Omega3, D vitamīns un folskābe - vitamīni, kuri jāuzņem vēl pirms mazuļa ieņemšanas

02. Jan 00:00 Māmiņu klubs Māmiņu klubs

Gatavoties bērniņa ienākšanai pasaulē jāsāk jau brīdī, kad tiek apsvērta doma par mazuli, vēl pirms brīža, kad sākam 9 mēnešu atskaiti līdz mazā cilvēka piedzimšanai.

Tāpēc Māmiņu Klubs vērsās pie ginekoloģes Oksanas Babulas, lai uzzinātu, kādus vitamīnus topošajai māmiņai lietot, un kāpēc?

Svarīgākie vitamīni, plānojot grūtniecību

Gatavojoties bērniņa plānošanai, ir svarīgi lietot vitamīnus jau savlaicīgi. Tas nozīmē – vismaz vienu vai divus mēnešus pirms mazuļa ieņemšanas. Kā norāda ārste, vissvarīgākais vitamīns, plānojot grūtniecību, ir folskābe, jo tā palīdz attīstīties nervu caurulītēm, no kurām, savukārt, tālāk attīstās mazuļa galvas un muguras smadzenes. Šī iemesla dēļ ir ļoti svarīgi folskābi lietot vēl pirms grūtniecības iestāšanās.

Ļoti svarīgs vitamīns grūtniecības norisē ir arī Omega-3, kas ir nepieciešama, lai samazinātu priekšlaicīgu dzemdību risku un grūtniecības pārtraukšanas risku. “Omega-3 ir īpaši svarīga tām māmiņām, kuru ģimenē mammai, māsai vai tantēm ir bijušas priekšlaicīgas dzemdības,” saka O. Babula.

Bez folskābes, Omega-3, liela nozīme ir arī D vitamīnam, kas ir svarīgs kaulu attīstībā un nodrošina, lai bērniņam pareizi attīstītos kauli. Tiesa, pirms izvēlēties D vitamīna devu, O. Babula rekomendē veikt asins analīzes, lai noteiktu D vitamīna koncentrāciju asinīs.

Normalizē savu svaru

Pirms plānot bērniņu, sievietei ir svarīgi normalizēt savu svaru un savest kārtībā savu ķermeni, lai bērniņa ieņemšanas brīdī justos ideāla – ar ideālu svaru, ideālu pašsajūtu un ideālu garastāvokli. “Bērniņam var rasties problēmas arī tāpēc, ka mammai ir liekais svars, savukārt sievietei ar lieko svaru grūtniecības laikā var būt dažādas komplikācijas,” skaidro ārste. Tāpēc speciāliste iesaka sekot līdzi savām aktivitātēm, ar tām arī nepārspīlējot. Pēc viņas teiktā, ja ar pareiza uztura un kustību palīdzību trīs mēnešu laikā neizdodas normalizēt savu svaru, ieteicams tomēr vērsties pie speciālista.

Kombinējot grūtniecēm paredzētos vitamīnus, kuros sabalansēti visi nepieciešamie vitamīni vajadzīgajās devās, ar veselīgu uzturu, sieviete uzņems visu nepieciešamo, kas vajadzīgs augošajam mazulītim, kā arī pašai topošajai māmiņai. Ginekoloģe iesaka jau laicīgi sievietei, kura plāno bērniņu, samazināt ar kūciņām, konfektēm, saldumiem uzņemto ogļhidrātu daudzumu, un parūpēties, lai uzturs būtu sabalansēts un pilnvērtīgs.