15 iemesli, kāpēc ir svarīgi dzer ūdeni

15 iemesli, kāpēc ir svarīgi dzer ūdeni

10. Nov 00:00 Māmiņu klubs Māmiņu klubs

Ikdienā bieži dzirdam atgādinājumus tam, cik ļoti svarīgi ir dzert ūdeni, taču nereti savā darba rutīnā aizmirstam padzerties, līdz ar to piedzīvojam organisma dehidratāciju, kas līdzi nes dažādas nepatīkamas sekas – nogurumu, galvassāpes, pasliktinās atmiņa.

Apkopojām 15 svarīgus iemeslus, kāpēc ikdienā ir svarīgi rokas stiepiena attālumā turēt glāzi ar ūdeni, lai regulāri padzertos!

 

1.     Ūdens izvada toksīnus

Vai zināji, ka ūdens uzlabo ādas struktūru un sejas krāsu? Ūdens uzņemšana nepieciešamajā daudzumā uzlabo vielmaiņu un gremošanas sistēmu, kas, savukārt, palīdz izvadīt no ķermeņa toksīnus, līdz ar to arī piešķirt veselīgu un mirdzošu sejas ādu.

2.     Samazina pārēšanās risku

Sajūtot izsalkumu, sākotnēji izdzer glāzi ūdens, jo bieži vien kļūdaini bada sajūtu sajaucam ar slāpēm.

3.     Palielina enerģiju

Ja ikdienā izdzer pietiekami daudz ūdens, uzlabojas spēja koncentrēties, kā arī palielinās modrība.

4.     Palīdz aizcietējumu gadījumā

Mūsdienās daudzi cieš no aizcietējumiem. To veicina gan neveselīgs uzturs, gan sēdošs darbs, stress un arī dehidratācija. Ūdens uzņemšana vajadzīgajā daudzumā ik dienu palīdzēs novērst aizcietējumus.

5.     Palīdz novērst sasprēgājušas lūpas

Nevienam nepatīk sasprēgājušas lūpas, jo tas ne tikai izskatās slikti, bet arī rada diskomfortu. Protams, cīņā ar to var palīdzēt dažādi lūpu kopšanas līdzekļi, taču, pirms tos sāc lietot, svarīgi atcerēties, ka jāsāk ar regulāru ūdens dzeršanu, jo sasprēgājusi lūpu āda ir viena no dehidratācijas pazīmēm.

6.     Uzlabo smadzeņu darbību

Vai zināju, ka lielu daļu smadzeņu veido tieši ūdens? Salīdzinot ar datoru, mūsu smadzenes ir gluži kā centrālais procesors, taču, lai tas pilnvērtīgi darbotos, ir nepieciešams ūdens. Ja smadzenes nesaņem ūdeni vajadzīgajā daudzumā, palēninās cilvēka atmiņa.

7.     Palīdz uzturēt ķermeņa iekšējo temperatūru

Āda ir mūsu ķermeņa lielākais orgāns. Un tā savu temperatūru kontrolē svīstot, taču tam nepieciešams ūdens. Ja tā nepietiek, cilvēks ir dehidratēts, āda nespēj saražot nepieciešamo sviedru daudzumu un cilvēks pārkarst. 

8.     Palīdz atbrīvoties no tumšiem lokiem un pietūkušām acīm

Ja iepriekšējā dienā esi ēdusi sāļus ēdienus, no rīta, ļoti liela iespējamība, ka pamodīsies ar pietūkušām acīm. Tas saistīts ar sāls koncentrāciju organismā. Ūdens to palīdzēs samazināt un uzlabot tavu uzskatu. 

9.     Mazāk grumbu

Ja ikdienā neiedzer pietiekami daudz ūdens, āda kļūst sausa, savukārt sausa āda ir vairāk pakļauta grumbu veidošanās procesam. Tāpēc dzer pietiekami daudz ūdens, ja nevēlies, lai seja būtu grumbaina. Lai gan veikalos un aptiekās ir nopērkams liels skaits dažādu krēmu un citu ādas kopšanas līdzekļu, kas sola paildzināt jaunību un atvairīt grumbas, visa pamatā ir pietiekams ūdens daudzums ikdienas uzturā.

10.  Skaistākiem matiem

Ikviens no mums zina, ka ūdens trūkums organismā izraisa dehidratāciju, taču, iespējams, tu nezināji, ka dehidratācija ietekmē arī matu augšanu. Ja mēs nenodrošinām organismu ar tam nepieciešamo ūdens daudzumu, tiek apgrūtināts šūnu darbs, tās nespēj vairoties un augt, tāpēc arī mati kļūst plānāki un sausāki.

11.  Stiprina imūnsistēmu

Nevienam no mums nepatīk slimot, tāpēc ikdienā uzņem nepieciešamo ūdens daudzumu, jo tas palīdzēs aktivizēt imūnsistēmu.

12.  Palīdz atjaunot elektrolītus

Elektrolīti ir noteiktas ķīmiskas vielas mūsu organismā, kurām ir vairākas funkcijas, tostarp, tie regulē sirdsdarbību, palīdz labāk strādāt muskuļiem. Galvenie elektrolīti mūsu organismā ir hlorīds, kalcijs, magnijs, nātrijs un kālijs.

