Kā atbalstīt bērnu rotaļu laikā, neierobežojot viņa radošumu

Kā atbalstīt bērnu rotaļu laikā, neierobežojot viņa radošumu

17. Mar 2021, 00:00 Māmiņu klubs Māmiņu klubs

Prasmīga saruna ar bērnu var palīdzēt veidot viņa personību. Un, kā zināms, labākais brīdis mācīties, ir rotaļu laikā. Kas tev jāatceras, lai nodrošinātu bērnam drošu vidi, kas viņam ļautu atklāt savas apslēptākās radošuma dzīles?

Vecāki ir bērnu autoritātes, tāpēc viņu atbalsts ir izšķirošs, un der atcerēties, ka ir žesti, vārdi un frāzes, kas mudina bērnu turpināt mācīties, tā radot viņam drošu vidi, kurā to darīt.

Atbalsti savu bērnu rotaļāšanās laikā

Uzskatot, ka bērnam nepieciešama palīdzība, vecāki nereti mēdz iejaukties bērna darbībās. Piemēram, mēs viņam palīdzam uzkāpt pa kāpnēm, jo vēlamies, lai viņš staigā tāpat kā pārējie, nevis četrrāpus. Mēs palīdzam ēst ar karoti, kad bērns ēd ar rokām, savādāk pēc tam mums vajadzēs vairāk laika, lai sakoptu maltītes vietu. Mēs nevaram sevi apturēt, jo vēlamies palīdzēt uzbūvēt iespaidīgu celtni no rotaļu klucīšiem, kas būtu tieši tāda pati, kāda attēlota uz kastes. Protams, vecākiem ir jāpalīdz saviem bērniem, taču mēs nevēlamies kļūt par “helikoptera vecākiem”, t.i., vecākiem, kuri pastāvīgi lidinās ap savu bērnu, ierobežojot viņa brīvību. Dažkārt, piemēram, rotaļāšanās laikā, ir vērts ļaut bērnam vadīties pēc savas intuīcijas. 

Atceries, ka atbalstīšana un kontrolēšana ir divas atšķirīgas lietas. Kad bērns zaudē brīvību atklāt jaunas lietas, viņa radošums tiek ierobežots. Ir svarīgi būt klāt un iesaistīties, bet nemēģināt visu laiku pārņemt iniciatīvu. Kas vēl var palīdzēt? Ir jāpaslavē savs bērns par viņa unikālo pieeju rotaļām, pat ja tā dažkārt atgādina pilnīgu haosu. Ļauj viņam darboties un, ja bērns aicina, iesaisties arī tu šajā rotaļā.

Vecāku rotaļāšanās ar bērniem

Kad rotaļājies kopā ar bērnu, atceries:

  • esi atbalstošs – vienmēr saki savam bērnam, ka viņš var uz tevi paļauties un tu viņam palīdzēsi;
  • komunicē – rotaļu laikā visu uzmanību velti bērnam, tāpēc noliec savu tālruni un kopā ar bērnu iesaisties celtnes būvniecības procesā. Tas viņam sagādās lielu gandarījumu;
  • slavē savu bērnu – ne tikai tad, kad viņš no rotaļu klucīšiem uzbūvē precīzas konstrukcijas, kādas atainotas uz klucīšu kastes, vai arī perfekti saliek puzli. Slavē viņu par jebkuru cenšanos;
  • nesalīdzini savu bērnu ar viņa brāļiem, māsām vai vienaudžiem. Bērns, kurš cenšas izdarīt kaut ko pēc savām labākajām spējām, zaudē drosmi, ja tiek ar kādu salīdzināts;
  • nekad neatsakies no sarunāšanās, jo saruna ar bērnu rotaļāšanās laikā ir panākumu atslēga. Bērns uzticas vecākiem, dalās savās domās un stāsta par to, kas viņam traucē. Konflikta gadījumā ir nepieciešams uzsākt sarunu no jauna un mēģināt rast izeju no radušās situācijas. 

Daudzām problēmām, ar kurām bērns saskaras pieaugušā vecumā, iemesli meklējami bērnībā. Bērns savu uzvedību – gan pozitīvo, gan negatīvo – apgūst no vecākiem, draugiem un apkārtējiem. Katra vecāka pienākums ir radīt bērnam drošu vidi, jo tad viņš varēs izplest savus spārnus – justies ērti un parādīt savu radošumu, savukārt vecāks bērns nebaidīsies arī savai mammai un tētim stāstīt par savu pieredzi un izjūtām.