Kā skatīties gleznas kopā ar bērnu: 12 ieteikumi

Kā skatīties gleznas kopā ar bērnu: 12 ieteikumi

23. Sep 2017, 00:00 Māmiņu klubs Māmiņu klubs

Audzini mazo mākslinieku, kas grāmatās redzamos attēlus skatās ar prieku? Gribi iepazīstināt ar mākslas pasauli viņu tuvāk? Uzzini, kā bērnu pamazām satuvināt ar gleznu pasauli!

1. Sākumā jāizvēlas reprodukcijas un fotogrāvijas. Var izmantot arī atklātnītes jeb kartiņas un izgriezumus no žurnāliem. Pagatavo no tiem kartītes bērnam - uzlīmē attēlus uz biezāka kartona. Gatavojies attēlu apskatei kopā ar bērnu, izvēlies pēc iespējas daudzveidīgākus attēlus, lai to skatīšanās negarlaikotu bērnu.

2. Izvēlies reprodukcijas no gleznām, kuru saturs ir saprotams bērnam bez vārdiem - dažādu vecumu bērni, bērni kopā ar vecākiem, dzīvnieki, cilvēki mājās, dārzā, uz ielas. Izmanto mākslinieku reprodukcijas, kurās attēloti dažādi virzieni mākslā - reālisms, impresionisms..

3. Ne visiem ir projektors un iespēja parādīt to bērnam, lai gan tas ir optimāls variants. Toties dators ir visiem: Internetā tagad ir ļoti vienkārši izvēlēties dažādu gleznu attēlus - gan uzmeklējot konkrēta mākslinieka darbus, gan izvēloties darbus pēc to žanru iedalījuma.

4. Sēdies blakus bērnam un pastāsti, ka skatīsieties interesantas gleznas. Apskatot reprodukcijas, pastāsti bērnam par visu tā, it kā jūs skatītos bērnu bilžu grāmatiņu. "Paskaties, te ir bērniņi, viņi sēž upes krastā un skatās uz lidmašīnu debesīs (Deineka darbs, kas saucas "Nākotnes lidotāji").

5. Pats labākais ir katru dienu (piemēram, pirms vakara pasakas) iepazīstināt bērnu ar desmit gleznām. Tāda procedūra aizņems vien dažas minūtes, pie tam, to var darīt arī divos piegājienos. Kad iepazīsieties kopā ar viena mākslinieka populārākajiem darbiem pa kārtai, sāciet visu no jauna, tikai ātrākā tempā, pieliekot klāt dienā vēl 2-4 jaunas gleznas, un pēc tam pārejiet jau pie cita mākslinieka darbu apskates.

6. Izvēlieties 5 kāda mākslinieka radītus portretus - dažādos stilos. Pastāstiet, kas ir portrets, parādiet, kā mākslinieks var pats savu portretu zīmēt, skatoties spogulī. Ņemiet pēc tam grāmatu, piemēram, par Leonardo Da Vinči un paskaidrojiet, ka visas šīs gleznas - portretus radījis šis cilvēks.

7.  Nevajag uzreiz ar bērnu sākt sarunu, lai bērns pats sākumā vienkārši apskata reprodukcijas. Sarunai jāsākas ar sižeta apspriedi: tātad, par to, kas attēlā redzams. Te nu radīsies arī citi jautājumi: Kā tas viss ir attēlots? Kādas jūtas bijušas māksliniekam šī darba radīšanas gaitā? Kā viņš attiecies pret radītajiem varoņiem? Kā viņš viņus ir jutis, ko mīlējis, ko apbrīnojis, ko nosodījis? Vai atšķirīgas gleznas ir līdzīgas krāsas ziņā?

8. Ja jūs ar bērnu jau esat kopā apskatījuši vairāku mākslinieku darbus, kas dzīvojuši kādā noteiktā laika periodā, parādi viņam citu meistaru darbus, kas strādājuši un dzīvojuši tajā pašā periodā. Ja viņu radošajās manierēs ir kādas sakritības, uzsveriet arī to. Neaizmirstiet bērnam parādīt ģeogrāfijas kartē valstis, no kurām mākslinieki nākuši.

9. Mēģiniet izspēlēt gleznu ar žestu palīdzību. Mazi bērniņi mākslu uztver ne tikai ar acīm. Tā izraisa viņos arī kustību reakciju. Nereti bērns ar mīmiku mēdz attēlot to, ko redz gleznā. Izdomā gleznai piemērotu stāstu: "Viņa noteikti raud, jo..". Vērojot abstrakto mākslu, krāsas un formas bērni parasti asociē to ar sev zināmiem, reāliem priekšmetiem, piemēram, dzeltenu pleķi uz gleznas ar sauli. Tāpēc apspriediet ar bērnu redzēto, pajautājiet, kā viņam šķiet, kam šī glezna līdzīnās, kam līdzinās tajā attēlotais.

10. Kad bērniņš iepazīstas ar samērā lielu skaitu gleznu, fotogrāfiju, skulpturālu šedevru, arhitektūras brīnumu, piedāvā viņam sakārtot attēlus. Un tas nav jādara tāpat vien, haotiski. Lai bērns sakārto tos tematiskajam albumam, piemēram, kopīgi sarīkojiet mājās attēlu izstādi, kas veltīta konkrētai tēmai. Ja bērnam ir 3-5 gadi, sāciet ar nelielu kartīšu skaitu, piemēram, 5-7 kartītes. Piedāvā sakārtot attēlus vairākās tematiskās kaudzītēs, un ļauj izvēlēties, piemēram, tikai skulptūru attēlus vai tikai portretus.

11. Izspēlējiet "Izstāžu zāli/Māksliniecisko salonu". Šāda veida spēlei derēs samērā liels reprodukciju vai kartīšu skaits. Bērniņš būs attēlu "pārdevējs". Liec viņam priekšā trīs vai četru dažādu mākslinieku darbus. Notēlo, ka ienāc veikalā: "Labien! Es gribētu apskatīt Pikaso darbus, ja tas ir šeit iespējams.. Paldies!". Sākumā  saliec bērnam priekšā vairāku mākslinieku darbus, kas krasi atšķiras pēc stila, pēc tam izvēlieties ainavas, darbus, kas pieder kādam konkrētam stilam.

12. Katru reizi skatoties attēlus kopā ar bērnu, dari tā, lai viņam gribētos pēc taviem stāstiem skatīties attēlus vēl un vēl. Svarīgi ir pieradināt bērnu skatīties pārskatīt attēlus albumos un grāmatās, turklāt tā, lai viņam tāda nodarbe patiktu.

Māmiņu Klubs

Vai Tu ar savu bērnu esat bijuši muzejā?