Attīstošo rotaļlietu un rotaļu nozīmē katrā no bērna vecumposmiem

Attīstošo rotaļlietu un rotaļu nozīmē katrā no bērna vecumposmiem

29. Sep 00:00 Māmiņu klubs Māmiņu klubs

Katrā savas attīstības periodā bērns ar apkārtējo pasauli iepazīstas arvien tuvāk, un to palīdz viņam darīt tieši rotaļlietas. Pateicoties tām bērns mācas vadīt savas kustības, mācās atšķirt un iegaumēt krāsas, formas. Mācās skaitīt, orientēties telpā, meklēt atšķirības, kopīgas īpašības, kā arī - mācās lietas klasificēt.

 

PIESAKIES NODARBĪBĀM ŠEIT->>>

 

Pateicoties rotaļlietām bērnam veidojas priekšstati par ļoti daudz ko, viņš apgūst jaunas zināšanas un iemaņas, piemēram - satvert, noturēt, pārvietot priekšmetu, koncentrēt uzmanību, izsekot priekšmetam utt., bet pats galvenais - tiek attīstīta bērna roku sīkā motorika, emocionālā sfēra un visas mazuļa psihiskās funkcijas. Tieši tāpēc ir tik svarīgi pareizi izvēlēties katram bērna vecumposmam atbilstošas attīstošās rotaļas un rotaļlietas. Tieši intelektuālās spējas aug kopā ar bērnu, tāpat arī uzdevumi un funkcijas, kas rotaļlietai piemīt, ar laiku kļūst sarežģītākas.

No dzimšanas līdz gadam

Šajā periodā mazulis tikai sāk savu pasaules iepazīšanas ceļu, tāpēc viņam svarīga katra vērtība, ar ko rotaļlieta apveltīta - krāsa, izmērs, forma, skaņa, svars, elastīgums, faktūra, temperatūra utt. Mazulis mācās sadarboties ar priekšmetiem, izpildot dažādas manipulācijas- met, rauj, sit, velk, griež, spiež, kā arī - nogaršo. Pateicoties šīm darbībām, mazuļi mācās izsekot priekšmeta trajektorijai, satvert to un izvilināt no tā skaņu, koncentrējoties uz to, tāpat tiek koordinētas arī roku kustības. Bērniņš mācās dažādas likumsakarības. Piemēram, rotaļlieta nokritīs, ja to metīsim, rotaļlieta skanēs, ja to pakratīsim.

Sakarā ar visu augstākminēto, pašiem mazākajiem ir vērts iegādāties daudzveidīgas rotaļlietas ar dažādām īpašībām, tām jābūt vienkāršām, ekoloģiski tīrām un bez sīkām, asām detaļām. Tie var būt gan grabulīši, gan mājās pagatavotas, košas, dažādas faktūras rotaļlietas. Tāpat tās var būt stumjamas, velkamas rotaļlietas, rāmīši, kuros salikt klucīšus.

No gada līdz trīs gadiem

Šajā vecumā bērns sāk apzināties, kā pareizi jāizturas pret priekšmetiem, sāk saprast, ko var darīt, bet ko nevajadzētu. Mazulis mācās staigāt, runāt, konstruēt, salīdzināt priekšmetus pēc to pazīmēm, apvienot tos kategorijās, atšķirt un nosaukt krāsas, formas, apjomu un citas rotaļlietu īpašības un detaļas. Bērns mācās savienot vairākas lietas. Tāpat bērns uzzina un iegaumē ļoti daudz svarīgas informācijas par apkārtējo pasauli, mēģina izprast saistību starp notikumiem, trenē uzmanību un cenšas koncentrēties uz sev interesējošām darbībām, mācās būt radošs un mācās draudzēties ar citiem bērniem.

