Emijas Pikleres rotaļāšanās metode: 7 pamatprincipi

Emijas Pikleres rotaļāšanās metode: 7 pamatprincipi

04. May 00:00 Māmiņu klubs Māmiņu klubs

Cieņa pret bērniņu, sadarbošanās, nesteidzīga aprūpe. Šie ir tikai daži no Piklera metodes principiem. Lasi tālāk sarunu ar Māmiņu Kluba eksperti Klaudiju Hēlu. 

Uzmanība tikai mazulim, īpaši brīžos, kad aprūpē mazuli

Daudzas māmiņas uzskata, ka vairāku nodarbju apvienošana vienlaicīgi ir lieliska prasme un tā ir pat nepieciešama, piemēram, barojot mazuli ar krūti, paralēli sēdi pie datora un saraksties ar citām jaunajām māmiņām. Piklera metode uzsver, ka veicot vairākas nodarbes vienlaikus, aprūpējot mazuli, mēs neizrādām cieņu mazulim un neveltam viņam 100% uzmanību.

100% uzmanības veltīšana mazulim parāda, ko mēs saprotam ar mīlestību un ko mēs sniedzam bēbītim. Klaudija Hēla atzīst: “100% uzmanības veltīšana mazulim vai jebkurai citai lietai, ko darām ikdienā, ļauj ienest mūsu dzīvē mieru, kas ir tik grūti atrodams šajā steidzīgajā laikā.”

Lēnāk, lēnāk! 

Nav ko noliegt, mūsdienu dzīves temps arvien palielinās, tomēr vai esi aizdomājusies, ka mēs paši un arī mazuļi vairāk iegūtu, ja dzīvē nedaudz piebremzētu? Vai esi aizdomājusies, kāpēc mūsdienu mazuļi ir nemierīgāki, emocionālāki, vieglāk aizkaitināmi? Tas ir tikai un vienīgi pārstimulācijas rezultāts- te lielveikala apmeklējums, te kārtējā ballīte, te atkal mazulis tiek dots no vienām rokām citās. Radot mierīgu un harmonisku vidi ap mazuli ienesīs mieru ne tikai mazuļa, bet arī Tavā dzīvē.

Izveido uzticības pilnas attiecības ar mazuli

Piklera metode uzsver, ka vecākiem un cilvēkiem, kuri ikdienā aprūpē mazulim, ikdienas aprūpe jāveic nesteidzīgi un ar prieku, iesaistot mazuli gan autiņbiksīšu maiņā, gan ēdināšanā, gan vannošanā, gan ģērbšanā. Piedaloties visā notiekošajā procesā mazulis jutīsies drošībā un brīvībā reizē, tādējādi apgūstot nozīmīgas prasmes, kas noderēs viņam vēlāk.

“Ja māmiņa aprūpē mazuli ar respektu, viņa parāda mazulim, ka viņa saprot mazuli un ļauj viņam arī atbildēt,” stāsta fizioterapeite. „Sākumā tas var nebūt kaut kas apzināts, bet varbūt tas ir smaids, paļāvīgā pagriešana uz vienu sāniņu vai kas cits. Ja attiecībās nav spriedzes,  tad arī bērns sajūt fizisko brīvību un attīstās tā, kā tam ir jābūt.”

Kopā ar mazuli ikdienas aprūpē

“Parasti māmiņas ir tendētas visu izdarīt pašas, neļaujot bērnam parādīt, ko viņš pats spēj izdarīt,” secina Klaudija Hēla. “Tomēr veidojot attiecības ar mazuli, ir jādarbojas kopā.” 

Piklera metode bērniņu redz kā aktīvu sadarbošanās procesa dalībnieku, ne tikai pasīvu darbības saņēmēju. Viss, kas māmiņām ir jādara, ir daudz jārunā, par to, ko viņa dara un jābūt pacietīgām, lai ļautu mazulim atbildēt uz māmiņas rīcību.

Nekad nenovieto bērnu pozīcijā, kurā viņš pats nevar nonākt

Iemesls tam ir pavisam vienkāršs – bērns var justies tajā kā slazdā un vairs nevar būt brīvs savās kustībā. Patiesībā bērns kļūts par ķīlnieku pats savā ķermenī.

Fizioterapeite uzsver: „Mācoties velties uz vēdera, līst, apsēsties, stāvēt un staigāt mazulim nav tikai kustību apgūšana, bet arī prasme apgūt iemaņas, kā to izdarīt. Bēbītis mācās kaut ko darīt pats, mācās eksperimentēt un mācās pārvarēt grūtības. Viņš mācās izjust to prieku un apmierinājumu panākumu gadījumā, kas ir pacietības un neatlaidības rezultāts. Bet ja mēs, vecāki, nemitīgi noliekam bērnu pozīcijā, kas, mūsuprāt, ir ērta, bērns neko neiemācās, viņš sasprindzinās un tiek nodarīts lielāks ļaunums nekā labums.”

Jā, patiesi, kustības ierobežo daudz un dažādas rotaļlietas, kas atrodamas veikalu plauktos- šūpuļkrēsliņi, staigulīši, autokrēsliņi (lietoti mājas lietošanai). Šīs lietas vairāk noder vecāku, ne bērnu ērtībai un attīstībai.

Ļauj mazulim izbaudīt nesteidzīgu laiku rotaļām

”Ja Tu velti 100% laiku bērnam ikdienas aprūpē, Tev nav jāizklaidē viņš 24 stundas diennaktī,” uzskata fizioterapeite Klaudija Hēla. „Bērni spēj izklaidēt sevi paši jau no pirmajām nedēļām.”

Rotaļājoties vienatnē, bērni piedzīvo neatkarības sajūtu, tādējādi jau no mazotnes veidojot pašapziņu un pārliecinātību par sevi. Tāpēc ļaujiet mazulim pašam izdomāt, ar ko un kā viņš spēlēsies, neierādot, kā jūsuprāt, būtu pareizāk to darīt! Šādā veidā jūs vistiešākajā veidā izrādīsiet viņam cieņu!

Kā atzīst fizioterapeite, nodarbībās ir redzams, ka visgrūtāk vecākiem ir noturēties un neiejaukties mazuļa darbībās, bet tas tiešām būtu jāiemācās- viņš ir personība tieši tāpat kā mēs.

Mazuļi sūta mums mājienus visu laiku. Pievērs tiem uzmanību!

Kad mazulis pagriež galvu prom no Tevis, kad Tu piedāvā kārtējo karotīti ar biezenīti, bērns skaidri pasaka: „Man pašreiz pietiek.” Tad kāpēc pieaugušie piedāvā vēl vienu karotīti un saka „Tikai vēl pēdējo par māmiņu” vai vicinot karotīti ar biezeni, izliekoties, ka tā ir lidmašīna!

Šī ziņa, ko mēs sūtam mazulim pasaka „Es zinu, ka Tu man kaut ko saki, bet es to ignorēju!. 

„Tā kā bērni ir kā sūklis, kas uzsūc informāciju, ko pasniedz apkārtējā pasauli un sevišķi vecāki, iedomājies, ar kādu bumeranga efektu 4 vai 14 gadu vecumā šī rīcība var atgriezties pie Tevis atpakaļ!” liek padomāt fizioterapeite Klaudija Hēla.