Sagatavojam rokas rakstītprasmei

Sagatavojam rokas rakstītprasmei

19. Feb 2017, 00:02 Māmiņu klubs Māmiņu klubs

Vecāki saprot, cik svarīgi ir precīzi kontrolēt rakstības iemaņu procesa apgūšanu - īpaši, kad runa ir par rokrakstu. Kā lai palīdz bērnam sagatavot roku rakstībai? Atbilde sākumā jums liks brīnīties, jo zīmulis un papīrs jāatliek maliņā, un jādodas rāpot pa bērnu rotaļu laukumu vai rotaļāties uz bērnistabu!

Bērna roka ir jaudīgs apmācības instruments. Ar roku palīdzību bērns kontrolē pasauli ap sevi, veido, unr ada visu, ko pats var iedomāties. Ar žestu palīdzību viņš izsakās, bet vēlāk viņš izsakās pat ar zīmējumu palīdzību un, protams, vēl vēlāk -  ar rakstību. Bet par visu pēc kārtas.

Dabīgā lietu kārtība

Muskuļu kontrole un kustību koordinācija bērnam attīstas dabīgā veidā - no augšas uz leju. Lielie muskuļi, kas nepieciešami koordinācijai un kustībām ir labi organizēti un rūpīgi kontrolēti uz brīdi, kad ir laiks tikt galā ar vairāk kā 60 muskuļu kombinācijām - TIKAI rokām vien. Nemaz jau nerunājot par bērnu kauliem, saitēm un daudz ko citu, jo tam visam ir ļoti liela nozīme pat bērna rakstības procesos. Rokas ir pēdējā muskuļu grupa, pār kuru valdīt jāiemācās bērnam.

Kas ir motorikas attīstība?

Tas nenozīmē, ka jūsu bērna rokas nestrādā, kamēr viņš aug. Rokas mazuļiem sāk strādāt jau pirms dzimšanas ar vienkāršām, reflektīvām tveršanas kustībām. Ar laiku agrīnie refleksi izzūd, ļaujot bērnam izmantot savu rādītājpirkstu un īkšķi kopā, ko sauc par pincetes satvērienu. Redzēsiet, ka ar katru dienu bērna roku un pirkstu kustības kļūs aizvien apzinātākas. Bet arī tā vēl nav sīkā motorika.

Ar sīko motoriku jāsaprot kustību kontroles precizitāte, kas nepieciešama, lai lietoti tiktu visi pieci pirksti reizē. Piemēram, kāda sarežģīta, rūpīga, smalka darbiņa veikšanai. Un arī tur kustības šķitīs nemanāmas.

Vai zinājāt, ka viena vārda uzrakstīšanā piedalās ne tikai daži pirksti, bet pat lielākā daļa ķermeņa?

  • ķermeņa augšdaļai jābūt pietiekoši spēcīgai, lai ķermeni noturētu vertikālā stāvoklī stāvus vai sēdus
  • plecu muskuļiem jābūt pietiekoši attīstītiem, lai spētu kontrolēt un pareizi sadalīt rokas svaru kustību laikā, tiem jābūt arī pietiekami lokaniem, lai roka varētu brīvi kustēties
  • plecu priekšējai daļai jākontrolē roku apakšējā daļa, nodrošinot horizontālu rakstāmpiederuma kustību pa papīru
  • roku apakšējā daļa un plauksta nodrošina spēcīgu, uzticamu atbalstu
  • plaukstai, delnai jāfiksē rakstāmpiederums noturīgā pozīcijā un jāpagriež roka nepieciešamajā virzienā
  • pirksti var apvīties ap zīmuli, kurš turas vienuviet ar īkšķa palīdzību

Savukārt, visi 5 pirksti veic uz papīra tādu kā precīzu deju:

  • ievieto zīmuli nepieciešamajā vietā
  • uzspiež un notur vajadzīgajā spiediena līmenī rakstāmpiederumu, lai tas rakstītu
  • koordinē miniatūrās kustības - augšā, lejā, pa labi, pa kreizi

Ja kāda no muskuļu grupām, kas augstāk minēta, neveic savu darbiņu precīzi, ar rakstību var iet grūti.

Bet atgriežamies pie zviedru sienas un rotaļu laukumiem!

Līšana augšā - lejā, šūpošanās, un jebkura cita veida enerģētiskās darbības, kas dod spēku ķermeņa augšdaļai un izmanto savās darbībās ķermeņa augšdaļas muskuļus, ir arī ļoti svarīgi sīkās motorikas attīstībai.

Pagriezieni, karāšanās, vicināšanās, atvēzēšanās palīdz attīstīt lokanību un veiklību, kas nepieciešama plecu, roku, plaukstu un pirkstu attīstībai.

Spiešana, vilkšana, stiepšana ļauj izprast tādu fizisko procesu jēdzienus kā svars, spiediens un pretošanās.

Bez tam, lai uzkrātos spēks un roku veiklība, ļoti noder - rotaļas dubļos. Un ne tikai - der arī plastilīns, smildis un ūdens. Jebkuras taktilās rotaļas ir liels sensorās pieredzes avots roku un smadzeņu atmiņai un attīstībai.  Un, lai cik interesanti tas nešķistu, tieši šāda veida darbošanās bērnam vienā jaukā dienā nozīmēs - prasmi glīti rakstīt.

Kā jūsu bērni liek lietā rokas rotaļās?

Māmiņu Klubs