Elektrolītu līdzsvara traucējumi var rasties dehidratācijas vai arī pārmērīgas hidratācijas dēļ. Tāpēc svarīgi uzņemt dienā nepieciešamo ūdens daudzumu, kas palīdzēs uzturēt organismam vajadzīgo elektrolītu daudzumu.

Jāņem gan vērā, ka, ar elektrolītiem, piemēram, nav bagātināts ne filtrēts, ne arī vārīts ūdens, tāpēc izvēlies ikdienā dzert minerālūdeni vai arī ļoti kvalitatīvu krāna ūdeni.

13.  Uzlabo sirds veselību

Vesela sirds nozīmē veselīgu dzīvi. Ūdens palīdz uzturēt organisma pH līmeni, savukārt tas ir svarīgi, lai sirds būtu vesela. Tādējādi sirds spēj aktīvāk strādāt un apvadīt organismu ar asinīm.

14.  Palīdz cīņā ar zobu bojāšanos

Ūdens palīdz mazināt zobu aplikumu, tādējādi aizsargājot zobus un mazinot zobu veselības problēmas.

15.  Uzlabo noskaņojumu

Dehidratācija liek organismam justies nogurušam, līdz ar to arī strauji pasliktinās tavs noskaņojums. Tāpēc ik dienu dzer ūdeni vajadzīgajā daudzumā, jo tas palīdzēs ikdienā justies labāk!

Cik daudz ūdens dienā jāizdzer?

Ikdienā ieteicamais ūdens daudzums ir atkarīgs no vairākiem faktoriem – gan tava svara, gan arī aktivitāšu līmeņa, kā arī no ārējiem faktoriem, piemēram, no tā, cik karsta diena pagadījusies.

Tavs svars. Jo lielāks svars, jo vairāk ūdens ik dienu nepieciešamas izdzert, jo vīrietim, kas sver 150 kg būs jāizdzer daudz vairāk nekā sievietei, kuras svars ir 50kg.

30 ml uz katru kilogramu. Universāla formula, pēc kuras aprēķināt, cik daudz ūdens dienas laikā jāizdzer, ir reizinot savu svaru ar 30ml. Piemēram, ja tu sver 65 kg, tad dienas laikā vajadzētu izdzert 1,95l ūdens. 

Aktivitātes līmenis. Iepriekš iegūto skaitli ieteicams pielāgot ikdienas aktivitāšu līmenim – jo fiziski aktīvāka tu esi, jo vairāk ūdens jāuzņem. Treniņu laikā šķidrums sviedru veidā no organisma izdalās daudz aktīvāk nekā parasti, tāpēc ieteicams papildus jau iepriekš aprēķinātajam uzņemamā ūdens daudzumam, pievienot vēl 500 – 600 ml. 

Papildu faktori, kas jāņem vērā, rēķinot dienas laikā uzņemamo ūdens daudzumu:

  • Laikapstākļi. Ja ārā ir karsts, tev jāuzņem vairāk ūdens, lai kompensētu sviedros zaudēto organisma šķidruma daudzumu.
  • Zīdīšanas laikā vajadzētu dzert vairāk nekā parasti, vidēji tie varētu būt pat 600ml dienā.
  • Grūtniecības laikā jāizdzer par 300ml ūdens vairāk, jo bērniņu ieskauj ūdeņi, tāpēc ir ļoti svarīgi, lai tavam organismam netrūktu šķidruma. 

Kādu ūdeni izvēlēties?

Ieteicams vismaz pusi no diennakts laikā uzņemamā šķidruma daudzuma uzņemt ar tīru, dabīgu ūdeni. Tas nozīmē, ka svarīgi izpētīt uz ūdens iepakojuma etiķetes norādīto informāciju, pievēršot uzmanību nitrātu un nitrītu daudzumam, kā arī ūdens sārmainumam.

Jo mazāk nitrītu (NO ⁻ ₂) un nitrātu (NO ⁻ ₃) jonu, jo tīrāks ir ūdens. Nitrātu un nitrītu saturs litrā augstākās tīrības kategorijas ūdens nedrīkst pārsniegt 1 mg/l. Viens no zināmākajiem dabiskajiem minerālūdeņiem Lietuvā ir „Akvilė”, tas tiek filtrēts caur pazemes iežu un smilšu slāņiem Dzūkijas Nacionālajā parkā. Unikālās izcelsmes dēļ „Akvilė” ir viens no retajiem ūdeņiem pasaulē, kurā nav ne nitrātu, ne nitrītu, līdz ar to tas ir piemērots ne tikai pieaugušajiem, bet arī mazuļiem.

Izvēloties dzeramo ūdeni, jāpievērš uzmanība arī tā sārmainības (pH) indeksam – jo augstāks tas ir, jo ātrāk ķermenis neitralizē skābumu, kas veicina ķermeņa novecošanos. Ūdens tiek saukts par sārmainu, ja tā pH ir 7,8–10. Jau pieminētā „Akvilė” ūdens pH ir 8 – tas ir dabiski sārmains.