Podiņmācības klubs kopā ar Huggies® Pull-Ups® uzsūcošām biksītēm


E-pasta adrese *
Mammas vārds
Bērna dzimums *


Kāda ir Tava mazuļa podiņmācības apguves gatavība? *






* Obligātie lauki

Sešu Māmiņu Kluba speciālistu viedoklis par agru sēdināšanu uz podiņa

20. May 2014, 11:24 Māmiņu klubs Māmiņu klubs

Tēma par agrīnu sēdināšanu uz podiņa ir visai aktuāla. Ir daudz viedokļu "par" un "pret". Apkopojām sešu Māmiņu Kluba Vecāku skolas speciālistu viedokļus.

Diāna Zande, psihoterapeite

Pārāk agra sēdināšana, vēl pirms mazulis tam ir gatavs, var sarežģīt šo podiņmācības procesu nākotnē. Protams, nav burvju stundas, kura būtu ideāla podiņmācības uzsākšanai visos gadījumos. Lielajam vairumam piemērotākais laiks ir 18-24 mēnešu vecums, un daži arī šajā vecumā podiņmācībai nav vēl gatavi. Dažkārt bērni nav tam gatavi pat līdz 3-4 gadu vecumam.

Pieradināšana pie podiņa var aizņemt līdz pat trīs mēnešiem un vairāk, tāpēc jāapbruņojas ar pacietību un atbalstu. Ja pazīšanās ar podiņu notiek jau vairāku nedēļu garumā, bet tā ir neveiksmīga, tad, iespējams, bērniņš vēl tam visam nav gatavs, un ir vērts nogaidīt vēl kādu laiku, vismaz dažas nedēļas. Un tikai tad var ķerties klāt no jauna.

Alika Sorokina, psiholoģe

Bērniņa sēdināšana no 3 mēnešu vecuma. Vai tas ir prātīgi?

Mēs varam sēdināt cik vien vēlamies un kad vien vēlamies, bet līdz bērniņa galvas smadzeņu centri nobriest, apzināta bērniņa nokārtošanās nav iespējama.

Bērni, kurus agri sāk sēdinās uz podiņa, pēc galvas smadzeņu centru nobriešanas un izpratnes par to, kas ar viņiem notiek, sāk samērā sīvi pretoties sēdināšanai uz podiņa. Staipīties, raudāt..

Visam ir savs laiks!

Sandra Lase, psiholoģe

Ja bērniņš vēl nestaigā, vai būtu vērts pieradināt viņu pie podiņa? Un, ja viņš pats vēl neprot apsēsties?

Lieta jau neslēpjas tikai mazuļa spējās staigāt vai sēdēt, lai gan ir skaidrs - kāds gan vispār podiņš, ja bērns uz viņa neprot apsēsties? Svarīgi ir saprast, ka prasme lietot podiņu  - tā ir APZINĀTA iemaņa un brīvas gribas akts no bērna puses. Fizioloģiski un psiholoģiski bērns ir spējīgs uz to ap pusotra gada vecumu.

Ap šo vecumu viņš apzinās savu ķermeni, iemācās kontrolēt sfinkterus (sajūtas un vajadzību apzināšanos nokārtoties), viņš pazīst šīs funkcijas un tās "produktus", viņš zin, kā šīs nokārtošanās funkcijas realizēt sociāli pieņemamā formā (nokārtojoties podiņā).

Tas bērnam nav vienkāršs process un nokārtošanās prasmes aizņem laiku.

Tāpēc runāt par šo iemaņu veidošanos var ap pusotra gada vecumu, ne agrāk. Viss, kas notiks līdz šim, ir mammas pilnīga atbildība. Tas nozīmē, ka mamma bērna vietā zina - ko, kā un kad, piedāvā viņam, un viņš piekrīt vai atsakās.

Ar podiņu līdz pusotra gada vecumam rotaļāties var, slēpt to nevajag, bet tas nekādi nestimulēs vai nepaātrinās podiņmācības procesus.

Līga Barone - Tamoviča, fizioterapeite

Bieži bērnus sēdina uz podiņa ļoti agri, ja mamma pamana bērna signālus. Bet tas nenozīmē, ka ir īstais laiks podiņmācībai. Pacietīgās mammas to var darīt, bet atcerieties, ka tie būs mammas panākumi, nevis bērna.

ATCERIETIES!

Bērns, kuru māca iet uz podiņa, apgūst šīs prasmes ap trīs gadu vecumu.

Bērns, kuru nemāca iet uz podiņa, apgūst šīs prasmes ap trīs gadu vecumu.

Kristīne Veckrāce, Ģimenes psihoterapeite

Pirms bērnam sākat stāstīt, kas tas tāds podiņš, jābūt pašiem pārliecinātiem arī par savu gatavību, par to, ka mums tam visam pietiks laika, un mēs spēsim mierīgi reaģēt uz bērna neveiksmēm.

Diemžēl, ja vecāki pārāk agri sāk bērnu iepazīstināt ar podiņu, bērns izrāda signālus, ka tam nav gatavs, process ievelkas, un bērns sāk pretoties un protestēt.

Ieteicamais laiks, kad iepazīties ar podiņu, ir ap pusotra gada vecumu. Kādam tas var notikt agrāk, kādam vēlāk, bet vecāku uzdevums ir vērot un noteikt, kad bērniņš tam patiešām ir gatavs.

Kristīne Stalīdzāne, fizioterapeite

Nav jēgas iepazīstināt bērnu ar podiņu, ja viņš vēl neprot staigāt. Bērniņam ir jāprot pārvietoties pa mājokli, viņam pašam jāprot apsēsties un piecelties, jo bērnam ir sarežģīti izprast darbības, līdz viņš nav izpratis savu ķermeni. Attiecīgi, ja viņš nespēj koordinēt un kontrolēt savu ķermeni, nekas var arī nesanākt. Bērni nevēlas sēdēt uz podiņa, ja viņiem ir sarežģīti noturēt savu ķermeni, viņi piekūst no sēdēšanas, un, iespējams, vienkārši fiziski nav tam gatavi.

Svarīgs nosacījums podiņmācībā ir dabīga vajadzība, nevis mūsu vēlme visu paveikt pēc iespējas ātrāk.