Veldzējošs glābējs karstā vasaras dienā – ledus dzēriens slašs

01. Jul 2022, 00:00 Māmiņu klubs Māmiņu klubs

Pēdējo gadu laikā arī dažādās Latvijas tirdzniecības vietās pakāpeniski tiek ieviests jauns atspirdzinošs ledus dzēriens, ko sauc par slašu. Tas ir īpaši iecienīts bērnu, pusaudžu un jauniešu vidū, un vasarās pieprasījums pēc tā pieaug vēl straujāk. Kas tas ir un no kurienes cēlies? Ja iepriekš neesi dzirdējis par šādu dzērienu, aicinām iepazīties!

Kas ir slašs?

Īsumā – slaši (no angļu valodas – slushy, slushee) ir saldi dzērieni, kas pagatavoti no sīrupa, sulas vai limonādes un sasmalcināta ledus. Tie visā pasaulē ir pazīstami ar to pussasalušo konsistenci, spilgto krāsu un saldo garšu, un tie var būt gan gāzēti, gan negāzēti.

No kurienes slaši ir cēlušies?

Tāpat kā liela daļa lielisku izgudrojumu, arī slašs tika izgatavots pavisam nejauši. Šie dzērieni radās Amerikas Savienotajās valstīs 20. gadsimta 50. gadu beigās, kad salūza amerikāņu tirgotājam Omaram Knedlikam piederošais limonādes automāts. Par spīti nelaimei, Knedliks mēģināja sagatavot aukstu limonādi, ievietojot dažas limonādes pudeles saldētavā, taču viņš tās atstāja pārāk ilgi un dzērieni bija ieguvuši daļēji sasalušu konsistenci. Neskatoties uz to  savādo formu, Knedliks tāpat nolēma limonādes pārdot un tās uzreiz viņa klientu vidū kļuva ļoti populāras. Saprotot, ka viņš ir izgudrojis veiksmīgu produktu, dažus gadus pēc tam Knedliks pats uzbūvēja īpašu aparātu, kas spēja izgatavot pussasalušu limonādi, ko mūsdienās pazīstam kā slašu.

Kā slaši ieguva savu popularitāti?

Slašu popularitāte strauji aizsākās 1965. gadā, kad Knedlika izgudroto slašu automātu licencēja amerikāņu mazumtirdzniecības veikalu ķēde “7-Eleven.” “7-Eleven” jaunos dzērienus sāka pārdot savos veikalos un tos prasmīgi spēja reklamēt bērniem un jauniešiem, kuri uzreiz iecienīja to atspirdzinošo un saldo garšu, krāsainos un košos dizainus un garšu nosaukumus, kuri pēc tā laika standartiem bija diezgan neierasti. Šī veikalu ķēde laika gaitā kļuva par galveno slašu izplatītāju visā pasaulē un, pateicoties tai, slaši kļuva populāri ne tikai visā ASV, bet arī Eiropā un citās pasaules vietās. Šobrīd slaši iekaro savu popularitāti arī Latvijas pircēju vidū. “Narvesen” Mārketinga un komunikācijas departamenta vadītāja Ilze Dumceva norāda: “Dzēriens kļuvis īpaši iecienīts arī “Narvesen” klientu vidū un visbiežāk tos iegādājas tieši jaunieši un pusaudži. “Narvesen” klientu lokā īpaši tiek novērtēts ir dzēriens ar   saldā citrusa garšu, taču teju vienlīdz aktuāli ir arī pārējie dzēriena veidi.”