Ivo Rode: Bērni izaug ātrā nekā notiek progress izglītībā

Ivo Rode: Bērni izaug ātrā nekā notiek progress izglītībā

05. Oct 12:12 Māmiņu klubs Māmiņu klubs

Pārmaiņas, kas šobrīd norisinās izglītības procesā, vērtējamas kā labas, taču pasaule mainās daudz straujāk nekā izglītība mūsu valstī, ir pārliecināts Cēsu Jaunās skolas direktors, teologs un trīs bērnu tēvs Ivo Rode.

Viņš novērojis, ka šobrīd esošā izglītības reforma aizsākta jau sen, un visi ministri centušies ieviest būtiskas pārmaiņas, taču vienmēr atdūrušies pret lūgumiem tās sākt no citiem izglītības līmeņiem.

“Katram ir citāda izpratne par to, kādas pārmaiņas ir nepieciešamas. Vieni saka, ka tas ir programmas satura jautājums par to, kas jāmāca, bet citi uzsver, ka jārunā par to, kā tiek mācīts, tāpēc ir vajadzība mainīt pedagogus. Lai arī kuru virzienu izvēlētos, ir nepieciešams daudz enerģijas, laika un resursu,” pārliecināts ir Ivo Rode. Viņš uzsver, ka viens risinājums ir jaunu pedagogu sagatavošana, profesijas prestiža celšana un atalgojuma palielināšana, taču ne mazāk svarīgi ir atvieglot noteikumus, lai par skolotājiem varētu strādāt savu jomu profesionāļi, kas to vēlas darīt. Pēc I. Rodes teiktā, viņaprāt, jebkurš profesionālis varētu būt skolotājs, ja viņš par savu lietu iedegas un pārējiem var dot zināšanas, protams, papildu apgūstot pedagoģiju. Runājot par izglītības reformām, Ivo Rode aicina pedagoģiskajā darbā vairāk domāt par prasmēm, priekšplānā izvirzot bērnu un domājot par to, ko viņam iemācīt.

SKATIES VISU INTERVIJU ŠEIT

Vecākiem un skolai jābūt partneriem

Cēsu Jaunās skolas direktors Ivo Rode uzskata, ka vecākiem ar skolu jākļūst par partneriem, jo skola bez vecāku līdzdalības gandrīz neko nevar paveikt. “Ja skola dara vienu, bet vecāki mājās ko pavisam pretēju, tas ir bezjēdzīgi, savukārt tad, kad vecāki vēlas sadarboties, ir atvērti komunikācijai ar pedagogu, saliekot galvas kopā un pārrunājot visu bez aizvienojumiem, uzreiz ir redzams rezultāts,” saka I. Rode.



Viņš ir arī novērojis, ka ir daudz bērnu, kuriem nepieciešams pievērst daudz uzmanības. Ja mazāko klašu skolotāji, iespējams, ir spējīgi strādāt dažādos līmeņos un tempos, tad lielākajās klasēs nepieciešams asistents vai skolotāja palīgs, kā tas ir daudzās pasaules valstīs.

Ivo Rode uzsver, ka nākotnē atbalsta personālam būs aizvien lielāka loma, tostarp gan sociālajam pedagogam, gan psihologam, uztura speciālistam, jo bērniem ir daudz dažādu izaicinājumu, un katrs no tiem pieprasa pavisam citu fokusu un komandas iesaisti. Viņaprāt, arī lielajām skolām ir jāapgūst komandas darbs, lai arī cik neiespējami tas izklausītos, ja skolā ir 2000 bērnu. “Kādā brīdī ievērojami būs jāpalielina personāla skaits, jo nevaram pieprasīt no skolotājiem, kuri jau tā strādā ar savu maksimumu, strādāt ar vēl lielāku bērnu skaitu,” uzskata I. Rode.

Cēsu Jaunās skolas direktos ir pārliecināts, ka šobrīd mēs mācāmies sadarboties labāk un efektīvāk, lai ātrāka būtu gan informācijas aprite, gan arī labāks rezultāts. “Mēs kā pasaule ejam uz progresu. Problēma ir tajā, ka bērni izaug ātrāk nekā notiek progress izglītībā. Manam bērnam nav 10 gadu, ko gaidīt. Tā kā bērni izaug ātrāk, ieteikums vecākiem, kuriem ir mazi bērnim, meklēt īsto izglītības iestādi, īsto klasi, skolotāju, treneri, pulciņu. Satiekaties, ieskatieties acīs šiem cilvēkiem un mēģiniet saprast, vai tas ir īstais cilvēks, jo citos jautājumos nemēdzam pieļaut tādu kompromisu kā attiecībā uz izglītību,” mudina I. Rode.

SKATIES VISU INTERVIJU ŠEIT