Bērnam šajā vecumā piemērotas būs dažādas attīstošās rotaļlietas, kam ir vairākas detaļas, piemēram, oliņa, kurā ir vēl vairākas olas, konstruktori, lielas puzles, šķirošanas spainīši, piramīdas, klucīši. Prasības pret rotaļlietām tās pašas - tām jābūt vienkāršām, ekoloģiski tīrām, daudzveidīgām un drošām.

No trīs līdz pieciem gadiem

Šajā vecumā bērns kļūst ziņkārīgs un ar ļoti daudz ko aizraujas. Viņu var interesēt viss, kas ir ap viņu, un viss, ko viņš konkrētā brīdī neredz, viņš iegaumē daudz ko jaunu, kā arī labi atceras noderīgu informāciju. Aktīvi attīstas arī viņa iztēle, atmiņa, abstraktā un loģiskā domāšana. Bez tam, bērns var koncentrēties un aizrauties ar kaut ko jau ilgāk, viņam patīk gan darboties vienatnē, gan arī kopā ar citiem bērniem.

Te noderēt var lomu spēles un spēles, kurās jāievēro noteikumi. Bērns labi iegaumē skaitļus, burtus, prot noteikt priekšmetu atrašanās vietu telpā. Attīstošās rotaļlietas un spēles šī vecuma bērniem kļūst sarežģītākas, tajās ir sīkākas detaļas, shēmas, noteikumi, kas jāievēro, jauni toņi, formas, elementi. Kā arī, bērns mācās veiklāk darboties ar rakstāmlietām. Ideālas ir galda spēles ar noteikumiem, ģeometriskas puzles, labirinti, konstruktori, šņorējamās rotaļlietas, skaitīkļi utt.

No pieciem līdz septiņiem gadiem

Šajā vecumā sākas aktīva gatavošanās skolas gaitām. Bērns patstāvīgi izvēlas, ar ko vēlas nodarboties, viņš spēj ilgstoši koncentrēt uzmanību un mērķtiecīgi iegaumēt svarīgu informāciju, viņš spriež loģiski un pamato savu viedokli. Bērns zina burtus, mācās lasīt, prot atrisināt arī vienkāršus uzdevumus, izmantojot uzskates materiālu. Viegli nosauc priekšmetu īpašības, salīdzina tās un sadala priekšmetus kategorijās.

Bez tam, bērns mācās rakstīt, trenē pacietību, izturību, pierod strādāt kolektīvā. Attiecīgi attīstošās rotaļlietas un rotaļas šī vecuma bērniem ir vērstas uz to, lai bērns nostiprinātu zināšanas un iemaņas, kas nepieciešamas skolas gaitu uzsākšanai. Tās ir visas iespējamās diagrammas, darbs ar skaitļiem, loģikas labirinti, puzles ar lielu skaitu detaļu, galda spēles darbam komandās, konstruktori, mozaīkas utt.

Lai vecākiem nebūtu jātērē laiks uz rotaļlietu meklēšanu bērniem, parūpējušies lielie rotaļlietu ražotāji, kas pazīstami visā pasaulē. Tiek piedāvātas rotaļlietas, uz kurām norādīta vecuma kategorija, kurai rotaļieta piemērota. Visas rotaļlietas izstrādā kvalificēti speciālisti, kā arī, tās tiek stingri kontrolētas, līdz nonāk mūsu tirgū.

Vecākiem atliek vien ņemot vērā bērna vecumu, piemeklēt kaut ko viņa interesēm.

Atcerieties arī, ka katrs bērns attīstas individuālā ātrumā. Nesteidziet uztraukties, ja bērnam kādas rotaļas ir par sarežģītu, lai gan piemērotas viņa vecuma kategorijai. Palīdziet bērnam saprast un apgūt nepieciešamās darbības, lai nostiprinātu viņa interesi un stimulētu viņu tālākai attīstībai.

Labums no rotaļlietām vienmēr ir!

Māmiņu Klubs

Pastāsti par savas ģimenes iecienītajām rotaļlietām!

 

PIESAKIES NODARBĪBĀM ŠEIT->>>