzsverot, ka neizguļoties nevar būt skaista un laimīga. Otrs svarīgs priekšnosacījums ir kustības. “Esam mazkustīgi, taču dienā vajadzētu vismaz 20 minūtes staigāt ātrā solī. Pastaigāties vajag katru dienu, lai elpotu šūnas, mitohondriji un notiktu plaušu ventilācija,” stāsta preventīvās medicīnas speciāliste. Trešais svarīgais nosacījums ir apkārtējā vide. Tas nozīmē, ka ir jārūpējas par savu psihisko un mentālo stāvokli, kā arī apkārtējās vides tīrību. “Ja ir liekās domas un cilvēki, tiem jāsaka “nē””, uzsver speciāliste.

Uzturam jābūt vienkāršam

Līdztekus jau iepriekš nosauktajiem trim faktoriem, ne mazāk svarīgs ir arī mūsu ikdienas uzturs. “Jo vienkāršāk un parastāk ēdam, jo labāk,” skaidro Jana Janovska, uzsverot, ka svarīgi, lai produkti būtu tīri – dārzeņi, augļi. Tāpat arī uzturā jābūt iekļautiem olbaltumavotiem un zivīm, savukārt sievietēm uzturā būtu mazāk jālieto sarkanā gaļa un piena produkti, jo to sastāvā ir arahidonskābe, kas var pastiprināt iekaisumu procesus. Tāpat arī piena produktus, jo sevišķi vakaros, ieteicams lietot mazāk, ja ir tendence uz pietūkumu un šķidruma aizturi

Pēc Janas Janovskas teiktā, saldumi jeb ātrie ogļhidrāti, runājot par ādas un vizuālo aspektu, paātrina novecošanos. “Saules ietekmē, piemēram, vasarā, lietojot daudz ātros ogļhidrātus, novecošanās process ir dubultātrs,” skaidro ārste.