Iestājoties gada tumšajai sezonai, izvērtē savu ēdienkarti, lai izprastu, kas organismam pietrūkst

29. Sep 00:00 Māmiņu klubs Māmiņu klubs

Rītos aizvien ilgāk ir tumšs, savukārt vakaros satumst aizvien ātrāk. Kā saglabāt enerģiju un veselību gada tumšajos mēnešos? To vaicājām endokrinoloģei Maijai Gurevičai.

Rudenī un ziemā saules gaismas ir daudz mazāk, kas nozīmē, ka arī mazāk saņemam D vitamīnu. Piedevām, gada tumšajā periodā ir arī ierobežotāk pieejami vietējie dārzeņi un augļi, tāpēc svarīgi domāt par to, kā organismam trūkstošo aizvietot. “Ja ir veselīga uztura paradumi, pietiekams D vitamīna līmenis, varam arī domāt, ka cilvēks būs gana možs un enerģisks, lai turpinātu savas dienas gaitas,” tā endokrinoloģe Maija Gureviča.

Viņa gan vērš uzmanību, ka aptiekās ir pieejams plašs D vitamīna preparātu klāsts, taču jāņem vērā, ka tie ir uztura bagātinātāji un, atšķirībā no medikamentiem, uztura bagātinātājiem nav tik stingras pārbaudes un kontroles, tāpēc var gadīties nopirkt arī negodīga ražotāja produktu. “Tāpēc ir būtiski ar ārstu vai farmaceitu pārrunāt, kurš ir labākais un godīgākais ražotājs,” uzsver endokrinoloģe.

Tomēr tikai ar D vitamīnu nav pietiekami, jo svarīgi organismu nodrošināt arī ar tam vajadzīgajiem antioksidantiem. "Zinot, ka māmiņām aizņemtības dēļ ir grūtāk ievērot veselīga uztura paradumus, arī trūkstošos antioksidantus, koenzīmu Q10, selēnu var uzņemt ar speciāliem preparātiem. Pirms sākt lietot uztura bagātinātājus un vitamīnus, jāizvērtē savs ikdienas uzturs," saka ārste.